28 týdnů poté (Blu-ray Disc)

28 Weeks Later / 1Snímek 28 dní poté přinesl závan svěžího vzduchu do žánru zombie filmů. Tato oslava napětí a hororové akce Dannyho Boyla byla jedním z prvních zombie snímků po éře George Romera, které úspěšně setřásly dlouho užívaný vzorec mátožných mrtvol, jež napadají hloupé obyvatele předměstí na jejich farmách. Místo toho film přepracoval koncept světa po 11. září, který byl zaplaven strachem z terorismu, vojenského imperialismu a medicínských technologií. Šlo se o krvavého, násilnického, hrůzostrašného malého spáče, díky němuž měli fanoušci zombie příběhů důvod slavit. 28 dnů poté byl velmi kladně přijat jak diváky, tak kritiky, což u filmů tohoto žánru není časté, a přestože byl natočen za mizerných 8 miliónů dolarů, po celém světě vydělal necelých 85 miliónů.

Ačkoli 28 dní poté fungoval dobře jako samostatný, jednorázově natočený snímek, vzhledem k jeho vysokým výdělkům bylo natočení pokračování nevyhnutelným krokem. Ale jak navázat na příběh, v němž je téměř celý svět zamořen nakaženými chodícími mrtvolami? Film 28 týdnů poté odvedl slušnou práci – dokázal rozšířit původní dějovou linii příběhu poměrně důvěryhodným a soudržným způsobem a také prohloubil a rozšířil rozsah témat. U každého pokračování je to velmi delikátní a úzce propojený pokus, a přestože 28 týdnů poté není lepší než snímek 28 dnů poté, jedná se určitě o jedno z nejlepších pokračování nedávné doby.

Přestože ve druhém pokračování nenajdeme mnoho zvratů a dějových kliček, neprozradím mnoho, když připomenu zápletku. Zkrátka, 28 týdnů poté hodí přes palubu všechny postavy snímku Dnů a vytvoří hodnověrný scénář světa, v němž se v minulosti mohly odehrát skutečnosti prvního dílu. Je už 28 týdnů po událostech Dnů; většina hlavních měst se dostala do karantény a stala se tak jakýmisi virtuálními pevnostmi, jež chrání nenakažené lidi uvnitř a slintající zombie drží venku. Představí se nám několik málo přeživších členů místní britské rodiny (včetně Roberta Carlyla, kterého můžete znát z bondovky Jeden svět nestačí), která musela být přesunuta do Londýna. Když se však vrátí matka, o níž se všichni domnívali, že zemřela, a zdá se být imunní vůči zombie-viru, dostanou se na veřejnost některé nepříjemné rodinné záležitosti a brzy opět vypukne peklo na zemi.

Není potřeba říkat, že tento rajon je určitě dobře znám všem fanouškům zombie filmů. George Romero si na tom vystavěl kariéru; Týdny však přinášejí více, než aby jen přikyvovaly scénáři města v obklíčení živých mrtvol, jako tomu bylo u jeho posledního snímku Země mrtvých. Podobně, také vykreslením svých lidských hrdinů (a vojenských jednotek, které je chrání) v odstínech šedé sdílí 28 týdnů poté další z klíčových znaků s nejlepšími filmy zombie žánru, v nichž skryté napětí často vyvstává z otázky, kdo je větším monstrem – zombie, nebo my?

28 týdnů poté se často dotýká současné války v Iráku (poměrně záludně, i když místy těžkopádně) a vrství děsivé události tak, že jsou chvílemi stejně efektivní jako nejlepší válečné snímky. Obrat v druhém aktu, nechvalně známý úsek dočasného klidu, je zvláště působivý, a to stejně jako dokonale vystavěný příklad filmového hororu, tak také jako brutální kritika toho, čemu se historicky nevhodně říká vojenská reakce na genocidu. 28 týdnů poté sloučilo ušlechtilé tematické ambice s technikou, a stalo se tak skutečně povzbuzujícím snímkem.

Film bohužel pokulhává v závěru. Po tom, co vykreslí přesvědčivou vizi budoucnosti i zajímavou rodinu třídimenzních postav, zdá se, jako by zvyklosti žánru přinutily inteligenci uvolnit místo fyzickému šoku. Posledních 20 minut je skvělou akcí, skrze niž se dopotácíme k typickému krvavému ukončení.

