Purpurový déšť (Blu-ray Disc)

Čas od času můžeme v popové kultuře zachytit momenty, kdy hvězdy přiloží ruku k dílu a na krátký a nádherný okamžik umělec a jeho publikum splynou v jedno. Purple Rain / 1Podobně jako moucha v jantaru je v těchto dílech zachycen duch doby a tento okamžik je navždy vyleptán do povědomí davů.

Jeden takový moment přišel v roce 1984, kdy Prince okouzlil svět svým Purpurovým deštěm. Je to více než album, více než film a více než obří tour – Purpurový déšť znamenal zemětřesení v hudbě, módě, filmu i proslulosti umělce. Bylo to stejné, jako když se Beatles poprvé objevili v Show Eda Sullivana nebo když Michael Jackson prvně předvedl svůj moonwalk na 50. výročním speciálu studia Motown – pokaždé můžeme jasně vycítit blesk zachycený v láhvi.

Purpurový déšť je z těch napůl moderních snímků, o nichž není možné mluvit bez toho, aby se mluvilo o písních – ve skutečnosti je každý singl, který Prince napsal pro Purpurový déšť, klasikou. Vyjmenujme alespoň písně When Doves Cry, Let’s Go Crazy, I Would Die 4 U, Take Me With U a samozřejmě Purple Rain; právě tyto kousky proměnily snímek v nezadržitelnou sílu přirozenosti. Výdělky v kinech byly obrovské a album kralovalo na vrcholu žebříčku časopisu Billboard úžasných 24 týdnů.

Ale Purpurový déšť byl více než komerčním spojením různých prvků. Tvořivě propojoval základní žánry, demografii a hudební ideologie – od rocku přes funk a pop po novou vlnu. Bylo to, jako by se Princovi otevřela nebesa tvořivosti – zdálo se, že rytmické figury, melodie i texty písní bezchybně zapadají do sebe jako nějaká vesmírná skládačka, jako kdyby umělec soustřeďoval nějaký druh vyšší hudební síly, která říká jen: pokud to složíš, tak přijdou. Je těžké definovat tak nepolapitelnou věc jako magie, ale v roce 1984 ji Prince dokázal uchopit.

Příběh filmu (volně vyjádřený samotnými písněmi) se pevně drží typické tradice rockových snímků – dost autobiografický na to, aby umělec a jeho postava vyzněli jako muž a jeho stín, přesto s dostatkem fantazie, aby se vyhnul soudním procesům. Prince ztvárnil Kida, který je skutečně odpudivým zjevem. Se svou kapelou nazvanou The Revolution hraje každou noc v místním First Avenue Clubu v Minneapolis; má velké sny a ještě větší ego. Hrubost v jeho rodině (zejména jeho stále ozbrojený otec, kterého hraje Clarence Williams III ze seriálu The Mod Squad) ohrožuje existenci kapely, zvláště když se Apollonia (Apollonia Kotero), nová dívka ve městě, nemůže rozhodnout mezi Kidem a jeho hudebním sokem (Morris Day). Dokáže Kid překonat vlastní démony a nalézt vykoupení v hudbě, nebo se zničí?

Je ironií, že Purpurový déšť jako film je nejslabším článkem toho, co se stalo Princovou pop kulturní poctou. Odečtěte hudbu a skvělé záběry z koncertů (které jsou mimochodem stále tak žhavé, že hrozí, že vám roztaví váš přehrávač) a z filmu zbude vyprávění s chybami a odfláknutá dramatická zápletka. Purpurový déšť byl natočen ve stylu dvouhodinového hudebního klipu a Albert Magnoli, pro nějž tato práce představovala jeho debut, seskládal scény pouze jako řetězec skvělých záběrů, ale nedodal jim šťávu. Herecké výkony jsou také rozhárané. Skoro každý – včetně Prince – jednoduše hraje sám sebe, což společně s afektovaným přednášením textu ukazuje na to, že by film klidně mohlo být dílem z dílny Noci amatérů.

