Gejša (Blu-ray Disc)

Gejša vychází z uznávaného bestselleru Arthura Goldena z roku 1997 a vypráví rozsáhlý příběh japonské dívky jménem Čijo.

Memoirs of a Geisha / 6Ovdovělý otec prodal Čijo (Ziyi Zhangová) do poddanství a ona se po řadě náhod a okolností dostane do učednictví k nejúspěšnější gejši v Kjótu jménem Mameha (Michelle Yeohová). Během krátké doby se zdá, že studentka bude schopná překonat svou učitelku a Čijo (nyní přejmenována na Sajuri) hrozí sesadit Mamehu z trůnu vládnoucí gejši. Mezitím začne konkureční gejša Hatsumomo (Gong Liová) na Sajuri a její blížící se úspěch tak žárlit, že je ochotná udělat cokoliv, aby jí to celé překazila. Vstoupí mezi Sajuri a její rozvíjející se vztah s pohledným Předsedou (Ken Watanabe), okouzlujícím obchodníkem, do kterého je Sajuri zamilovaná od dětství. Snaží se také překazit Sajurin vztah s vojákem zraněným ve druhé světové válce, Nobuem (Koji Yakusho).

Jestli se to celé zdá komplikované, tak věřte, že to skutečně komplikované je. Bohužel ke škodě filmu. Jednoduše řečeno, Gejša dělá stejnou osudovou chybu jako mnohé špatné adaptace vynikajících knih – pokouší se nacpat víc než 500 stran hutného vyprávění do 150 minut. Zapomíná při tom, že nás tento epický příběh v knize zaujal především díky třírozměrnému vykreslení postav. V příběhu je toho nahuštěno tolik, že děj přehluší všechno ostatní a žádná ze tří filmových žen nemůže zazářit. Krásná a talentovaná Zhangová ze sebe vydává to nejlepší, ale její Čijo/Sajuri je nevinná s očima jako laňka, a tak není víc než nicka. A i když se mi Yeohová líbila téměř v každém jiném filmu, tady je vyobrazena tak nevýraznými a širokými tahy, že prostě splývá s uměleckým pozadím. Navíc jsem nikdy nepochopil machinace Liové jako Hatumomo – je tak úskočná, že by si klidně mohla natáčet knírek, ale nemá žádnou pochopitelnou motivaci.

Memoirs of a Geisha / 7Režisér Rob Marschall se se svým oskarovým Chicagem okamžitě vyšvihl na výsluní a podle bonusů o něj producenti Gejši značně usilovali, když původní režisér, Steven Spielberg, odřekl. Netuším, jak by to provedl Spielberg, ale Marshallova Gejša je tak nemilosrdně přeprodukovaná a přeumělkovaná, že to zakrývá všechno ostatní. Na všechny ty pomalé detaily kimon ve větru a dlouhých vlasů v dešti se krásně dívá, ale musíme si při tom přát, aby s takové otrocké zanícení bylo investování i do vytvoření srozumitelného a poutavého scénáře.

Je to škoda o to víc, že pod blyštivou hladinou filmu probublává množství zajímavých podtextů. Až někdy ve druhé třetině filmu jsou nadhozeny morální spletitosti obchodu s nuceným sexem a také to, jaký dopad asi měly americké vojenské jednotky a další kulturní síly na ukončení doby gejš. Sajuri bude nakonec nucena si vybrat mezi nápadníky – což je paralela k japonské kulturní volbě, zda si gejši udržet nebo se jich zříct ve prospěch západnějšího pojetí rozdílů mezi pohlavími, vztahů a sexuality. I když tato volba mohla být základem významného a aktuálního epického příběhu, je prezentována jako jednoduché zamyšlení na závěr této neuspokojivé adaptace.

Video: Zvětšujeme obraz

Gejša je možná vypravěčský propadák, je to ale bezpochyby uchvacující a vizuálně omračující technický počin. Film je bonbónkem pro oči a jeho 1080p/AVC MPEG-4 transfer to jenom podporuje.

Memoirs of a Geisha / 5Dobrých bodů je mnoho. I když je to technicky vzato katalogové vydání, film je starý jenom několik let, takže zdroj je perfektní, bez jediného kazu. Snimek očividně vydrhli odshora dolů a zrno téměř kompletně potlačili. Barvy jsou příjemné, s omračujícími primárními barvami (hlavně modrými a červenými). Dokonce i ty nejjemněji odstupňované odstíny jsou renderovány jasně a hladce. Pleťové tóny nejsou zvlášť realistické, hlavně kvůli nějakému obecnému posunu, ale Gejša jistě potěší oko diváka.

