Underworld (Blu-ray Disc)

Underworld / 1Pamatuji si, že jsem si za mlada, jako dvanáctiletý hororový fanatik (sledovali jsme ty krvavé hrůzy o víkendech po domech mých kamarádů), vždy představoval filmový střet upírů a vlkodlaků. Zdá se, že generace hororových fanoušků, která si pamatuje snímky jako Na prahu temnot nebo Kvílení vlkodlaků, měla stejné představy. V osmdesátých a devadesátých letech Hollywood zaplavilo nesčetné množství scénářů nabitých dlouhými zuby a drápy – většina projektů se však rozpadla ještě dříve, než byl samotný film natočen. Jak tomu chtěl osud, ani přijatelné pokusy o spárování upírů a vlkodlaků si nevysloužily rovnocenné zacházení a tato myšlenka byla po desetiletí velmi podceňována.

Tak tomu bylo až do roku 1999, kdy v kinech začal řádit Matrix. Je bizarní, že právě nenasytná touha po divoce bojujících, do kůže oblečených šílencích byla klíčem k tomu, že Hollywood dal konečně zelenou prvnímu vysokorozpočtovému upírsko-vlkodlačímu snímku. Začínající scénárista a zároveň režisér Len Wiseman se stal tím šťastným hráčem, kterému padly tři sedmičky – úspěšně prodal projekt, k němuž si vypůjčil mnoho prvků z Matrixu, a zároveň proti sobě postavil obě těžké váhy hororového průmyslu – výsledkem se stal akční hororový kousek Underworld.

Samotný film se zaměřuje na Selene (Kate Beckinsale), chladného Zabijáka z řad upírů, která je chycena do lží a propagandy několik století trvající války. Během let se z boje muže proti muži vyvinul zcela odlišný druh války – dnes se díky moderním technologiím a palebné síle staly hlavními rysy války velká vzdálenost a konvence. Upír Viktor (Bill Nighy), uložený k mnohaletému spánku, zásobil svou aristokratickou družinu hračkami a bohatstvím, aby udržel válku v chodu. Jeho vrchní velitel Kraven (Shane Brolly) vede upíří Zabijáky do samotného centra bitev s proradnými Lykanty, kteří přežívají v doupatech a plánují konečný útok proti vampírům.

Mezitím se Lucian (Michael Sheen), hlavní záporák z řad vlkodlaků, snaží upravit genetický kód upírů tak, aby vytvořil křížence upíra a vlkodlaka. Pokaždé, když se o to pokusil, jeho oběť zemřela, protože nedokázala vstřebat oba druhy nákazy. Lucian proto začne sledovat člověka jménem Michael Corvin (Scott Speedman), mladého muže, který netuší nic o zuřivé válce probíhající za jeho domem. Když Selene zjistí, o co Lucianovi jde, musí zastavit Lykanty, odhalit skutečnou příčinu celého konfliktu a obnovit rovnováhu mezi oběma klany.

Underworld má rozhodně co nabídnout všem příznivcům akčních hororů – přináší spoustu střílení a rvaček, hromady kaskadérských kousků a pěkný balík skvěle odvedené práce se speciálními efekty. Příběh je velmi dobře propracován a věci do sebe zapadají v přiměřeném tempu; také scénář není zbytečně přetížen těžkopádnými dialogy. Navíc hlavní herci předvádějí poutavé výkony (zejména Nighy a Beckinsale) a estetika obrazu nabízí velmi příjemné, postmoderní zpracování gotických designů.

Bohužel tyto skvěle provedené prvky nekryjí další problémy, kterých si určitě všimnou skalní fanoušci hororů, jakým jsem například já. Za prvé, i při svém velmi zjevném tónu ve stylu Matrixu, se většina akcí omezuje jen na střílení a střelné zbraně. To by stačilo, kdybychom tu už dříve měli záplavu jiných filmů s oběma druhy současně, ale osobně jsem se cítil ochuzen o možnost vidět vysokorozpočtový souboj muže proti muži, v němž by se projevily přirozené schopnosti obou stvoření. Velmi zřídka se tu upíři s vlkodlaky střetli tváří v tvář, a když se tak stalo, byly souboje jen velmi krátké a neinspirativní.

Pokud mluvíme o neinspirujícím, je třeba zmínit i nenápadité využití upírsko-vlkodlačího hybrida, které je až překvapivě nudné. Každý jej obdivuje za to, kolikrát je silnější než jeden z druhů, ale výsledek, který můžeme vidět na obrazovce, absolutně neodpovídá tomuto předpokladu.

Dále tu máme průměrný závěr filmu, který zcela nestydatě nechává hlavní zápletku nedořešenou a otevírá tak cestu druhému dílu. Ve skutečnosti film po všech pochvalách začal vypadat spíše jako velmi široký úvod k Wisemanově možnému pokračování, a to snímku Underworld: Evolution z roku 2006.

