Hostel – režisérský sestřih (Blu-ray Disc)

Hostel / 4V říjnu 2003 se remake filmu Texaský masakr motorovou pilou stal spícím překvapením sezóny a jen v domácích pokladnách vydělal pěkných 86 miliónů dolarů, ačkoli jeho rozpočet byl pouhých 9 miliónů. Není jen dalším příkladem toho, jak může dobře natočený (i když nepůvodní) horor díky správnému načasování dosáhnout úspěchu, ale navíc přináší – ať už oprávněně nebo ne – do tohoto žánru odlišné prvky svým přístupem plným týrání a pornografie. Povyk vyvolala už humorná rozmělněnost série Vřískot, po němž následoval Texaský masakr a další kousky – série Saw, Hory mají oči, Hostel; všechny tyto filmy prosazují filozofii nebereme zajatce a navracejí se do ultrarealistického tónu násilnických snímků ze sedmdesátých let, v nichž je syrová brutalita nejcennější komoditou (namísto napětí, nebo vtipného rozechvění).

Ačkoli se zdá, že pornografické násilí z pláten kin postupně mizí (v době, kdy píši tuto recenzi, vybouchly snímky Hostel 2 i Captivity), Hostel se stane pravděpodobně nejznámějším (a skutečně hraničním) z vlny podobných filmů, protože jako jediný z této skupiny vystavěl příběh čistě na mučení. Zatímco Texaský masakr byl krvavý kousek ve skutečně hardcore obalu, obchodním lákadlem Hostelu se stalo očekávání, že diváci milující horory uvidí snad nejvíce nelítostné, brutální a nekompromisní scény utrpení, jaké byly kdy představeny na celuloidu. Ve skutečnosti se scénárista a režisér Eli Roth v předvečer premiéry filmu chlubil tím, že na ukázkách vysílaných před uvedením celého snímku někteří diváci zvraceli, někteří odešli a někteří museli do nemocnice … když jsem slyšel, co všechno se v kinosálech děje, byl jsem skutečně šokován.

Příběh je docela přímočarý. Hluční, neomalení (a neskutečně homofobní) spolužáci z vysoké školy Paxton (Jay Hernandez) a Josh (Derek Richardson) si jedou užít jarní prázdniny na Slovensko. Po téměř hodině pití piva a hledání slečen naše dva hlupáky přivábí rozkošný palác jejich snů – který se však později stane noční můrou z názvu filmu. Po probuzení zjistí, že jsou svázaní a mají roubíky, a postupně dojdou k závěru, že se stali pěšáky propracované hry nezákonného obchodování s lidmi, v němž jsou oběti prodávány tomu, kdo nabídne víc – a všichni dražitelé myslí jen na vraždu.

Osobně mě Hostel zklamal, prvně a nejvíce jako horor, ale také tím, že promeškal příležitost přinést společenský komentář. Roth je velmi obratný, když dojde na utahovaní šroubů – ve skutečnosti má skutečný cit pro vytváření atmosféry neklidu a hmatatelného děsu prvních dvou třetin filmu. Víme, že se na naše turisty chytá něco hrozného (jakkoli nesnesitelní jsou), což Roth prozkoumává do hloubky, aniž by se uchýlil k otevřenému násilí nebo záplavám krve. To je znakem pokud ne přímo nadaného a nezapomenutelného filmaře, tak alespoň zručného odborníka ve svém oboru. Bohužel v závěru musí Roth doručit zboží a diváky pěkně využije; snímek se ponoří do typických hororových prvků, krve a nakonec také vyložené hlouposti.

