Ztracené město (Blu-ray Disc)

Lost City / 1Jak se říká, cesta do pekla je dlážděná dobrými předsevzetími. Nikde jinde to asi neplatí víc než u špatného filmu – nechme šlechetnost stranou, ze špatného filmu nebude dobrý jenom díky dobrým záměrům. Bohužel je to osud Ztraceného města. Pro Andyho Garciu (film režíruje a také v něm hraje) je to srdcová záležitost, Ztracené město je vlastně jeho milostný dopis rajskému místu, které opustil jako chlapec. García vyrůstal v Havaně v 50. letech a Kubu opustil v roce 1961, dva roky po Castrově revoluci. Ale Ztracené město není autobiografický příběh jako takový – dá se spíše popsat jako nové zobrazení dobře zdokumentované historické doby, jak jej vidí oči zaslepené tesknou nostalgií.

Jde o dopracování scénaře od známého kubánského romanopisce jménem Guillermo Cabrera Infante. Garciova Havana z roku 1958 je pro mnohé místo plné potěšení, ne každý je ale pod vládou diktátora Batisty šťastný. Jak se revoluční síly Fidela Castra a Ernesta Che Guevary připravují k pohybu na město, Fico Fellove (Garcia), majitel nejlepšího hudebního klubu, se snaží udržet svou rodinu pohromadě a zároveň si namluvit žalem zdrcenou Auroru (Ines Sastrová). Toto všechno pozoruje bezejmenný autor komedií (Bill Murray), americký emigrant, který vidí svého přítele Fica vtaženého do revolučních události. I když Fico sleduje ztrátu kultury a změnu lidí, jeho vzpomínky drží při životě láska ke kubánské hudbě.

Andy Garcia podle všeho roky bojoval za uvedení Ztraceného města na plátno. Po shlédnutí filmu musím ale s lítostí říct, že to asi za tu námahu nestálo. Film je umluvený a při svých 144 minutách moc dlouhý. Nejpřekvapivější ale je, kolik úžasných příležitostí film dokázal promarnit. Asi nejnápadnějším zklamáním jsou Murray a Dustin Hoffman (jako spoluemigrant Meyer Lansky), kteří jsou ve svých malých rolích naprosto promarnění a tohle asi oplácejí svým jakoby telefonickým, přehraným výkonem – jakoby García stihnul nafilmovat jenom jejich zkoušky. Ještě horší je románek Fellovea s Aurorou, stejně jako většina dramat v tomto filmu je nevýrazný a bez vášně.

Abych byl férový, kameraman Emmanuel Kadosh alespoň nádherně natočil exteriéry v Havaně a Garcia sám ve svém režisérském debutu naznačuje nějaké bravurní momenty (například prokládání hudebních a tanečních sekvencí do dvou hlavních násilných scén). V globálu je jeho režisérský přístup ale příliš nesmělý, nedostane se ani na dohled herectví nebo napětí klasiky jako je Kmotr (dokonce ani druhořadému Brianu De Palmovi).

Při sledování dodatků na disku pochopíme, že Garcia cítí hlubokou osobní touhu po živé hudbě a kultuře staré Havany. Z kouzla, které popisuje, se bohužel jenom málo podařilo v konečném díle zprostředkovat. Ztracené město má možná dost dobrých předsevzetí na deset dalších filmů, ale proto ještě není dobrý.

Video: Zvětšujeme obraz

Ztracené město se začátkem května tiše objevilo na Blu-ray a HD DVD, asi devět měsíců po premiéře filmu ve standard definition. Obě verze další generace pocházejí ze stejného zdroje a jsou uvedeny v původním formátu 1,85:1. Magnolia však dál používá dva různé kodeky pro rozdílné formáty, takže Blu-ray disc je kódován v MPEG-2 a HD DVD ve VC-1. Rozdíl mezi nimi je relativně malý, ale dost patrný na to, aby podpořil spory o ovlivňování prezentace druhem kodeku.