Pro mě osobně je největším problémem tohoto filmu, že navzdory vnějšímu vyznění se vůbec nejedná o horor v jakékoli podobě a formě. Místo aby se zaměřil na lidské klopýtání k děsivému konfliktu, musíme se okamžitě rozhodnout, za kterou stranu budeme kopat. Ve výsledku se faktor napětí a strachu snižuje už dlouho před závěrem prvního aktu a snímek se mění na rádoby klasický příběh Romea a Julie, který vyzdvihuje spiklenecký milostný příběh, a ne samotnou válku.

Závěr Underworldu určitě dobře pobaví a je skvěle zpracován, ale při tolika slibech je těžké nebýt zklamaný pouze průměrným zakončením. Ačkoli má tento film rozhodně lepší příběh než jeho koncipované pokračování, nenabízí fandům hororových filmů opravdový střet titánů, na který jsme se těšili.

Poznámka: Verze filmu, která je uvedena na tomto Blu-ray vydání, je nezkrácený sestřih, který přináší dalších 13 minut navíc. Nabízí rozvinutí závěru filmu, které dodává této nezkrácené verzi plusové body, ale zbytek extra záběrů jsou dodatky k charakteristice postav, které nijak výrazně nepřispívají ději.

Video: Zvětšujeme obraz

Underworld / 2Underworld je uveden v 1080p videu s AVC MPEG-4 kodekem a nabízí rozohněný transfer plný síly.

Přesnost barev je dokonalá a obraz se chlubí úrovní stability, která se vyrovná nejlepším transferům na trhu. Drobné objekty a detaily textur jsou v některých záběrech skutečně ohromující – naježené chlupy na krcích herců, malé úlomky ve vlkodlačích drápech a obezdívka na vzdálených budovách, to vše nabízí surrealistickou úroveň čistoty, která z obrazu chvílemi dělá zářný příklad high definition demo materiálu. Bílé barvy nepůsobí vydutě a zdrojové šumy nejsou nijak problematické – vlastně tento transfer lehce zastíní Blu-ray vydání snímku Underworld: Evolution; neobtěžuje nestabilitou obrazu, šumy nebo měkkostí, na což bylo poukazováno v recenzi k druhému dílu kódovanému v MPEG-2.

Bohužel celkově prezentace stále pokulhává v několika klíčových oblastech; abych byl fér, musím uznat, že mnoho problémů, jež jsem u videa zaznamenal, odkazuje zpět ke kinematografii a obrovské hromadě dodatečných prací, které probíhaly při závěrečném sestřihu. Zpracování černých barev vytvořilo jakousi bezednou díru, v níž náhle mizí některé předměty, a obvyklá dvoutónová paleta někdy spíše pohlcuje detaily a textury, místo aby se zdůraznila. Přestože skličující černé barvy pomáhají filmařům dosáhnout požadovaného efektu – kterým je jakoby komiksový zážitek – rozdrcení barev dodává výslednému obrazu pocit přebarvení a nenasycení. Navíc se nám ke všemu přidává dotěrné zrnění, které vystrkuje růžky obzvláště v tmavých scénách. Znovu opakuji, tyto problémy se zdají být následkem režisérských rozhodnutí, a nemohou být proto přisuzovány transferu; nicméně zabránily Underworldu postavit se bok po boku vedle skutečných high definition demo materiálů, které divákům nabízejí daleko více.

Přesto ve srovnání s předchozími třemi DVD vydáními (prvním neostrým vydáním R-rated, silně komprimovaným nezkráceným vydáním a velmi dobře vylepšeným Superbit vydáním) přináší tato Blu-ray verze Underworldu jasné zlepšení a fanoušci filmu nejspíše nebudou zklamáni tímto velmi působivým high definition debutem.

Audio: Hodnotíme zvuk

Naštěstí nekomprimovaný PCM 5.1 surround mix (48 kHz/16-bit/4.6 Mb/s), uvedený na tomto Blu-ray vydání, je stoprocentním demo materiálem. Od úvodní scény si dynamika obsadila centrální polohy a demonstrovala tím syrovou sílu a obratnost zvukové palety. Dunění basů je rezonující a zemité a dodává skutečnou hloubku přestřelkám a řevu filmu; naopak vysoké tóny jsou čisté a pevné a přinášejí vítanou čistotu do dialogů a přírodních prvků.

Souvislý příval zvuku z každého kanálu vytváří zcela přesvědčivé zvukové pole – směrování a přesnost jsou naprosto dokonalé a skutečně jsem si užil, když jsem zavřel oči a ponořil se do děje. Ačkoli je track převážně agresivní, i tišší scény jsou působivé. Pohyb po kanálech je přirozený, konverzace mají ve zvukovém designu své místo a obklopí nás přímo hmatatelná akustická atmosféra, která naplňuje zvukové pole. Shrnuto a podtrženo, fanoušci, kteří mají doma některé z předchozích DVD vydání, budou opravdu nadšeni bombastickým a příkladně viditelným upgradem.

Přídavky: Hlouběji k tomu dobrému

Underworld / 3Toto Blu-ray vydání snímku Underworld přeneslo všechny významnější bonusy z dvoudiskové nezkrácené DVD verze a několik dalších bonusů z dalších dvou DVD vydání. Mezi ně patří dokonale zábavný komentář scénáristy a režiséra v jedné osobě, jenž byl uveden na prvním DVD vydání, a hrstka bonusů, které bychom původně našli na nezkrácené DVD verzi (jedná se o televizní reklamy, komiks a produkční skicák).

