Apocalypto (Blu-ray Disc)

  • 1.6.2007
  • Kateřina Hurtíková

Apocalypto / 1To jednoduše nemůže být Mel Gibson. Díky jeho nedávným problémům s bulvárem je teď nemožné oddělit osobní život Mela Gibsona od jeho slavného druhého já. Možná je to nefér, ale tak to chodí, když vaše výstřelky pod vlivem alkoholu vzbuzují větší zájem než váš nejnovější film.

Ale ke cti Gibsona, snímku Apocalypto se podařilo překonat odpor vůči jeho autorovi, režisérovi a producentovi v jedné osobě – i když jen taktak. Musím přiznat, že jsem si na tento film donesl své vlastní vybavení a odolával jsem mu do té doby, než jsem byl donucen se na něj podívat. Ale odhoďte pryč své názory na Gibsona jako takového – snímek, na kterém se podílel, má mnoho co říci. Ano, je to povětšinou násilný a často zjednodušený film co do tématických výstřelků, ale rovněž je naprosto poutavý. Vlastně, i navzdory svému postoji, se mi nikdy nestalo, že by mě příběh, který Gibson vypráví, nezaujal; a to dokonce i přesto, že jsem nepodlehl té morální manipulaci historicky podezřelého materiálu.

Stejně jako u Ukřižování Krista, také při Apocalyptu se Gibson postavil mimo hollywoodský systém a natočil film za peníze své vlastní producentské společnosti Icon (film byl nakonec uveden do kin společností Touchstone, respektive Buena Vista). To mu umožnilo zariskovat s materiálem, který je sám o sobě dost riskantní. Kdo jiný by sponzoroval vysoko rozpočtový epos o občanské válce v království Mayů, v němž se neobjevují žádní slavnější herci a je namluven čistě v dialektu místních lidí? Gibson se také chová podle své pověsti krvežíznivého prostopášníka a nikdy se nebojí tělesnosti a ohavnosti Apocalypta, dokonce ani v této době, kdy jsou zprávy zahlceny obrazy zvěrstev teroristů a válkou v Iráku. Jestli Gibson bral v úvahu současné kulturní klima, když natáčel film jako Apocalypto, zůstává záhadou; ale podle mého názoru, po natočení dvou hodin mučení a bičování Krista, kam až musíte zajít, abyste ještě přitvrdili?

Co do vyprávění má Gibson pevnou půdu pod nohama. Společně s Farhadem Safiniou, se kterým spolupracoval na scénáři, ohraničili příběh nepřátelských kmenů Mayů pohledem Jaguáří Tlapy (Rudy Youngblood). Jaguáří Tlapa je muž s rodinou a neochvějnými sny a morálkou, jenž vidí, jak je jeho idylická mayská enkláva rozervána na kusy, když nepřátelé (kteří věří, že oběti jsou nutné pro uspokojení svých bohů) začnou masakrovat jeho lidi. Gibson a Safinia udělají na konci filmu několik pořádných skoků ve vyprávění – přesto, stejně jako v Ukřižování Krista a méně rozsáhlém Statečném srdci, se Gibson nezaměřuje na film ani tak z historického hlediska, ale spíše jako na velkou polemiku. Jeho téma je vlastně naprosto jednoduché (a nepopiratelné) – morální úpadek, jež hlodá pod nebem bezvěrectví, může vést k válce a nakonec decimaci humanity.

Apocalypto je jasně zaměřeným filmem. Jeho konzervativní příklon k víře je zřejmý – není přeháněním říct, že Gibson zobrazil úpadek víry společnosti očima křesťanského fundamentalisty a vykonstruoval jej jako populistickou zábavu. Překvapivě, navzdory mému protichůdnému mínění, jsem nebyl snímkem Apocalypto nijak uražen. Film funguje na mnoha úrovních, takže uspěl také jako poutavý a napínavý epos. Ve smyslu pouhých povinností vůči řemeslu se dá říct, že Oscar za Nejlepší režii nebyl Gibsonovi za Statečné srdce udělen jen tak náhodou. Apocalypto obsahuje dech beroucí záběry a úseky a přináší výjimečnou empatii pro filmové postavy. Nikdy nebudu horovat pro Gibsonův všeobecný pohled na život, ani pro jeho názory o víře (nechejme stranou jeho pokračující radost z barbarských témat), ale filmem Apocalypto dokázal, že pokud byste chtěli Šíleného Mela odvrhnout kvůli posledním titulkům v bulvárních časopisech, je nemožné ho jen tak vyškrtnout.

Video: Zvětšujeme obraz

Apocalypto / 2Buena Vista uvedla Apocalypto v širokoúhlém formátu 1.85:1 a 1080p/AVC MPEG-4 transferu; snímek si drží tmavý, přirozený a pronikavý vzhled. Technické pojetí filmu také ukazuje, že byl natáčen na různé druhy pásek, a to včetně 35mm, 16mm a HD video. Kontrast je často viditelný – vzpomínkové sekvence jsou jasně 16mm, kdežto většina těch ošklivých bojů vykazuje spoustu rozmazaných pohybů, což je typické pro video zdroje.