Hostel kráčí ve stopách kousku Porky’s, a je tak obtížné brát přehnaný teatrální horor posledních třiceti minut filmu vážně. Ano, je to úmyslné, ale všechny potoky krve vypadají uměle a ubytovna z názvu snímku je čistým nesmyslem. Jde o další z matně osvětlených žalářů, které, jak se zdá, existují jen ve filmech. Není nijak děsivý – je to jen cvičení uměleckého natáčení. Roth bohužel věnuje jen málo pozornosti mechanismům výstavby příběhu. Není jasné, jak majitelé udrželi své tajné akce pod pokličkou, ani jak se inzerovali svým klientům. Film, který by se třeba jen okrajově dotkl morálních hledisek takového obchodu, by byl skutečně zajímavý a daleko více znepokojující. K ničemu z toho se však Roth ve scénáři nevyjadřuje. Vše, co nám naservíruje, je jen další hororový snímek, kde se nesympatičtí hrdinové po probuzení ocitnou v krvavé lázni a musí bojovat na život a na smrt, aby unikli ze starého gotického sídla (nebo v tomto případě z mučírny) a zhatili tím plány zločincům.

Hostel / 3Samozřejmě, že Hostel není prvním filmem, který prodává zajímavé nápady jen kvůli zábavě a vysokým výdělkům. Ale právě proto, že přišel jen několik let po 11. září a že na nás denně útočí zvěrstva z celého světa, je vnitřní nevyužitá příležitost snímku skutečně skličující. Nápad prodávat trpící za nejvyšší nabídku nese rysy moderní klasiky žánru, která vás donutí zamyslet se (i když vás zároveň znepokojuje); Roth ji však jednoduše využil jako omluvy za nabídnutou hostinu rozmanitých způsobů mrzačení na obrazovce.

Nenechte se zmýlit, jako hrdé dítě brutální kinematografie sedmdesátých let jsem i já fanouškem všedního zboží, které Roth radostně prodává v Hostelu. Přesto i ty nejšpinavější a nejvíce kontroverzní a šokující snímky této éry (Last House on the Left, Texaský masakr motorovou pilou, Hory mají oči) měly rozvratný, politický úmysl; navíc přinášejí témata, která znepokojují stejně jako filmy samotné. Ačkoli se nedá říct, že by Hostel byl o ničem, Roth svými laciným konvencemi dosáhl překvapivě malého ohlasu.

Nakonec, pokud by Hostel zanechal v příštích letech odkaz v hororovém pantheonu, bylo by to jen proto, aby ilustroval, jak neuvěřitelně tolerantní se stala MPAA co se týče násilí ukazovaného na obrazovce a kolik peněz můžete vydělat na brutalitě. Je to škoda, protože Hostel není špatným filmem a Roth je určitě nadaným scénáristou a režisérem. Jen bych si přál, aby rozvíjel svůj talent na materiálech, které budou skutečně něco znamenat.

Poznámka: Toto nové vydání Hostelu obsahuje dvě verze filmu – kino-verzi a nový režisérský sestřih, který přináší původní závěr, jenž byl použit při testovacím promítání. Je zajímavé, že nově zveřejněný závěr není ani krvavý, ani násilný jako závěr původní verze a ponechává příběh více otevřený. Řekl bych, že kino-verze je rozhodně efektivnější, přesto by se ale fandové snímku měli určitě podívat i na druhý závěr.

Video: Zvětšujeme obraz

Poprvé jsem Hostel viděl na high definition při psaní recenze na britské Blu-ray vydání, jež vyšlo dříve – objevilo se na trhu v říjnu 2006 a přineslo 1080p/MPEG-2 transfer původní verze snímku. Tato nové edice ze Spojených států byla překódována do 1080p/AVC MPEG-4 a, jak jsem zmínil výše, obsahuje obě verze snímku. Je to umožněno větvící se funkčností Blu-ray formátu a celý efekt je zcela bezproblémový. Ačkoli zdroj vypadá víceméně shodný jako u britské verze, všiml jsem si několika malých, přesto viditelných změn, díky nimž americká verze získala převahu.

Jak jsem napsal v mé předchozí recenzi, snímek má to, čemu říkám designérův sklíčený styl kinematografie, jež připomíná špinavou estetiku hororů ze sedmdesátých let ve smyslu uhlazených hororových filmů s průměrným rozpočtem. Film samotný je rozdělen na dvě stylistické části; závěrečných 45 minut se noří do temnější a ušmudlanější hororové oblasti než předchozí scény. Barvy se mění, ale pouze ve vztahu k záměru – záběry veselých večírků vypadají živě a plasticky, kdežto odstíny barev vyblednou a ztmavnou, jakmile vstoupíme do ubytovny a začne naše noční můra. Překvapivě Hostel nemá problémy s pokroucením obrazu, takže barvy a odstíny pleti zůstávají sice prudké, přesto přirozené.

