Fontána (Blu-ray Disc)

The Fountain / 1Příběh odehrávající se v zákulisí snímku Fontána je pravou hollywoodskou legendou. Darren Aronofsky, (geniální režisér filmu Pi, kde využil motivu pozměněného vnímání, a Rekviem za sen, jež vám nedá pokoje) začal pracovat na snímku Fontána v roce 1999. Po třech letech příprav konečně přivedl své vize do stádia, kdy bylo natáčení na spadnutí a Brad Pitt s Cate Blanchett se měli ujmout hlavních rolí; natáčení však zkrachovalo kvůli tvůrčím neshodám Pitta a Aronofskyho. Bez hlavní hvězdy studio zkrátilo rozpočet a odložilo celý projekt – v tomto okamžiku se zdálo, že se Aronofskyho Fontána na obrazovkách nikdy neobjeví.

Ale v roce 2005 se Aronofskymu podařilo přejít po hladině. Tedy ne doslova, ale podobným zázrakem bylo, když se najednou odnikud vynořil rozumný rozpočet, který mu umožnil Fontánu natočit. Výsledkem je poutavý, vroucí snímek plný myšlenek a filosofických úvah, kterému se podařilo odradit spoustu diváků. Přesto však mnoho těch, kteří mu zůstali věrni, v něm našlo hluboký pohled na lásku, ztrátu a krutý zápas člověka s vlastní morálkou.

Film je zarámován příběhy tří mužů horlivě ztvárněných Hughem Jackmanem: jsou to španělský dobyvatel v šestnáctém století, americký onkolog v současnosti a cestovatel v čase z daleké budoucnosti. První příběh je prodchnut fantazií, druhý se zakládá na realitě a třetí je pozvednut do metafyzického království duchovna a podvědomí. Nelineární a propletená zápletka sleduje dobyvatele při jeho snahách nalézt Strom života, který podle Bible přináší nesmrtelnost. Věří, že může ochránit královnu Isabellu (Rachel Weisz) před smrtí, pokud odhalí způsob, jak žít věčně. Poté se přeneseme v čase kupředu k postavě onkologa, jenž se zoufale snaží najít lék na rakovinu, která zabíjí jeho ženu (opět ji hraje Weisz). Nakonec tu máme budoucnost, kde se cestovatel ocitá v oblasti nabité energií a spěchá vesmírem k mlhovině znovuzrození. Jeho pasažérem je Strom života, s nímž má záhadný intimní vztah.

Zní to příliš nadsazeně? Může tomu tak být. Nikdo, kdo hledá odpovědi, je nedostane. Každý, kdo touží po pěkném malém řešení, které by všechno vysvětlilo, bude trpce zklamán. Kritikové Fontánu přímo zasypali špatnými recenzemi, stěžovali si na nudné herecké výkony a mělké tempo snímku. Diváci odcházeli od testovacích uvedení a dávali snímku jen velmi malé známky. Ale jak je zvykem podobného typu filmů jako Fontána (včetně Aronofskyho Pi), vznikl kolem tohoto díla malý kult uctívačů – ti, kteří se přijdou na film podívat bez jakýchkoli očekávání, budou mít co obdivovat.

Já osobně patřím do té malé skupinky fanoušků, kteří nesouhlasí s většinou kritiky, jež byla na snímek Fontána navršena. Myslím si, že herecké výkony jsou srdceryvné a zprostředkovávají zoufalství i beznaděj něčeho tak proklatého jako je rakovina. Jackman i Weisz jsou naprosto autentičtí, když odhalují osobní bolesti – nemohl jsem se ubránit, abych nebyl pohnut jejich osudy. Tempo filmu je lyrické a záměrně takto pojaté a posunuje příběh do oblasti, která se v americkém filmovém průmyslu odkrývá jen velmi zřídka.

The Fountain / 2Je zajímavé, že evropští kritici si, jak se zdá, Fontánu vychutnali daleko víc než jejich americké protějšky – skoro jsem cítil americkou fast foodovou mentalitu, která sdírá jejich trpělivost, jež je nezbytná pro ponoření se do snímků vyžadujících zamyšlení a introspekci. Abych byl upřímný, jsem také fanouškem snímků Solaris od Soderbergha a 2001: Vesmírná odysea od Kubricka; jde o záležitosti, které přitahují jen malou skupinu diváků a můžete je buď milovat, nebo nenávidět. Oba mají podobný tón, vnitřní odpověď a možné příznivce, které si Fontána jistě také získá. Pokud jste fandou kteréhokoli z těchto dvou myšlenkových výletů, téměř určitě si Fontánu oblíbíte; pokud jím nejste, bude asi nejlepší si disk jen vypůjčit nebo se mu vyhnout úplně.