Přesto 28 týdnů poté nabízí dostatek ctižádostivých nápadů a skutečně děsivé momenty, které stojí za zhlédnutí. Dokonce i pokud se vám nelíbilo 28 dní poté (nebo jste je neviděli), je toto pokračování jedním z těch, které mohou bezesporu fungovat jako samostatný snímek. Jen bych si přál, aby film přinesl uspokojivější závěr, ale 28 týdnů poté zůstává jedním z nejlepších titulů tohoto žánru v poslední době.

Video: Zvětšujeme obraz

Fox uvedl 28 týdnů poté v 1080p/AVC MPEG-4 videu a v původním formátu filmu 1.85:1. Film byl natáčen na různé pásky, a to včetně Super 16, Super 35 a HD videa; jako takový však není šitý na míru high definition. Můžete si být jisti, že toto Blu-ray vydání se zhostilo úkolu, jak nejlépe mohlo, ale neočekávejte kvalitu demo disků.

Přestože byla většina filmu natočena na Super 16, tak mně osobně zdroj připomíná video materiál. Je dokonalý, ale černé barvy jsou stálé jen zřídka. Obraz často vypadá mělce v kontrastech, které se ve středních polohách zplošťují. Prezentace je zvýrazněná jen minimálně a hloubka je rozhodně dvojdimenzionální. Detail je poměrně dobrý, i když obraz má velké problémy s rozdrcením černých barev, a jemné detaily tak často zanikají v temnotě.

Stylisticky to vše pracuje pro film, ale barvy jsou celkově nenasycené a jejich odstíny nevypadají příliš živě (kromě využití tmavě červeného osvětlení během prostřední části filmu, jež je dost efektní). Herci občas vypadají namodrale, přesto však jsou odstíny pleti přesné. Podle druhu zdrojového materiálu se liší také úroveň zrnění a šumu, které jsou tu naprosto běžné – záběry často vypadají roztřeseně a nejasně. Opět, esteticky to odpovídá látce filmu, ale upřímně řečeno najdeme v něm taková místa, u nichž bych málem zapomněl, že se dívám na Blu-ray disk, a ne na dobře vypadajícího standard definition DVD.

Audio: Hodnotíme zvuk

28 Weeks Later / 2Fox přinesl snímek 28 týdnů poté s dalším DTS-HD Lossless Master Audio 5.1 Surround trackem (48 kHz/24-bit), z něhož se mi však podařilo přehrát pouze jádro – DTS track s 1.5 Mb/s. Bohužel jsem nebyl bezmezně nadšen zvukovým designem filmu. Nečekal jsem, že bude tak mírný – určitě mohl využít daleko agresivnější atmosféry.

Diskrétní efekty na pozadí a soustavné okolní prostředí jsou zcela nevýrazné. Mix se soustřeďuje na předních kanálech, což je škoda, protože elektronická hudba Johna Murphyho je tvořivě zapracována do tajuplných, téměř atonálních efektů; kdyby se zvukovým polem šířila s větší silou, vzniklo by něco ohromného. Místo toho jediný účinek, který snímek přináší, je v jeho hlasitosti. Vypadá skoro jako filmový ekvivalent písní Marilyna Mansona, s vysokými polohami tak pronikavými, že vám při větší hlasitosti málem praská bubínek, a dominantní dynamikou, jež se ve zvukovém poli přesouvá od hlasité k jemné a zpátky jako kyvadlo.

Dobrou zprávou je, že dialogy drží velmi dobře v celém filmu a nikdy jsem nemusel upravovat hlasitost. Nízké basy navíc přinášejí intenzivní nízké frekvence do subwooferu. Osobně bych ubral na okázalosti a přidal tiššího prostředí, ale nemusíte mít pochyby, že by vámi zvuk 28 týdnů poté nezatřásl.

Přídavky: Hlouběji k tomu dobrému

Film 28 týdnů poté vyšel na Blu-ray ve stejný den jako na standard definition DVD a oba disky přinášejí tentýž bonusový balíček. Blu-ray verze se však má čím chlubit, protože Fox vylepšil kvalitu většiny bonusů na disku (kromě několika, u nichž se to dozvíte), a jsou tak uvedeny v plném 1080i/MPEG-2 videu.