Zdroj je téměř dokonalý, ačkoli i tady najdeme několik (menších) případů nečistot a bílých flíčků.

Hostel / 5Ve srovnání s předchozí Blu-ray edicí se mi zdá, že toto vydání přináší hladší a méně zrnitý vzhled. Další klíčovou oblastí, kde jsem si všiml rozdílu, je kontrast. Černé jsou pěkné a stabilní, ale světlé předměty bývají trochu zvýrazněny. Rozlišení obrazu ve stínech je tak o chlup ostřejší v záběrech, jako je například úvodní scéna z nočního klubu, kde jsem měl možnost rozeznat více jemných textur i v tmavších oblastech obrazu. Navzdory těmto rozdílům jsem neodhalil výrazné zlepšení, jež by ovlivnilo celkové hodnocení videa – tento film zůstává na svých solidních čtyřech hvězdičkách.

Audio: Hodnotíme zvuk

Další změnou oproti britskému vydání Hostelu je, že Sony z disku odstranila nekomprimovaný PCM 5.1 Surround track a nahradila jej Dolby TrueHD 5.1 Surround mixem. Oba jsou kódovány v 48 kHz/16-bit, a proto jsem ani při přímém srovnání mnoha scén nezaznamenal žádné znatelné rozdíly. Co se týče zvukového designu je Hostel spíše tlumeným snímkem, ale ať si poslechnete PCM nebo TrueHD, stále zní dost děsivě.

Hostel / 2Eli Roth určitě dobře rozumí konvenčním trikům hororového průmyslu, a tak zachází s vytvořenou atmosférou způsobem, při němž vám naskočí husí kůže. Co se týče zvuku samotného jsou nejefektivnějšími scénami filmu ty, kdy naši hrdinové dorazí do hostelu a uvědomí si svou situaci. Roth tady skvěle využívá surroundů a přináší paletu děsivých zvukových efektů (řvoucí motorové pily, skřípající mučidla, atd.); řinčící hudba Nathana Barra je také velmi skličující. Čistota a přesnost diskrétních efektů je propracovaná zvláště dobře.

Dynamika je taktéž ohromující. Výkon subwooferu je hmatatelný a pevný, přičemž využití rušivých nízkých basů je skutečně efektivní. Dialogy jsou dokonale jasné a zřetelné, což je u snímku, který se mohl státkem dalším z odfláknutých kousků, opravdu potěšující. Hostel vám určitě nenabídne soustavně agresivní zvukové pole, ale skvěle funguje tam, kde má.

Přídavky: Hlouběji k tomu dobrému

Když Hostel vyšel v Británii, byl kromě několika trailerů vydáním zcela bez bonusů. Tentokrát tento problém nemáme, protože Sony nasadila při domácím debutu filmu všechny páky. Tento disk vyšel společně se standard definition dvoudiskovým DVD vydáním; nejde však o žádné zbytky, na Blu-ray disku nezůstal kámen na kameni. Neumím si představit, že by některý z fanoušků mohl být zklamán touto nabitou speciální edicí.

Jako první tu máme čtyři (slovy čtyři!) audio komentáře v plné délce filmu – na druhou stranu je to už možná přece jen příliš. Ačkoli nejsou tak zbytečné, jak si možná myslíte, nejsem si jistý, jestli si právě Hostel zaslouží šest hodin povídání.

V každém případě, Rothův sólový track je jediným komentářem, který jsem zhlédl celý, aniž bych ztratil nit nebo se nudil. Je nadšený a téměř neustále povídá; dá se jen předpokládat, že tento track byl natočen před všemi ostatními, protože komentuje všechny základní záležitosti a nepředpokládá, že by diváci měli předchozí znalosti. Roth se nejvíce zaměřuje na přípravy produkce – popisuje svůj první nápad na tento snímek, psaní, obsazování hereckých rolí i samotné natáčení. Prostředí a někdy nepříjemné povětrnostní podmínky byly opravdovou výzvou; když se však postupem času propracuje ke všem těm krvavým záležitostem, působí Roth jako dítě v cukrárně. Tento komentář se mi skutečně líbil nejvíc.