Osobně jsem snímek ohodnotil třemi hvězdičkami, což považuji za zlatou střední cestu – odráží to fakt, že jsem si vědom toho, že se většina diváků přikloní k jednomu z extrémních názorů na Fontánu. Je to jakýmsi varováním – přibližte se k tomuto snímku bez předsudků a sami posuďte, že skutečně není filmem pro každého. Jeho nepřístupnost širšímu okruhu diváků je důvodem chudé kritické reflexe, ale můžu vám téměř zaručit, že ještě za dvacet let se o tomto snímku bude mluvit (a sám o sobě bude rezonovat) v mnoha kruzích.

Video: Zvětšujeme obraz

Fontána je uvedena v 1080p videu s použitím VC-1 kodeku, HD DVD a Blu-ray verze jsou identické a vypadají povětšinou skutečně dobře. První záležitostí, které jsem si všiml, jsou zářivé barvy, jež dodávají obrazu působivou plnost a hloubku. Zelené lesy přímo vyskakují z obrazovky, zlaté korunní sály září a červená krev se třpytí vytvářejíc tak překvapivě reálný obraz. Jemné detaily jsou pěkné a detaily na pozadí, texty v novinách a textury jsou zpracovány bez jakéhokoli problematického rozmazání nebo rozostření. Některé záběry jsou měkčí, ale pravděpodobně záměrně. Prvky jako kůra Stromu života, hořící meč Mayského náčelníka a sněhové vločky padající na tvář Weiszové jsou prostě oslnivé. Odstíny pleti jsou teplé a éterické, mužská strniště drsná a neudržovaná, šaty zmuchlané a špinavé. Ve srovnání se standardní DVD verzí Fontány jsou obě high definition vydání darem z nebes.

The Fountain / 3Objevíme tu malé množství filmového zrnění, které je obzvlášť viditelné na rozsáhlých plochách jasných barev, ale to jen přidává na kvalitě obrazu. Zásadními rušivými problémy jsou extrémní tmavost, do níž je obraz ponořen ve stínech, a rozdrcení černých barev. Rozlišení ve stínech je velmi slabé, ačkoli možná záměrně, ale ani to příliš nepomáhá porozumět této situaci. Obličeje jsou ponořeny v temnotě, detaily se občas ztrácejí a většina filmu skutečně namáhá vaše oči. Po tom, co jsem řekl, jsem byl ohromen tím, když jsem nenašel žádné vážné problémy s rozdrcením černých barev, žádné příklady artefaktů a žádné zdrojové šumy. Pochodně, oheň a blesky jsou jasnější proti černému pozadí a prokletí se na konci stává tak trochu požehnáním. Kontrast je také dobře zpracovaný, zejména když vezmeme v úvahu, jak tmavé je pojetí celého filmu, a obraz vykazuje přesvědčivou hloubku. Občas je výsledek tak tří-dimenzionální, že jsem se přistihl, jak zírám na obrazovku, místo abych věnoval pozornost příběhu. Každopádně, kvalita obrazu někdy klesá na nižší úroveň, než by měla – ale tyto okamžiky jsou spíše výjimkou než pravidlem.

Audio: Hodnotíme zvuk

Blu-ray vydání Fontány přináší Dolby Digital 5.1 surround mix (640 kb/s), který není tak hřmotný jako Dolby Digital-Plus track u jeho HD DVD protějšku; přesto standardní track drží velmi pěkně. Při srovnání se jediné slabé místo objevuje v basech hudby k filmu (tóny bicích a silnější strunné úseky znějí na Blu-ray vydání při přímém srovnání plytčeji).

Dialogy, třebaže mluvené šeptem, jsou jiskřivé a dobře umístěné ve zvukové paletě. Zvukové efekty jsou zemité a přinášejí do mixu mnoho síly – je jasné, že spousta pozornosti byla věnována rozlišení tónů reálných efektů a nadpozemských zvuků. Za zmínku stojí také samotná hudba k filmu, protože využití nástrojů je skvěle vyváženo a chvílemi mi naskakovala husí kůže, když hudba začala vířit. Pohyb mezi kanály je přesný a všechny reproduktory během filmu odvádějí dobrou práci. Vesmírné scény se slyšitelně pohybují ve zvukovém poli a našly si cestu do mých poznámek dříve než cokoli jiného.

Přesnost kanálů je trochu nedokonalá, a nejsem si jistý, jestli to bylo zamýšlené nebo ne. Zvuky občas přicházejí z různých směrů, i když to není nezbytné; většinou se to však děje krátce před přepínáním mezi časovými obdobími. Celkově je zvukový mix tišší a dialogy dostaly přednost, přesto celkově nikdy nezklame, když má zazářit.

Přídavky: Hlouběji k tomu dobrému

Nejprve bych rád upozornil jakési prázdné místo, které nezaplňje žádný z bonusů – prostě postrádám detailní pohled na neuskutečněné natáčení s Pittem a Blanchett. Možná mě zkazily poslední upřímné komentáře a dokumenty ze snímku Odplata: Režisérský sestřih, ale je zvláštní, že je toto téma tak okatě přehlédnuto. Nepřítomnost komentáře režiséra disku ubírá body a výsledkem je, že bonusový balík vypadá, jako by neměl stejný vedoucí hlas a vizi jako film samotný.

