Disturbia (Blu-ray Disc)

Disturbia / 1Když DreamWorks a Paramount poprvé oznámili svůj záměr vydat Disturbii, nikdo od toho samozřejmě nic zvláštního nečekal. Málokdo si dokázal představit, že by tato nová teenagerovská verze Hitchcockova klíčového Okna do dvora mohla nějak přispět k oživení skomírajícího hororového žánru, který v minulých letech živořil na ubohých pokračováních a nepříjemných mučících snímcích ve snaze uniknout ze stagnace tržeb.

Ale vida, při uvedení do kin na začátku tohoto roku se ukázalo, že Disturbia byl spící hit. Jenom v domácích kinech dosáhla na tržby přes 80 milionů dolarů. Kritika sice nebyla zrovna vlídná, ale kdyby nic jiného, tak úspěch filmu alespoň ukázal, že dnešní mládež ve svých hororových filmech hledá i víc než jen krev a brutalitu, a že osvěžená předělávka Hitchcocka ze staré školy může i v dnešní době slavit velký komerční úspěch.

Po mnohých mladistvých přestupcích žije sedmnáctiletý Kale Brecht (Shia LaBeouf) v domácím vězení a své dny tráví špehováním sousedů. Nejdřív je to pro něj zábavné, ale po čase je Kale přesvědčen, že nový soused pan Turner (David Morse) je sériový vrah. Se svým trestním rejstříkem Kale samozřejmě nedokáže nikoho přesvědčit o ničem – dokonce ani svou trpící matku Julii Brechtovou (Carrie-Anne Mossová). Kale navíc nemůže opustit dům, aniž by se nespustil alarm v řemínku na kotníku. Ale s pomocí svého nejlepšího přítele Ronnieho (Aaron Yoo) a skvělé dívky Ashley (Sarah Roemerová) riskuje hlavní hrdina cokoliv, jenom aby svého zabijáka chytil.

Na to, že Disturbia je v podstatě přízemní hororový kousek pro mládež, je to překvapivě působivý film. Dokonce více než Okno do dvora dokáže Disturbia vytěžit vše ze svého obsazení a vytváří číré napětí, až si okusujete nehty. I když LaBeouf není žádný Jimmy Stewart, je to rozhodně jeden z nejsympatičtějších mladých herců okolo, takže si v roli kluka, který před tím mnohokrát lhal a už mu nikdo něvěří, hned získá diváky na svou stranu. Ve filmu jsou ale také takové díry v ději, že by jimi projel náklaďák, a někdy jsou LaBeouf a jeho přátelé tak pitomí, že jsem chtěl po obrazovce hodit dálkové ovládání. Ale krize našeho hrdiny je přesto dost velká a drží scénář pohromadě – každý, kdo někdy byl mladý ví, jaké to je, když vám nikdo nevěří prostě proto, že jste mladý.

Ironické je, že film funguje u svých cílových diváků díky stejným starým trilerovým prvkům, které s filmu dělají frustrující zážitek pro díváky starší než, řekněme, 24 let. Jestli jste někdy viděli film od Hitchcocka, postřehnete na kilometry dopředu každé očividné předpovídání děje. Takže i když jsou zvraty a obraty ve filmu možná šokující pro mládež, mě se film zdál trochu jako diplomová práce na téma: Co přispělo k napínavosti starých trilerů z 50. a 60. let.

Disturbia je daleko úspěšnější ve své snaze integrovat do příběhu moderní technologie. Na rozdíl od ostatních současných podřadných techno-trilerů jako Neznámý svůdce, které hned vypadají jako o deset let zastaralé, tady Caruso a autoři scénáře Christopher Landon a Carl Ellsworth ke zvýšení napětí působivě využívají mobilní telefony, iTunes a videokamery. Nejdříve se může zdát, že se film podbízí otrockému nadšení dnešní mládeže pro své hračky, nakonec ale použije tu stejnou důvěru, aby svým postavám pod nohama vyškubnul koberec. Nakonec právě ta technologie, která mu umožňuje špehovat, Kala zradí, když má zachránit svou rodinu a přátele a zastavit vraha. Disturbia možná není ve svém společenském komentáři nijak hlubokomyslná, alespoň však má dost uvědomění na to, aby svou nápaditost udržela pohromadě.

Nic z toho ale samozřejmě není podstatné pro cílové diváky filmu a ani by nemělo. Disturbia je dobře vyrobený Béčkový film s uhlazeným povrchem a současným soundtrackem, který asi bude dál působit u mladého publika doma, stejně jako působil v kinech. Ale i když je vám více než 20 let a umíte trochu snížit své očekávání, možná zjistíte, že Disturbia je zábavná vymyšlená země plná trilerových klišé, kterou stojí za to navštívit.

Video: Zvětšujeme obraz

Paramount je při svých vydáních nové generace dost zmatený. I když studio vydalo všechny své high definition tituly na HD DVD i Blu-ray, pro každý formát používá jiný kodek – pro Blu-ray preferují MPEG-2 a pro HD DVD je to VC-1. U Disturbie je to jinak a je prezentována na obou high definition discích v AVC MPEG-4.

Film je uveden ve svém původním poměru 1,85:1 a tato prezentace rozhodně vypadá dobře, i když je bohužel daleko od těch nejlepších nových filmů v high definition.

Kromě úvodního prologu, který má velice přirozený, venkovní vzhled, vypadá Disturbie daleko tmavší, stylizovaná a klaustrofibická. Transfer je následkem toho očividně povytažený v jasu, konstrastu a barvě. Jak je typické pro nové vydání, film je bezvadný, bez jediného náznaku přirozeného filmového zrna. Bilé jsou trochu ostré a zdá se, že stíny jsou ztmavené pro další podpoření kontrastu, což trošinku otupí detaily, ale obraz je vždy ostrý jako břitva, bez dotěrného doostřování hran.