Navíc je Purpurový déšť nestydatě zaměřen proti ženám. Příkladem může být takzvaně komická scéna, kdy Day po tom, co dostane kopačky, za doprovodu bouřlivého smíchu hodí zmiňovanou slečnu do kontejneru. Dále tu máme Apollonii, stvoření, jež mohlo povstat snad jen z fantazie puberťácké mužské mysli. Ačkoli ji Kid velmi často fackuje, bije a veřejně ponižuje, Apollonia se postupem času zdá být tím víc zamilovaná a poblázněná. Bizarní popová psychologie dosahuje svého vrcholu v závěru snímku, kde se mravní ponaučení scvrkne na spásnou sílu hudby – dokud budete vyřvávat Purple Rain a další krásné kousky, můžete jako mávnutím kouzelného proutku vyléčit veškerou nenávist vůči ženám, domácí násilí i agresivitu.

Dá se říct, že mezi umělcem a jeho mýtickým dílem probíhá prudké mrazení v zádech, které Purpurový déšť dokonale rozpaluje. Z vnitřního nepokoje a ošklivosti se rodí více než skvělá hudba, a sice počátek nové kapitoly v moderní hudbě. Nebudu přehánět, když řeknu, že díky Purpurovému dešti Prince v pravém slova smyslu osvítil nové ulice moderní hudby. Smíchal funk, rock, pop, novou vlnu, soul i gospel – i kvůli tomu se našlo několik mladých Američanů, kteří v roce 1984 neměli Prince příliš v oblibě. Nejen že splynul s dobou Purpurového deště, ale zároveň definoval dobu a popohnal ji kupředu. Ať už jeho kariéra od té doby dosáhla jakýchkoli výšin nebo prošla problematickými obdobími, stačí jeden pohled na Purpurový déšť a zjistíme, že Prince bude kralovat navždy.

Video: Zvětšujeme obraz

Blu-ray Disc verze kopíruje konkurenčně vydanou HD DVD verzi a honosí se totožným 1080p/VC-1 kódováním; navíc přináší snímek v původním podivném poměru 1.85:1. Studio v roce 2004 upravilo zdroj pro dvoudiskovou standard definition DVD verzi a vypadá, že obě vydání nové generace tohoto zdrojového materiálu využila. Dobrou zprávou je, že co bylo pěkně renovováno před třemi lety, zůstalo krásné. Špatnou zprávou, že tato high definition verze nenabízí žádné viditelné zlepšení oproti předchozímu vydání.

Purpurový déšť dlouhá léta trpěl na videu zejména kvůli slabému přenosu mezi kanály a snímky, který nabízí jen špinavý vzhled a vybledlé barvy, takže poslední úpravy zdroje přinesly určitě velké zlepšení, i když nejde o nic objevného. Kvůli poměrně nízkému rozpočtu snímku a matně osvětlené fotografii je zrnění nekontrolovatelné a scéna od scény se často divoce liší; zdroj je však pěkně čistý, najdeme tu pouze ojedinělé šumy a jednu dvě skvrnky. Barvy jsou syté, a to obzvláště tmavé červené, modré a – samozřejmě – purpurové. Detail je poměrně dobrý, dlouhé záběry teď vypadají ostřeji a jemné detaily jsou v temných scénách znatelnější.

Při porovnání high definition vydání s upraveným mustrem se standard definition protějškem jsem odhalil větší rozdíly pouze při přímém srovnávání. High definition verze prostě nenabízí nic třeba jen zdaleka připomínajícího upgrade, na který jsem zvyklý, zvláště od Warneru – obraz je stále dost plochý a měkký, barvy udeří, ale nevyskočí z obrazovky a kontrast není příliš výrazný.

Nemusíte se bát – Purpurový déšť vypadá dobře a působí přirozeně pro oči. Ale co do pokroku se řadí mezi nejméně výrazné katalogové tituly v knihovně nové generace Warneru.

Audio: Hodnotíme zvuk

Přestože uvedení plnohodnotného Dolby True HD 5.1 surround mixu (48 kHz/16-bit) vyvolalo velké naděje, že by vydání nové generace nabídlo zabijácký zvuk, jak Blu-ray, tak HD DVD verze nabízejí pouze malé vylepšení oproti předchozím vydáním. Stejně jako obraz je nedávno upravené audio Purpurového deště zklamáním.

Jak jsme se dozvěděli z bonusů, hudba k Purpurovému dešti obsahuje jak původní nahrávky studia (včetně When Doves Cry), tak tracky, které byly nahrány naživo na pomocné kazety – byl to věk, kdy digitální nahrávaní ještě nebylo běžné. Výsledkem je, že ačkoli upravené, zní písně Purpurového deště zastarale co do přesnosti a omezeně v akustickém rozsahu. To je obzvláště nešťastné, protože kdo by nechtěl pořádně nastartovat toto Blu-ray vydání a odvát reproduktory dunivým rockem?