Horší body jsou dvojí. Za prvé, posun k černé je na mě trochu silný – jemné detaily se ztrácí ve stínech a pouze jasné scény jsou skutečně trojrozměrné a plné detailů. Za druhé, i když časté užívání měkkého filtru a mlžných, kouřem zaplněných interiérů věcem moc nepomáhá, zdroj vypadá trochu moc měkce i ve chvílích, kdy tyto efekty nejsou využity. Obraz z plátna nevyskakuje tako u těch absolutně nejlepších Blu-ray titulů, které jsem viděl.

Přesto Gejša vypadá dost velkolepě na to, aby si zasloužila za video čtyři hvězdičky. Jenom prostě něčekejte dokonalost nebo nový referenční standard.

Audio: Hodnotíme zvuk

Zvuk Gejši je ještě úchvatnější než video. Od novátorského zvukového designu po hudbu Johna Williamse nominovanou na Cenu akademie, Gejša Vás přetáhne přes hlavu čirou akustickou rozkoší. Není to možná akční film, je to ale zrovna tak omračující.

Sony zase jednou poskytlo nekomprimovanou PCM 5.1 prostorovou stopu (48kHz/16-bit/4.6mpbs) a zvuk je bohatý, velkorysý a plný detailů. I když Williamse kritizovali, že vykrádá svou vlastní práci ze Sedmi let v Tibetu, jeho hudba tu zní úžasně a vyplňuje celé zvukové pole vynikající hloubkou a jasností. Dialogy jsou perfektní a vždy dobře vyvážené. Hluboké basy jsou skálopevné, nikdy však příliš silné.

Využití prostoru je také požitek. Samostatné efekty jsou běžné téměř v každé scéně, se skvělým zobrazením a naprostou přesností, takže jste neustále ponořeni v ději. Atmosféra je trvalá a dost působivá, od jemných zvuků (jako déšť, vítr atd.) po výraznější studiové efekty, které však neznějí uměle. Toto všechno vytváří pečlivě vytvořený a dobře modulovanou zvukovou stopu.

Přídavky: Hlouběji k tomu dobrému

I když bylo původně ohlášeno, že toto Blu-ray vydání Gejši bude mít pouze útlý balíček bonusů, je ve skutečnosti napěchované všemi přídavky z dříve vydaného dvoudiskového standard definition DVD.

Nejdříve tu máme zvukové komentáře zaměřené na scénář – první je s režisérem Robem Marschallem a co-producentem Johnem DeLucou, druhý s kostýmní designérkou Colleen Atwoodovou, designerém produkce Johnem Myhrem a editorem Peitro Scaliou. V těchto komentářích je sice hodně informací, pro mě byly však zajímavé pouze místy. Jak se dalo čekat, jsou oba komentáře plné nekonečné chvály na bezvadné řemeslné provedení filmu. Jestliže se zrovna nesnažíte prorazit jako kostýmní nebo produkční designéři, vsaďte spíše na první komentář (s režisérem a producenty). Nejzajímavější pro mě byly části komentáře zabývající se tím, jak se producenti snažili po Spielbergově odřeknutí pro projekt získat Marschalla. Ten sám se projevuje velmi skromně a připouští, že je velice překvapený, že dokázal úspěšně prorazit jako řežisér.

Memoirs of a Geisha / 2

Narozdíl od příliš dlouhých komentářů jsou krátké snímky o vytváření filmu daleko svěžejší a vhodnější k danému materiálu, především když uvážíme značně vizuální povahu filmu. Každá z jedenácti části trvá něco mezi 5 a 15 minutami a společně vytvářejí hezký a důkladný hodinový dokument.Série tří snímečků se dále zaměřuje na zdlouhavou předprodukci filmu, všechny, t.j. Cesta Sajuri: Z románu na plátno (Sayuri’s Journey: From the Novel to the Screen, 14 min), Cesta do Japonska (The Road to Japan, 12 min) a Soustředění pro gejši (Geisha Boot Camp, 12 min), dohromady hezky ladí. Po třech neúspěšných pokusech o adaptaci příběhu autor Arthur Golden navíc zažil rozpad několika smluv s velkými studii, než do děje vstoupil Marhall. Soustředění pro gejši vypadá téměř jako reality show – sledujte, jak herečky podstupují nejrůznější formy krejčovského mučení, aby se z nich staly gejši.

V hlavní sadě produkčních snímků pravděpodobně kritici filmu najdou dostatek munice pro svá tvrzení, že Gejša prostě jenom další naředěná Hollywoodská napodobenina asijské kultury. Snímečky Vizáž gejši (The Look of a Geisha, 16 min.), Tanec gejši (A Geisha’s Dance, 8 min.) a Svět gejši (The World of a Geisha, 9 min.) se všechny zaměřují na snahu štábu modernizovat kostýmy a estetiku doby pro západní diváky.