Jako první tu máme trio bonusů z natáčení: Červený kód: Tvorba filmu 28 týdnů poté (Code Red: The Making of 28 Weeks Later) je základním reklamním materiálem, ale je lepší, než většina ostatních. Režisér Juan Carlos Fresnadillo a producent Enrique Lopez Lavigne jsou hlavními mluvčími bonusu a uvádějí rozhovory z natáčení s většinou hlavních herců. Ačkoli jde o obvyklou rekapitulaci děje, získáváme hodnotný pohled na překážky při vytváření svěžího pokračování filmu jako 28 dní poté. Také zde nalezneme množství skvělých sestřihů z produkce.

Další dva kousky jsou specifičtější. Nakažení (The Infected) detailněji přibližuje muže a ženy, kteří si zasloužili výplatu tím, že pobíhali kolem maskovaní za zombie, byli pokryti krví a naříkali jako poslové smrti. Vstup do akce (Getting Into The Action) mapuje některé z nejstrašlivějších efektů filmu, stejně jako zranění kaskadérů.

Fresnadillo a Lavigne přispěli také do audio komentáře, který pátrá více do hloubky než předchozí bonusy, ale přesto zůstává jaksi nevyrovnaný. Oba aktéři jsou velmi inteligentní a mluví vybraně, ale jejich tón je hodně nezáživný a celý track je pokažený nevhodně umístěnými přestávkami. Přesto se dotýkají všech hlavních témat a Fresnadillo formuluje hlubší témata příběhu (ten chlápek rozhodně nemá nijak optimistický pohled na vojenství, to je jisté) a popisuje své pojetí prostředí; Lavigne nabízí pohled producenta na překážky týkající se rozpočtu a efektivní umístění klíčových akčních scén.

Dále tu máme dvě vystřižené scény, obě uvedeny jen v 480i/MPEG-2 videu. První je rozhovor postavy Roberta Carlyla s jeho synem, který však nepřináší nic nového; druhou je alternativní závěr, který vás zklame (i když není současný závěr možná příliš uspokojivý, je alespoň o hodně lepší). Fresnadillo a Lavigne opět nabízejí volitelný komentář.

28 Weeks Later / 3Na základě filmu 28 dní poté vznikly grafické romány z řady Fox Atomic; podle nich byly natočeny dva krátké animované filmy, jež jsou zde uvedeny v 480i/MPEG-2 videu. 28 dní poté: Následky: Fáze 1 – Vývoj (28 Days Later: The Aftermath: Stage 1 Development, 8 minut) a Fáze 3 – Decimace (Stage 3 Decimation, 7 minut) jsou pěkně podané sestřihy uhlazené výtvarné práce doprovázené zvukovými efekty, hudbou a rozhovory (stojí za zmínku, že žádný z talentů filmu se tu neobjevil). Kdybych si nepomohl komiksem, měl bych problémy sledovat dějovou linii (zejména u Developmentu, který je poměrně matoucí), ale jsem si jistý, že fanoušci filmu budou tímto bonusem přímo nadšeni.

Balík bonusů uzavírají upoutávky na oba díly, 28 dnů poté i 28 týdnů poté.

Závěrečné zhodnocení

28 týdnů poté je nadprůměrným pokračováním, které se rozvíjí za příběhem 28 dnů poté. Snímek je vzrušující, děsivý a plný napětí a pod povrchem přináší pěkný sociopolitický komentář – je prostě vším, co můžete chtít od moderního zombie filmu. Toto Blu-ray vydání také není nijak podřadné. Přestože si zdrojový materiál filmu nezaslouží nálepku demo materiál, jsou obraz i zvuk solidní a navíc tu máme slušný balík bonusů. Sečteno a podtrženo, tento film je jasnou volbou pro fanoušky této filmové série a stojí za podívanou také pro ostatní příznivce hororu.

Přidejte komentář




Poznámka k překladu

Obsah recenze byl přeložen a znovu publikován na Blu-ray.cz se svolením od highdefdigest.com, copyright © 2006 - 2018 Snugglefish Media. Všechna práva vyhrazena.

Translation notice

Review content has been translated and republished on Blu-ray.cz by permission from highdefdigest.com, copyright © 2006 - 2018 Snugglefish Media. All rights reserved.

Hledat




High Defintion & Blu-ray

Kategorie

Archiv