Zdroj je velice dobrý. Sice najdeme několik skvrnek a flíčků, což je na nové vydání překvapující, ale film měl malý rozpočet a má celkově přirozený zrnitý vzhled, takže takové nedokonalosti nejsou moc okaté. Černé jsou plné na obou transferech, i když kontrast je na Blu-ray trochu tvrdší. Měl jsem také dojem, že na Blu-ray při kódování v MPEG-2 je ostrost s tvrdšími hranami. To sice lehce zlepšuje detaily při přiblížení, ale nedokonalosti můžou být následně víc vidět. Měkčí VC-1 prezentace naopak postrádá zrno a ultra jemné textury. Barvy mají malinko víc hloubky na MPEG-2, i když jsou velmi příjemné na obou transferech. Základní barvy jsou bohaté a pleťové tóny skvělé. Tyto rozdíly mezi dvěma kodeky jsou ale skutečně malé (i když zajímavé) a jako takové dostanou oba čtyřhvězdičkové hodnocení.

Audio: Hodnotíme zvuk

Lost City / 2Nejenom, že Blu-ray a HD DVD mají různé kódování videa, specifikace audia je také pěkně zmatená. Můžete vzít obě verze Ztraceného města a dostanete vzorek skoro všech audio formátů s vysokým rozlišením. Blu-ray disk má nekomprimovaný prostorový PCM 5.1 a prostorový DTS HD Master Lossles Audio 5.1 (také na 48Hz/16bitech), zatímco HD DVD má jenom Dolby TrueHD stopu (48Hz/16bit). Oba také zahrnují možnost Dolby Digital 5.1 (na 640kbps).

Po složitém srovnávání těchto stop jsem usoudil, že PCM mix na Blu-ray má lepší kvalitu, ale rozdíly jsou opět tak malé, že ani jeden (Blu-ray či DH DVD) nemůže z tohoto souboje vyjít jako poražený. Největší problémy s těmito stopami ale vznikly kvůli malému rozpočtu filmu a ubohému zvukovému designu. Mix prostě není moc průbojný v prostorovosti. Dokonce i tam, kde bychom se měli vznášet – jako při častých tanečních a hudebních sekvencích – znějí zadní kanály ploše a nudně. Hudba se v hloubkách zdá také trochu dutá. Hluboké basy jsou příjemné, ale ani výstřely nezní nijak moc úderně. Kladně ale hodnotím dialogy, které znějí dobře a jsou vždy čisté, i když oproti soundracku mají trochu umělý zvuk. Když už nic jiného, slouží nám Ztracené město jako důkaz, že špatný zdrojový materiál se nedá zachránit ani množstvím audia ve vysokém rozlišení.

Přídavky: Hlouběji k tomu dobrému

Ztracené město má na Blu-ray všechny bonusy z původního standard definition DVD ze srpna 2006. I když to nebyl zrovna obsáhlý balíček, vydání na Blu-ray i na HD DVD zahrnuje také několik exkluzivních věciček v high definition. Ale o tom později…

Vrcholem přídavků ve standard definition je zvukový komentář s Andy Garciou, výtvarníkem výpravy Waldemarem Kalinowskim a hercem Nestorem Cabonellem. Garcia je samozřejmě vůdčí prvek. Třebaže nesouhlasím s jeho tvrzením, je jeho film je epický jako Casablanka nebo Doktor Živago, stejně vás Garcíova radost z dokončení vysněného projektu zahřeje u srdce. Cabonell a Kalinowski sice vyprávějí několik příběhů z výroby, nejzajímavější jsou ale Garciovy skutečné vzpomínky na jeho dětství v Havaně. O tom bych osobně raději viděl film, byl by pravděpodobně úspěšnější.

Z DVD jsou přeneseny také Vystřižené scény. Protože film je už při svých 144 minutách dlouhý, není ani překvapivé, že je Garcia vystřihl. Většina z nich je jenom rozšíření, které přidá trochu dialogu nebo vývoje postavy navíc. Nejsou tu bohužel žádné větší zajímavé sekvence a nic, co by Vás přimělo znovu o Ztraceném městě přemýšlet. K dispozici je také volitelný komentář ke scénám, které jsou prezentovány pouze v 480i/MPEG-2 videu.