Hudba z Gejši (Music of Memoirs, 9 min.) je zábavná, i když jenom proto, že John Williams tu podivně připouští, že Gejša je jediný film, kam hudbu nechtěl dělat. Užít si můžete také Způsoby sumo (The Way of the Sumo, 6 min.) a Den se šéfkuchařem Nobu Matsuhisou (A Day with Chef Nobu Matsuhisa, 9 min.), i když vlastně se samotným filmem nemají moc společného. Ten druhý snímek je obzvlášť humorný. Světoznámý šéfkuchař Nobu byl asi požádán, aby pro film udělal krátké představení tím, že štábu a hercům udělá nějaká dobrá jídla.

Na závěr Stavba Hanamači (Building the Hanamachi, 12 min.) dává designérovi Johnu Myhre prostor k osvětlení stavby všech kulis, zatímco Příběh Roba Marshalla (The Rob Marshall Story, 10 min.) ukazuje opět, jak se režisér diví, že vůbec má kariéru (jestliže ale předvede další vysokorozpočtový propadák jako je Gejša, možná se nebude muset už dál divit).

Jestli už touhle dobou nejste úplně zgejšovatění, jsou tu dvě další fotogalerie – V zákulisí (Behind-the-Scenes) a Kostýmní ilustrace (Costume Illustrations) – obsahující asi 80 snímků celkem a trailer na Tygr a drak, který Sony začátekem roku ohlásil pro vydání na Blu-ray a pak znovu stáhl. Doufejme, že zahrnutí traileru zde znamená, že film je opět v plánu pro brzké vydání na Blu-ray. Bohužel tu není žádný trailer na Gejšu.

(Pozor, všechen tento video materiál je prezentován pouze v 480p/i/MPEG-2.)

Blu-ray bonusy: Máme tu nějaké exkluzivní lahůdky?

I když na tomto vydání Gejši není žádný exkluzívní obsah, tento Blu-ray disk přesto obsahuje šikovnou navigační funkci, která je první svého druhu od Sony. Nazvali ji jednoduše, Navigační index disku (Disc Navigation Index). Najdete zde seznam běžných klíčových slov a témat obsažených v bonusových snímcích, se zkratkami k přesné scéně, kde se o daném tématu mluví.

Pro přístup k navigaci klikněte na štítek Special Features na vyskakovacím menu a potom na Disc Navigation Index. Když jste tam, můžete si vybrat z rolovacího seznamu témat. Výběr zahrnuje jména všech hlavních herců a členů štábu a také různé témata jako choreografie, kostýmy, lokace atd. Vyberte téma, které Vás zajímá a disk okamžitě přeskočí na tu část dokumentu, která se k vašemu výběru vztahuje. Jakmile zkončí přehrávání vaší vybrané části, máte na výběr, zda pokračovat ve sledování zbytku snímku, prohlédnout ostatní klipy vztažené k vašemu klíčovému slovu, nebo se vrátit zpět na seznam a vybrat si další téma.

Možná to není žádná monumentální nová funkce, ale je praktická a zábavná – především u disku s tolika dlouhými přídavky. Také se mi zdá, že to je rozšíření technologie Blu-Wizard, se kterou si Sony pohrávalo na několika předchozích titulech (především Černý jestřáb sestřelen), i když si nemůžu být jistý, protože studio neposkytlo žádnou další dokumentaci (vlastně je divné, že na tuto novou funkci nedělalo vůbec žádnou reklamu).

Pro ty, kteří sledují technické specifikace asi budou potěšeni, že Gejša je také první Blu-ray od Sony, který na zadní krabičce uvádí tabulku s technickými údaji (udávající poměr filmu, video kodek, audio a titulky, atd.). Taková jednoduchá tabulka, která je nyní v podstatě standardní na high definition titulech většiny ostatních studií. Osobně dávám v tomto případě přednost tabulce, je jednodušší na čtení. Můžeme doufat, že Gejša tu signalizuje stálou změnu ve strategii balení Blu-ray disků u Sony.

Závěrečné zamyšlení

Další případ špatného filmu na dobrém disku. Gejša je ochromená uboze adaptovaným scénářem, který je tak přecpaný intrikami, že nedokáže své postavy vykreslit souvisle a poutavě. Jako vydání na Blu-ray je však film velkolepý. Sony vyprodukovalo velice dobrý transfer i zvukovou stopu a bonusy jsou rozsáhlé. Jestli jste náhodou fanoušek filmu, tento disk lze lehce doporučit. Jestli ne, pak mohou technické kvality filmu posloužit jako dobrý důvod pro vypůjčení.

Přidejte komentář




Poznámka k překladu

Obsah recenze byl přeložen a znovu publikován na Blu-ray.cz se svolením od highdefdigest.com, copyright © 2006 - 2018 Snugglefish Media. Všechna práva vyhrazena.

Translation notice

Review content has been translated and republished on Blu-ray.cz by permission from highdefdigest.com, copyright © 2006 - 2018 Snugglefish Media. All rights reserved.

Hledat




High Defintion & Blu-ray

Kategorie

Archiv