Zbývající tři tracky se vzájemně prolínají. V druhém komentáři si Roth přizval výkonné producenty Quentina Tarantina, Boaze Yakina a Scotta Spiegela; jak se však dalo předpokládat, dominují tu Roth a Tarantino. Nepřetržitě vykládají a dozvídáme se ještě více detailů o jejich lásce k filmům sedmdesátých let a estetice těchto násilnických filmů (což je samozřejmě odkazem k Tarantinovu filmu Grindhouse, ke kterému Roth přispěl svým falešným trailerem). Ve třetím komentáři se diskuze točí kolem technických záležitostí a kromě Rotha tu uvidíme i producenta Chrise Briggse a dokumentaristu Gabriela Rotha. Jde o nejnezáživnější z komentářů a bude nejspíše zajímat jen ctižádostivé filmaře nízkorozpočtových snímků. Je to jako filmová škola na disku – pitvá všechno od náčrtů přes financování až po další podrobné detaily. Čtvrtý track vypadá jako trojúhelníkový ring s Rothem, herci a dalšími filmaři a různými speciálního hosty. Prvních asi 30 minut nám nabídne své názory editor George Folsey, Jr.; na dalších 20 minut se nám představí (po telefonu) Harry Knowles ze seriálu Ain’t It Cool News; a nakonec režisérovi zavolají herci Barbara Nedeljakova a Eythor Gudjonsson. Jak se dá čekat, tento track nám přibližuje natáčení. Začíná zajímavými diskuzemi o úpravách (včetně šťavnatých jednání s MPAA), poté klesá ke snobské oslavě Knowlese (kterého si Roth cení právě proto, že od něj vzešel nápad na tento snímek); navíc ostatní herci také nepřinášejí žádné informace, které bychom už neslyšeli jinde.

Je čas přesunout se k bonusům natočeným na video základě. Ačkoli byla původní DVD verze Hostelu (vydaná studiem Sony v roce 2005) dost důkladná, Roth sáhl do archivů a přidal na toto vydání další hromadu nových materiálů. Jak se však zdá, nebyly původně koncipované pro high definition, a proto jsou všechny uvedeny v 480p/i/MPEG-2 videu.

Základním bonusem je 62 minutový třídílný dokument Pitvání Hostelu (Hostel Dissected). Jedná se o video deník, jaké skutečně miluji – osvobozený od laciného vyprávění, chabých reklamních rozhovorů z natáčení a okázalého opakování zápletky. Místo toho se staneme mouchou na stěně a sledujeme celou produkci – je skutečně fantastické pozorovat, jak neslučitelně bezstarostné bylo natáčení vzhledem k látce filmu. Příznivci krve a nahých scén, zapište si do notýsku – tento track je plný obého a je možná dráždivější než cokoli ve filmu samotném. Pro fanoušky Hostelu je zkrátka povinností se na tento bonus podívat.

Ve srovnání s novým hodinovým dokumentem vypadá původní 30 minutový reklamní bonus Rozčlenění Hostelu (Hostel Dismembered) zastarale a příliš komerčně. Sám o sobě je přehnaně rozšířenou reklamou se spoustou rozhovorů s herci a členy štábu a řízným (ehm) sestřihem ze zákulisí. Pokud se však podíváte na Dissected a další nové bonusy na disku, tak s tímto kouskem nemusíte ztrácet čas.

Na Blu-ray vydání i nové DVD verzi se objevily čtyři nové bonusy. Vzhled a zvuk (Sight & Sound, 12 minut) je návštěvou u skladatele filmové hudby Nathana Barra. Celý snímek ozvučil ze svého domácího studia a zdá se, že si docela užíval vytváření atonálního dojmu hudby. Design natáčecího prostředí (Set Design, 5 minut) vyzdvihuje zásluhy produkčního designéra Franco-Giacoma Carboneho, který odvedl slušnou práci, když s malým rozpočtem dokázal vytvořit důvěryhodná prostředí. Obsah reklamního Islandský oběd s Eyethorem Gundjonssonem (An Icelandic Meal with Eyethor Gundjonsson, 3 minuty) je zcela vystižen v názvu bonusu.