Purple Rain / 2Při přepínání mezi obsaženými Dolby TrueHD a Dolby Digital-Plus (640 kb/s) tracky se objevilo jen málo viditelného vylepšení, ve které jsem doufal. Basy zní stejně ploše jako v osmdesátých letech a horní polohy jsou také ploché a redukované. Protože se děj filmu odehrává hlavně v klubech a jiných hlasitých prostředích, jsou dialogy většinou nahrány ve studiu – a také tak zní. Jemnější detaily se často ztrácejí v hluku a dialogy se postupně stávají nesrozumitelnými, až musíte sáhnout po ovládání hlasitosti. Využití surroundů je slabé, pozitivem je, že zvuk na pozadí byl upraven a v mixu už nenajdeme žádné akustické oddělení nástrojů.

Vězte, že Purpurový déšť nezní špatně – je to určitě čistý mix – ale ve srovnání a některými skutečně fenomenálními 5.1 surround hudebními remixy, jež jsem za ta léta slyšel (a některé patřily k albům starším než toto), Purpurový déšť zklamal a nepřinesl ten požitek, který jsem očekával.

Přídavky: Hlouběji k tomu dobrému

Warner zacházel se snímkem Purpurový déšť velmi luxusně už na svém standard definition DVD vydání v roce 2004 a naštěstí studio přeneslo všechny zásadní bonusy z dřívějšího dvou diskového vydání na tuto high definition verzi.

Špatnou zprávou však je, že samotářský Prince odmítl spoluúčast na bonusech. Přesto si studio zaslouží pochvalu, stejně jako produkční tým v New Wave Entertainment – bonusy představují širší okruh filmařů, bývalé členy kapely a další hudební chuťovky, takže neúčast Prince není nijak fatální. Ve skutečnosti právě Princova neúčast dělá bonusový materiál ještě zajímavějším, protože dostáváme upřímný, rashomonovský pohled z různých úhlů na umělce, který se proměnil v legendu.

První na řadě je audio komentář režiséra Alberta Magnoliho, producenta Roberta Cavalla a režiséra fotografie Donalda Thorina. Bohužel právě tento kousek je nejslabším z hlavních bonusů. Ačkoli se track chlubí těmito třemi osobnostmi, je zkažený častými mrtvými místy a hloupým mluvením o ničem. Z nějakého důvodu se trio rozhodlo zaměřit se téměř výlučně na technické detaily (kolik bylo stupňů, kde byla scéna natáčena, atd.) a ne na záležitosti, o nichž by se ráda něco dozvěděla většina diváků – například o Princovi a jeho hudbě. Naštěstí video bonusy jsou zábavnější než tento – nedokážu si představit nikoho, snad kromě opravdu skalních fanoušků, že by byl schopný prokousat se celým příspěvkem v jeho současné podobě.

Tří dílný 48 minutový dokument je pravým jádrem bonusového materiálu. Prince se tu opět neobjeví (ostatně ani Morris Day nebo Apollonia), ale dva tucty členů štábu, členů kapely, místních muzikantů a novinářů se věnují fenoménu jménem Purpurový déšť; potkáme tu například členy The Revolution Wendy a Lisu, Matta Finka a Bobbyho Z., kolegy se skupiny The Time, a to Jellybean Johnsona, Jimmyho Jama a Terryho Lewise, herečku Jill Jones, (toho času) Princovy managery Craiga Riceho a Alana Leedse, scénáristu Williama Blinna, Kurta Lodera z MTV, Magnoliho, Cavalla, a dokonce i Macy Gray.

První díl dokumentu se jmenuje First Avenue: Cesta k popové koruně (First Avenue: The Road to Pop Royalty, 12 minut) a chytře rozebírá nejen to, kde byl Prince v hudebním roce 1983, kdy vytvářel Purpurový déšť, ale také celou scénu v Minneapolis, která posloužila jako inkubátor pro obří pop kulturní vír, který následoval. Toto hnutí bylo ústrojné a všezahrnující, neřešilo rasu, pohlaví, orientaci ani vkus, mísilo funk, rock, pop a punk způsobem, na nějž si netroufla (v té době) ani MTV.