Dobrou zprávou je, že tato edice obsahuje komentář s režisérem Lenem Wisemanem a herci Kate Beckinsale a Scottem Speedmanem. Diskuze je zezačátku trochu nucená, ale během pár minut se její účastníci dostanou do tempa a vytvoří zábavnou atmosféru; brzy se však zdá, že všichni přišli o nejmenší vzpomínky na produkci. Věci dostanou spád zhruba v polovině tracku po tom, co Speedman vypadne (aby se zúčastnil konkurzu na … na to si počkejte … komedii s dvojčaty Olsenovými). Beckinsale a Wiseman naváží úzký kontakt plný vtipu, který okamžitě promění tento rozhovor v zábavu, jež stojí za zhlédnutí.

Prvním z bonusů na video základě je kousek Tesáky vs. fikce (Fang vs. Fiction, 48 minut) – jedná se o dokument pro televizi AMC, který popisuje vývoj legend o vlkodlacích a vampírech v minulosti. Je průměrně zajímavý až do chvíle, kdy zabředne do reklamních vod a ztratí náboj. Frustrující je také to, že tento bonus vytvořený pro televizní obrazovky opakuje mnoho dříve řečených informací, které jsou soustředěny kolem původních reklam, což jen zpomaluje tempo příspěvku; dokument se však těmito překážkami snaží navodit hravý tón celého bonusu.

Dále tu máme skupinku sedmi přídavků, které dohromady vytvářejí plnohodnotný dokument ze zákulisí (87 minut). Prvním z nich je Tvorba Underworldu (The Making of Underworld, 13 minut), který přináší letmý pohled na scénář a postavy snímku. Jde o standardní bonus se spoustou účastníků a pochlebování – je to typicky decentní a prázdný úvod k filmu.

U další části bonusů se věci otočí k lepšímu – v nabídce jsou Vizuální efekty (The Visual Effects, 10 minut), Speciální úpravy stvoření (Creature Effects, 13 minut) a Kaskadéři (The Stunts, 12 minut). Tento pohled na netypické využití praktických efektů, jež dodávají realismus pojetí obou druhů, a práci kaskadérů je skutečně velmi zajímavý – pokud vás zajímají podobné materiály ze zákulisí, rozhodně se soustřeďte na tyto tři bonusy.

Underworld / 4Po videích popisujících efekty se dostáváme k trojici opatrnických rozhovorů, které mapují estetické ztvárnění filmu – Navržení Underworldu (Designing Underworld, 11 minut), Vzhled (The Look, 19 minut) a Obraz a zvuk (Sights and Sounds, 9 minut). Samy o sobě nejsou tak špatné, ale dohromady jsou dost průměrné a opakují se. Jedinou věcí, která mě skutečně zaujala, byl pohled na závěrečnou práci postprodukce, jež filmu dodala jeho ocelově modrý vzhled.

Balík bonusů nám uzavírá kolekce typických pokažených záběrů (Outtakes, 4 minuty), dále pět před a po srovnání (Storyboard Comparisons, 7 minut) a neuvěřitelně nudný klip k Worms of Earth od kapely Finch (3 minuty).

Poznámka: Všechny bonusy na video základě jsou uvedeny pouze v 480i/p videu.

Závěrečné zhodnocení

Ačkoli názory diváků na snímek Underworld byly rozdílné, toto Blu-ray vydání určitě přináší vylepšení oproti všem třem předchozím standard definition DVD verzím. Obraz je skvělý, zvuk se chlubí referenční kvalitou a disk navíc přináší balíček bonusových materiálů přetažených z dvoudiskové Specialní DVD edice. Pro fanoušky Underworldu je toto vydání jasnou volbou a skutečně stojí za zhlédnutí.

2 komentáře

  1. Portál Blu-ray.CZ » Smrtonosná past 4.0 (Blu-ray Disc)00:06 10.12.2007:

    […] Smrtonosné pasti 4.0 je Len Wiseman (Underworld) který využil své vnímavosti staré školy k plošným akčním scénám filmu. Vyvaruje se […]

  2. Portál Blu-ray.CZ » Kolekce: Smrtonosná past (Blu-ray Disc)16:08 11.12.2007:

    […] část série je dílem režiséra Lena Wisemana (Underworld) a funguje až překvapivě dobře při vyprávění příběhu zašlého pomníku slávy, v němž […]

Přidejte komentář




Poznámka k překladu

Obsah recenze byl přeložen a znovu publikován na Blu-ray.cz se svolením od highdefdigest.com, copyright © 2006 - 2018 Snugglefish Media. Všechna práva vyhrazena.

Translation notice

Review content has been translated and republished on Blu-ray.cz by permission from highdefdigest.com, copyright © 2006 - 2018 Snugglefish Media. All rights reserved.

Hledat




High Defintion & Blu-ray

Kategorie

Archiv