Ale kázání stranou, prvním kouskem, na který jsem se podíval, byla Death and Rebirth (Smrt a znovuzrození, 64 minut) – jde o fascinující dokument o natáčení, rozdělený do šesti dílčích sekcí. Celý dokument je jakýmsi produkčním deníkem zachycujícím přípravy na natáčení, filmování, úpravy a skládání hudby k filmu; vše je prokládáno rozhovory s herci a členy štábu. Je to poutavý bonus v rychlém tempu a přináší velmi realistický pohled do zákulisí snímku, který málem ani nevznikl. Kinematografie, osvětlení, efekty, hudba a výzkum, to vše je skryto v hloubce a skutečně na mě zapůsobilo, kolik úsilí bylo vloženo do tohoto dokumentu na disku, který nebude nijak příliš populární.

Jediným dalším standardním bonusem je upoutávka k filmu, dostupná jak v DVD, tak v high definition verzi.

Blu-ray bonusy: Máme tu nějaké exkluzivní lahůdky?

High definition vydání Fontány přináší poměrně dost exkluzivních bonusů. Prvním je nenápaditě nazvaný kousek The Interview (12 minut). Jde o rozhovor z natáčení, kde Weiszová pokládá Jackmanovi několik otázek týkajících se filosofie, filmu a samotného natáčení. Jackman se zamýšlí nad metafyzikou, filosofickým hádáním a pokouší se vysvětlit své vlastní duchovní přesvědčení. Ačkoli je Jackman sečtělý a zajímavý k poslechu, tak se příspěvek nakonec příliš odklání od původních záměrů. Přesto tento bonus stojí za zhlédnutí, zejména pokud patříte mezi lidi, kteří jsou schopni si popovídat s přítelem ve tři ráno.

Dalším na řadě je bonus Step by Step (Krok za krokem), který nabízí půl tuctu speciálních záběrů z filmu. Podobá se sestřihu, který je možno nalézt na HD DVD vydání snímku Potomci lidí; videa jsou podbarvena hudbou z filmu a na obrazovce postupně probíhají jednotlivé fáze úprav speciálních efektů, jež nakonec ožijí ve své závěrečné podobě. Je to skvělá příležitost prohlédnout si, jak se dílčí kroky zkombinují do pozoruhodného celku – miluji takovéto bonusy, které přinášejí nový pohled na speciální efekty, a jen doufám, že jej bude v budoucnu (klidně nestydatě) napodobovat více lidí.

The Fountain / 4Už méně zajímavým je Inside the Director’s Mind (V mysli režiséra, 16 minut) – sestřih, jenž nabízí srovnání scén s jejich návrhy, opět doprovázený hudbou z filmu. Na obrazovce se objevují rané náčrty a jejich cesta k hotovým záběrům filmu. Jde o průměrně kvalitní bonus, ale je celý černobílý (stejně jako filmový sestřih) a trvá až příliš dlouho. Nechápu, proč nepoužili barevné záběry příběhu – bylo by to vizuálně daleko poutavější.

Nakonec tu máme smyčku video obrazů nazvanou Peter Parks Bonus – Macro Photography Loop (Bonus Petera Parkse – Smyčka fotografií, 5 minut), jež je usazena do trudnomyslné klavírní hudby. Dá se využít jako spořič obrazovky nebo pěkná dekorace při večírcích, ale skutečně nemá jiného využití než vypadat hezky.

Závěrečné zhodnocení

Nelze to říct důrazněji – snímek Fontána není pro každého. Někteří ji budou milovat, jiní nesnášet, ale jako solidní Blu-ray vydání stojí za zhlédnutí, i kdyby jen proto, abyste se rozhodli, ke které skupině diváků patříte. Toto high definiton vydání přináší velmi dobrý obraz i zvuk, stejně jako zdlouhavé bonusy, do nichž se můžete ponořit. Pokud jste film dosud neviděli, asi bude nejlepší, když se budete řídit vaším názorem na Solaris nebo 2001: Vesmírnou odyseu při rozhodování, jestli vás Fontána může oslovit. Buďte si jistí, že tento film vám nepřinese žádné podobné odpovědi, ale já jej považuji za další výzvu režiséra Darrena Aronofskyho, která stojí za povšimnutí.

Přidejte komentář




Poznámka k překladu

Obsah recenze byl přeložen a znovu publikován na Blu-ray.cz se svolením od highdefdigest.com, copyright © 2006 - 2018 Snugglefish Media. Všechna práva vyhrazena.

Translation notice

Review content has been translated and republished on Blu-ray.cz by permission from highdefdigest.com, copyright © 2006 - 2018 Snugglefish Media. All rights reserved.

Hledat




High Defintion & Blu-ray

Kategorie

Archiv