Disturbia / 2Barvy jsou trochu, no … narušené. Modré jsou podivně přehnané ke škodě zbytku palety – je tu málo jasnějších barev, takže ostatní mají trošinku ošklivý hnědo-žlutý nádech. Taky se mi osobně moc nelíbily nezdravé pleťové tóny, které z každého dělají digitální voskovou figurínu.

Na druhou stranu, nejsou tu žádné pozůstatky po kompresi a navzdory všem trikům zpracování má obraz příjemný dojem hloubky.

Stejně se ale obecně cítím z Disturbie poněkud zklamaný. Tato Blu-ray prezentace (identická se svým HD DVD protějšekm) určitě není špatná, ale na přitažlivý nový titul to není na takové úrovni, jakou byste čekali od skutečného demo materiálu.

Audio: Hodnotíme zvuk

Obě vydání Disturbie na Blu-ray i HD DVD dostaly do vínku stejné DTS 6.1 Surround-ES Matrixed stopy (v 1,5 mbps), což je u Paramountu neobvyklé. Máme tu také volitelnou Dolby Digital 5.1 prostorovou EX stopu (v 640 kbps na Blu-ray a 1,5mbps na HD DVD).

Specifikaci ale nechme stranou. Tohle je velice dobrý mix a je rozhodně lepší než video. Disturbia má živou, poutavou prezentaci s vynikajícím designem zvuku. Zadní kanály jsou téměř vždy aktivní, od šokových zvukových efektů až po jemné užívání vrčivého okolí a častého roztroušení popových a rockových písní v soundtracku. Drobné efekty jsou docela výrazné a dobře rozmístěné, takže dojem obklopení je skoro dokonalý. Dynamíka je také prvotřídní, občas s překvapivými těžkými a hlubokými basy a krystalicky čistými výškami. Jediná moje stížnost by byla na dialogy, jsou v mixu poněkud nízko, takže mě ta šílená hlasitost zvukových efektů a hudby občas drtila. Jinak ale Disturbia působí jako nádherný zvukový ohňostroj.

Přídavky: Hlouběji k tomu dobrému

Disturbia vychází na Blu-ray, HD DVD a standard definition DVD ve stejnou dobu a obsahuje stejný bonusový doprovod. Ačkoliv je obsah tak vyhlazený, až je bezduchý, je alespoň na high definition verzích uveden v plném 1080p/MPEG-2 videu.

Nejříve tu máme 14 minutový kousek Tvorba Disturbie (Making of Disturbia). Je to sice docela typická rozšířená reklama na film, naštěstí ale obsahuje jen minimum klipů z filmu a je naplněna stopáží ze zákulisí. V každém případě je to zábavný, pozitivní kousek.

Dále tu máme zvukový komentář zaměřený na scénář, mluví tu režisér DJ Caruso a herci Shia LaBeouf a Sarah Roemerová. Je to společná stopa, každý přerušuje a skáče druhým do řeči a závodí, kdo udělá víc vtipů. Díky čírému nadšení LaBeoufa a Roemeriové (oba jsou stále ještě nadšení z toho, že doopravdy dělají filmy) téměř zapomente, že nedávají moc pohledu do hloubky – Caruso nemá moc šancí rozebírat příběh a témata filmu a už vůbec ne svůj přístup ke konvencím trilerového žánru. No jo…

Máme tu také druhý komentář, Honbu za pokračováním (Serial Pursuit). Jak je typické, obsahuje tento track směsici biografií herců, poznámky k výrobě a takové zábavné tvrzení jako: Syrový steak nemá žádné léčivé účinky na monokly. Je tu také Počitadlo lebek (Skull Counter) sledující motiv lebky, který filmaři začlenili do ikonografie filmu

Disturbia / 3Dále tu jsou čtyři Vystřižené scény (Deleted Scenes), celkem mají šest minut. Všechno jsou to samostatné scény, přidávají trochu vysvětlení nebo další slídění našich hlavních hrdinů. Je tu také krátká dvouminutová kolekce Odstraněných scén (Outtakes), ale to je asi ten nejmíň legrační sestřih gagů, který jsem kdy na nějakém disku viděl.

Na závěr zde máme sbírku reklamního materiálu, včetně Galerie fotografií (Still Gallery) s 50 obrázky (všechny reklamní, plus jediný záběr plakátu pro kina), hudební klip k Don´t Make Me Wait a nakonec původní trailer filmu.

Závěrečné zamyšlení

I když má hodně dějových děr, je lehce pochopitelné, proč se film při uvedení do kin svým mladým cílovým divákům tak líbil. I starší diváky v nenáročné náladě může pobavit, jenom musí své očekávání patřičně nastavit.

Toto Blu-ray vydání je solidní, ne však příkladné. Audio je docela dobré, video transfer už je působivý méně a přídavky mohly být početnější (a technicky kvalitnější), ale ty jsou stejně povrchové až nudné.

Přidejte komentář




Poznámka k překladu

Obsah recenze byl přeložen a znovu publikován na Blu-ray.cz se svolením od highdefdigest.com, copyright © 2006 - 2018 Snugglefish Media. Všechna práva vyhrazena.

Translation notice

Review content has been translated and republished on Blu-ray.cz by permission from highdefdigest.com, copyright © 2006 - 2018 Snugglefish Media. All rights reserved.

Hledat




High Defintion & Blu-ray

Kategorie

Archiv