Kvůli tomu je transfer jaksi nesoudržný, ale přesto zůstává silný. Byl jsem překvapen, že černé drží tak dobře vzhledem k tomu, kolik zdrojových materiálů bylo použito. 35mm úseky jsou nejpůsobivější, se skvělou hloubkou a detailem (ačkoli se tu občas vyskytuje dost silné zrnění); záběry natočené na HD vypadají plošeji a měkčeji, pravděpodobně kvůli rozmazání pohybů. Ostrý kontrast je na můj vkus trochu přehnaný, ale mohl být ústupkem pro zachování soudržnosti se zdrojovým materiálem, protože HD video může vypadat žhavější než film. Barvy jsou pružné (zejména bohaté zelené a oranžové) a neobjevíme tu žádné prosakování nebo rozmazání barev, ačkoli vypadají lehce tmavě v celém snímku. Konečně, rozostření hran není problematické, stejně jako podívanou neruší žádné komprimační artefakty.

Audio: Hodnotíme zvuk

U snímku Apocalypto si můžeme vybrat ze dvou druhů audia – nekomprimovaný PCM 5.1 surround track (48 kHz / 24-bit / 6.9 Mb/s) nebo Dolby Digital 5.1 (640 kb/s), obojí v rodné řeči Mayů. PCM track je určitě cestou, kterou byste si měli zvolit, protože dynamika na Dolby tracku je podřadná. (Za zmínku stojí, že z kdo ví jakého důvodu není přítomnost mayského Dolby traku uvedena na zadní straně přebalu disku, přestože je dostupná přes Setup menu na disku. Kupodivu je tu zaznamenaná jako anglický Dolby Digital 5.1 – ve skutečnosti je však mayský.)

Jako filmař Mel Gibson stoprocentně rozumí hodnotě účinku a Apocalypto se rozhodně nedrží zpátky (proto není překvapením, že film posbíral dvě technické nominace na Oskara za zvuk). Apocalypto je téměř pořád zvukově živé s rozvíjejícím se designem zvuku, a to od stálého prostředí džungle, až po efektní nárazovou hudbu Jamese Hornera. Dynamika je krásně rozprostřena, zejména nízké basy, jež jsou dokonale pevné. Diskrétní efekty jsou pěkně hluboké na něco, co je v zásadě nezávislým filmem (ačkoli s velkým rozpočtem). Zobrazení je velmi pěkné a téměř hladké, na pozadí je pěkně zatíženo. Protože film není v mém rodném jazyce, je těžké posoudit reprodukci dialogů, ale určitě zní dobře vyváženě vzhledem ke zbytku filmu.

Přídavky: Hlouběji k tomu dobrému

Apocalypto / 3Disney přenesl na Blu-ray stejné trio bonusů, které je možno najít na standard definition DVD verzi Apocalypta. Není to nijak ohromný balík, ale je uveden ve vysoké kvalitě. (Všechny bonusy na video základě jsou prezentovány v širokoúhlém formátu 16:9 a 480p/VC-1 videu).

Nejzajímavějším kouskem je audio komentář Mela Gibsona a spolu-scénáristy a spolu-producenta Farhada Safinia. Každý, kdo by očekával herectví nebo Melovo pomlouvání bulváru, bude bolestně zklamán. Bonus se soustřeďuje čistě na film a Gibson překvapuje svou srozumitelným přístupem a rezervovaností. Ve skutečnosti je track skoro našeptaný – je to jako odposlouchávání osobního rozhovoru. Je dobře, že se ti dva spolupracovníci vyjadřují k základním věcem a přidávají fascinující přiblížení práce s herci, kteří neměli téměř žádné zkušenosti s natáčením – vlastně mnoho mayských představitelů ten film předtím ani nevidělo! Jediným zklamáním je, že Gibson neprozkoumává témata filmu do detailu, protože jde o track orientovaný hlavně na produkci. Jinak bonus zaručuje dobrý poslech.

Jako další tu máme 25 minutový snímek Becoming Mayan: Creating Apocalypto (Jak se stát Mayem: Tvorba Apocalypto). Je pěkný a uhlazený a obsahuje dva rozhovory s Gibsonem, který vypadá opět přemýšlivě a vášnivě v otázce uvedení rozhodně nehollywoodského filmu na plátna. Gibson přináší přesvědčivé příklady souvislosti filmu s dnešní válkou roztrhanou kulturou; sestřih z natáčení o tom, jak se mayští herci učí způsobům moderního natáčení je chvílemi skutečně fascinující. Pokud se nechcete uvázat k audio komentáři, tak Becoming Mayan je skutečně dobrou alternativou.

Nakonec tu máme rychlý přehled vystřižených scén s volitelným komentářem Gibsona a Safinia. Tento bonus je krátký a nevýznamný, takže je tak trochu zázrakem, že se tu vůbec objevil.

Blu-ray bonusy: Mámě tu nějaké exkluzivní lahůdky?

Nenajdeme tu žádné Blu-ray bonusy, jedině Disneyho obvyklou Movie Showcase (Vitrínu filmu), která nabízí přímý přístup ke třem HD-ready scénám filmu (byly vybrány studiem).

Závěrečné zhodnocení

Říkejte si co chcete o Melu Gibsonovi jako člověku, ale ať už bojuje s jakýmikoli osobními démony, zůstal velmi slušným filmařem. Tento snímek není pro každého a určitě má své chyby – Apocalypto je polemikou, která touží po uznání, a ne obdivu. Toto Blu-ray vydání je poměrně silné, zejména díky pseudo–nezávislým kořenům filmu. Video je solidní, audio je skutečným zážitkem pro vaše uši a sice hubený, přesto kvalitní balíček bonusů (ukotvený Gibsonovým komentářem) nám tento disk uzavírá.

Přidejte komentář




Hledat




High Defintion & Blu-ray

Kategorie

Archiv