KNB EFX (11 minut) je posledním bonusem, zároveň však bude asi nejpřitažlivějším pro diváky, kteří mají rádi snímky mísící mučení s pornografií. Přináší hektolitry krve a detailně popisuje, jak bylo vše graficky zpracováno. Byl jsem vychován časopisem Fangoria, a tak jsem poměrně imunní vůči pohledu na krvavý latex, ale pro novou generaci, která teprve přichází na chuť hororům, je to dobrý začátek.

Hostel / 1Nová je také sbírka devíti vystřižených scén (Deleted Scenes). Souhrnem trvá kolem 20 minut; obdivovatelé krváků mohou být zklamáni, protože Roth většinu nejlepších scén vložil zpět do nezkrácené verze filmu. Většinou jde o krátké, chytře sestříhané scény doplňující informace k příjezdu našich cestovatelů na ubytovnu. Roth nenabízí žádný volitelný komentář, ale pro každou scénu nachystal krátký písemný komentář, který je zasazuje do kontextu. K pozitivům bonusu patří také to, že jako jediný z video přídavků je uveden v 1080i/MPEG-2 videu.

Ze starého DVD vydání je bonus Zabijte auto! (Kill the Car!). Mně osobně tento kousek připadá naprosto bezcenný. Jde jen o tři různé úhly pohledu na scénu, kde auto najede do skupinky dětí. Jako poslední tu máme 10 minutový rozhovor se slavným japonským režisérem Takashi Miikem, který natáčí filmy podobného stylu a stal se obrovskou inspirací pro Rotha, Tarantina a spoustu dalších filmařů, jež se věnují i jiným žánrům.

Dalším kouskem jsou Obrazové galerie (Still Galleries), celkově čtyři: V zákulisí (Behind the Senes), Na place (On Set), Barbara Nedeljakova a Umělecké práce na Hostelu (Hostel Artwork). Všechny materiály jsou pěkné, i když bez chuti, navíc nejsou doprovázeny žádnou hudbou ani elegantní grafikou. Manuální ovládání je jednoduché a můžete sedět a každý obrázek si prohlížet, jak dlouho chcete – celkově jich máme v nabídce 175.

Úplným závěrem tu máme tři upoutávky, všechny v plném high definition, a to pro Hostel 2, Motel smrti a snímek Krev jako čokoláda. Sony opět neuvedla trailer k filmu jako takovému. Studia si stále neuvědomují, že – a pro hororové snímky to platí dvojnásob – trailery jsou často lepší než samotné filmy, na něž upozorňují.

Závěrečné zhodnocení

I přes protesty Eliho Rotha se Hostel zařadil mezi filmy plné týrání a pornografie. Je hrubý a brutální, ale na generaci, která si na YouTube stahuje všemožná zvěrstva, nejspíš zapůsobí. Tato nová Blu-ray verze od studia Sony je skutečně tím nejlepším, na co se mohli fanoušci filmu těšit. Přináší ostrý obraz i zvuk a hromady bonusů. Připravte se na krvavou oslavu high definition příšerností.

První komentář

  1. Portál Blu-ray.CZ » Hostel 2 (Blu-ray Disc)00:03 15.11.2007:

    […] Hostel 2 je stejně brutální, krví nasáklý a nenáročný snímek jako původní film Hostel. Bohužel je i stejně špatný; režisér a scénárista Eli Roth často přináší rozmařile […]

Přidejte komentář




Poznámka k překladu

Obsah recenze byl přeložen a znovu publikován na Blu-ray.cz se svolením od highdefdigest.com, copyright © 2006 - 2018 Snugglefish Media. Všechna práva vyhrazena.

Translation notice

Review content has been translated and republished on Blu-ray.cz by permission from highdefdigest.com, copyright © 2006 - 2018 Snugglefish Media. All rights reserved.

Hledat




High Defintion & Blu-ray

Kategorie

Archiv