Druhý díl Purpurový déšť: Procházka po zákulisí (Purple Rain: Backstage Pass, 26 minut) se více věnuje natáčení, ale nabízí také některé skutečně vynikající pohledy na klíčové písně nebo autobiografické momenty filmu. Od Princova psaní a skládání songu When Doves Cry toho večera (po tom, co Magnoli naznačil, že snímek bude potřebovat vůdčí hit, který by se přidal na soundtrack) až po Wendy a Lisu, které objasňují vznik samotné písně Purple Rain – jde o materiál, který fanoušci Prince rozhodně musí vidět. Magnoli a Blinn jsou upřímní také v tom, které prvky filmu odrážejí Princův život mimo pozornost médií, dále otevřeně mluví o hereckém obsazení snímku, natáčení s nízkým rozpočtem a některých skutečně tvrdých produkčních podmínkách.

Nakonec tu máme Rytmické figury, podráždění a The Revolution: Následky a vliv Purpurového deště (Riffs, Ruffles and a Revolution: The Impact and Influence of Purple Rain, 10 minut) – je to skutečně zábavná tutovka. Po okamžitém úspěchu alba a filmu byla vyprodaná aréna a tour po stadionech mistrovským kouskem. Možná by dnes celá tato hysterie Purpurového deště odezněla jako bezvýznamná mytizace nebo zveličování, ale mohu vás ujistit, že ve své době byl Prince vskutku nejžhavějším tématem léta 1984.

Purple Rain / 3Bonusový balík uzavírá široký výběr reklamního materiálu. 28 minutový sestřih z MTV Premiere Party je až děsivě nostalgický – a veselý. Vlasy! Kostýmy! Superstar osmdesátých let! Skuteční MTV reportéři! Jedinou záhadou zůstává, proč je náš čestný host v tak špatné náladě: Prince nakonec přijede, ale vypadá tak mrzutě, že by si jeden pomyslel, že Purpurový déšť je koncem jeho kariéry, a ne její korunovací. (Usměj se, frajere, brzy se staneš legendou!)

Dále tu máme osm videoklipů. Pět patří Princovi (When Doves Cry, Let’s Go Crazy, I Would Die 4 U, Take Me With U a Purple Rain), dva skupině The Time (Jungle Love, The Bird) a pak je tu samozřejmě nesmrtelný Sex Shooter od skupiny Apollonia 6. Nádherná a laciná osmdesátá léta – přehnané množství obrovských účesů, síťované punčochy a dostatek purpurových očních stínů pro týdenní párty s Princem.

Jako úplně poslední Warner uvedl tři trailery ke kompletní Princově filmografii: Purpurový déšť a jeho ubohá pokračování Graffiti Bridge a Under the Cherry Moon.

Za povšimnutí stojí, že třídílný dokument byl přepracován do 1080p/MPEG-2 videa, ačkoli kvalita je stále srovnatelná se standard definition (ale chvála Warneru alespoň za přeformátování pro obrazovky s poměrem 16:9). Zbytek bonusů na video základě je uveden v 4480i/MPEG-2 videu a poměrem 4:3.

Závěrečné zhodnocení

Purpurový déšť překročil všechny bariéry a stal se více než filmem, více než albem – zachycuje fenomenální moment v historii pop kultury. Každá píseň je klasikou a třebaže byl film sám o sobě zastíněn mystikou, jakou je Prince, přináší přesto žhavou kombinaci živého vystoupení, estetiky videoklipů a autobiografie.

Bohužel je toto Blu-ray vydání (stejně jako jeho HD DVD protějšek) zklamáním. Zatímco nedávno natočené bonusy jsou poměrně dobré, ani video, ani audio nenabízejí vylepšení, ve které jsme u high definition katalogového vydání takového kalibru doufali. Přesto celkově je Purpurový déšť určitě solidním vydáním a stojí za to zvážit, jestli jej nepřidat do sbírky.

Přidejte komentář




Poznámka k překladu

Obsah recenze byl přeložen a znovu publikován na Blu-ray.cz se svolením od highdefdigest.com, copyright © 2006 - 2018 Snugglefish Media. Všechna práva vyhrazena.

Translation notice

Review content has been translated and republished on Blu-ray.cz by permission from highdefdigest.com, copyright © 2006 - 2018 Snugglefish Media. All rights reserved.

Hledat




High Defintion & Blu-ray

Kategorie

Archiv