Blu-ray bonusy: Máme tu nějaké exkluzivní lahůdky?

Ačkoliv jsou přídavky ze standard definition verze dobré, obě verze další generace jsou obzvlášť pozoruhodné pro hodně dalších přidaných bonusů. Většina z těchto věcí byla původně obsažena na bonusovém DVD, které bylo v obchodech přibaleno ke standard definition DVD. Tyto bonusy nebyly oficiálně součástí DVD vydání, ale nyní je téměř nemožné je sehnat, proto byly zahrnuty sem.

Po Garciově minutovém úvodu tu najdeme Tvorbu ztraceného města (The Making of The Lost City), skutečně prvotřídní 123 minutový obrovitý dokument (kratší verze tohoto dokumentu byla také u vydání standardního DVD). Připouštím, tento kousek je vystavěný kolem hodně dlouhého (a občas suchého) interview mezi čtyřma očima s Garciou, ale zachází do takových detailů a podpírá jej takové množství plných záběrů ze zákulisí, že je těžko si stěžovat. Je sice dost dlouhý na to, aby se dal nazvat krátkou verzí zvukového komentáře, je to ale rozhodně lepší možnost, protože většina témat zmíněných v tracku se tady zhmotní ve vizuální podobě.

Lost City / 3Bill Murray: Poslední den (Bill Murray: The Last Day) je zábavná 9 minutová montáž z natáčení, ukazuje Murraye šaškujícího těsně než opustí výrobu, od ksichtígování před zrcadlem po zpěv za Hoffmanova doprovodu na bubínek (!). Malý, ale hezký.

Dále tu máme dalších šest Vystřižených scén, které nebyly obsaženy v oficiálním vydání ve standard definition. Nic zvlášť důležitého, i když každá scéna obsahuje volitelný zvukový komentář.

Poznámky od herců a štábu (Notes from the Část and Crew) je opravdová výjimka (alespoň mezi všemi DVD bonusy, které jsem kdy viděl). Jsou zde obsáhlé osobní eseje více než dvaceti členů výroby v textové podobě. Myšlenky herců se pohybují od banálních zamyšlení nad svými postavami po emotivnější, upřímné zápisy, které stojí za přečtení. Tohle je určitě unikátní a neobvyklý bonus. Je tu také druhá sada textových poznámek Doutníky Felluve/Fuente (Felluve/Fuente Cigars). Ta je ale spíš na jedno použití, vysvětluje pozadí k různým značkám tabáku z filmu.

Nakonec tu máme dvě fotografické galerie. V zákulisí (Behind-the-Scenes) obsahuje čtyřicet výrobních a propagačních záběrů, některé z nich dost hezké. Původní umění pro plakáty ze Ztraceného města (Original Lost City Poster Art) zahrnuje asi tucet marketingových záběrů vytvořených pro film, které byly pro trh téměř neprodejné (očividně nefungovaly, když film nezanechal v pokladnách nijak podstatnou stopu). Tyto galerie jsou ale bohužel jediné high definition bonusy uvedené v 1080p – ostatní videa jsou v 480i/MPEG-2.

Závěrečné hodnocení

Ztracené město může být myšleno dobře a mít ambice, prostě to ale není moc dobrý film. Navzdory silnému obsazení, dobrým scénám a dostatku násilí na celou sezónu The Sopranos se film táhne kvůli ukecanému scénáři. Je to však dobrý Blu-ray disk se silným videem a audiem, navíc s bohatstvím exkluzívních high definition bonusů. Je to ale bohužel další případ špatného filmu na dobrém disku.

Přidejte komentář




Poznámka k překladu

Obsah recenze byl přeložen a znovu publikován na Blu-ray.cz se svolením od highdefdigest.com, copyright © 2006 - 2018 Snugglefish Media. Všechna práva vyhrazena.

Translation notice

Review content has been translated and republished on Blu-ray.cz by permission from highdefdigest.com, copyright © 2006 - 2018 Snugglefish Media. All rights reserved.

Hledat




High Defintion & Blu-ray

Kategorie

Archiv