Spalující touha (Blu-ray Disc)

Eyes Wide Shut / 4Stanleyho Kubricka během jeho legendární čtyřicetileté kariéry ve filmu označovali nejrůznějšími přízvisky, do roku 1996 však mezi nimi nebylo označení sexy. Takže když tehdy oznámil, že se chystá pro plátna zpracovat erotickou Snovou novelu od Arthura Schnitzlera, a že do filmu obsadí v té době nejžhavější Hollywoodský pár, Toma Cruise a Nicole Kidmanovou, hodně obočí se zvedlo v údivu. Jak se bude citlivost tohoto filmařského blázna snášet se snovou, naturalistickou náladou Schnitzlerovy novely, kde jsou stránky prosáknuté sexuálními podněty a nezkrocenou erotickou vášní?

Jestliže bychom se drželi následné kritické a komerční reakce, nebyla by odpověď moc pozitivní. Navzdory neslýchané úrovni pokrokovosti zůstali diváci chladní a kritici odmítaví. Spalující touha měla být Kubrickovo poslední veledílo, jeho uvedení do kin se však už nedožil. Film nebyl jenom chladně přijat, byl dokonce odvržen.

Naštěstí pro mě, snížené očekávání může být i dobrá věc. Spalující touhu jsem před uvedením na DVD neviděl a před tím jsem viděl a slyšel tolik negativních reakcí, že jsem očkával katastrofu impozantních rozměrů. Byl jsem však docela příjemně překvapen. Jsou ve Spalující touze chyby? Určitě. Je to troska bez jakékoliv dobré stránky? To těžko.

Se svými 159 minutami je Spalující touha určitě nejepičtější erotický kus na mainstreamovém celuloidu vůbec. Je možná také nehrozivější. V souladu se svým přístupem k jiným literárním adaptacím, Kubrick i zde vzal Schnitzlerům příběh velice volně – použil pouze jednoduché jádro nápadu a vypustil většinu podrobností. V tomto případě ty podrobnosti zahrnují všechny stopy svůdnosti, romantičnosti a vřelosti. Kubrickovo spletité a důvěrné vyprávění proměnilo sexuální odyseu knižního Dr. Williama Harforda (Cruise) na pád do podsvětí plného žárlivosti, cizoložství a zrady. Vášeň ještě nikdy nevypadala tak nebezpečně.

Úvodní scény Spalující touhy jsou nejlepší a docela mučivé. William a jeho žena Alice (Kidmanová) se blíží svému desetiletému výročí manželství a užívají si život plný výsad na předměstí New Yorku. Zdálo by se, že mají vše – bohatství, vliv, mocné přátele a překrásnou sedmiletou dcerušku. Ale Kubrick nám naznačuje už v úvodních pasážích, kdy pár prochází každodenními úkony v přípravě na přepychový koktejlový večírek, že v tomto pozlátku jsou trhliny. Když se večer blíží k závěru, Alice připustí, že někdy měla zcela pomíjivou myšlenku na nevěru a toto náhodné malé doznání pošle Williama ve spirálách do posedlosti.

Kdyby Kubrick z úvodního aktu Spalující touhy udělal celý film, byl by to úspěch. Jenomže on na většinu filmu opustí postavu Kidmanové a dlouhé, trýznivé následující pasáže jsou převážně neuspěšným a strojeným pojednáním o mužské úzkosti. Jak Cruise bloumá po nočních ulicích New Yorku, setká se s nejrůznějšími druhy lákadel. Některá jsou zábavná (jako krátké setkání s mladou prostitutkou) a některá smrtelně vážná. Všechno to kulminuje v neslavné orgie, kdy Cruise pozvou do strašidelného starého sídla na něco jako velkorozpočtovou scénu z Deníků červených střevíčků.

Podle úhlu pohledu na tomto místě Kubrick buď posouvá hranice mainstreamového filmu dál než kdykoliv předtím, nebo je úplně mimo. Ne že by materiál nebyl dost grafický (třebaže je jednoznačný), je ale tak hrozně teatrální, až to balancuje na hranici kýče. Když Cruise bloudí tichými chodbami sídla v masce klauna, je těžké potlačit chichotání. Jestli zde Kubrick chtěl dráždit, bídně propadl.

Když se ale na scénu vrátí Kidmanová, film se naštěstí vrátí na pevnou zem. Kubrick zde obnoví témata, která tak pečlivě nastínil v prvním aktu. Otázky, které se Alice odváží položit Williamovi, zasáhnou samé nitro našeho západního pojetí manželství. Kubrickovi slouží k dobru, že jako celoživotnímu oddanému monogamistovi se mu sice nepodařilo autenticky zobrazit erotickou vášeň, určitě to ale vypadá, že situaci svého fiktivního Dr. Williama Harforda někdy zažil. V těchto závěrečných scénách spočívá celá skutečná hodnota Spalující touhy, neboť má přes své vady odvahu klást skutečně provokativní a složité otázky.

Většina diváku se pro Spalující touhu nikdy nezapálí. Jak už to u Kubricka bývá, je opět pevně odhodlaný neuspokojit očekávání, že jeho film nemá žádnou mainstreamovou přitažlivost. Toto je samozřejmě věc, která Kubrickovi získala nálepku ničitele iluzí – při současné posedlosti zisky odmítl své filmy formovat jako obyčejné výrobky. Spalující touha možná není na úrovni Kubrickových nejuctívanějších klasických kousků, ale jako u všech jeho děl, vize i v tomto filmu jsou nekompromisní.

Poznámka: Zadní přebaly Blu-ray a HD DVD verzí Spalující touhy obsahují pravděpodobně velkou chybu. Tabulka ukazuje, že na disku je verze hodnocená R i nehodnocená verze a vybrat mezi nimi lze před začátkem filmu. Pokud jsem byl však schopen určit, nikde na disku taková možnost výběru není. Vypadá to, že tyto disky obsahují pouze nehodnocenou verzi filmu. Uvážíme-li protesty, které se strhly po uvedení cenzurované verze s hodnocením R v kinech v USA, myslím že si bude jen málokdo stěžovat, že tady není.

Video: Zvětšujeme obraz

Eyes Wide Shut / 2Z pěti filmů, které Warner vydává v high definition jako součást své Kubrickovy kolekce (která zahrnuje 2001: Vesmírnou odyseu, Mechanický pomeranč, Olověnou vestu a Osvícení), je Spalující touha sice nejmladší, ironicky však má z upgradu do high definition nejmenší přínos. Mezi ostatními Kubrickovými filmy je Spalující touha neobvyklá a odvážná v užití očividně umělých kulis, přesycených barev a ostrého osvětlení. Celé to vytváří vysoce divadelní dojem, který se však nedá až tak dobře přenést na video.

Film je kódován v 1080p/VC-1 videu a je poprvé uveden v 1,78:1 širokoúhlém formátu. Vypadá ale jenom o trošinku lépe než na standard definition. Černé úrovně kolísají, místy jsou krásně hluboké a tmavé a jinde jakoby vymyté, což obraz značně zplošťuje. Barvy jsou intenzívní, často se rozpíjejí a trpí přehnaným šumem. Spalující touha vypadá, jako by scény celou dobu osvětlovali přes obrovské kusy gázy, lehce tedy zapomenete, že byla natočena v roce 1999 a ne 1979. Obraz nikdy není ostrý a zřídka má hloubku. Alespoň je tu ale neuvidíte žádné očitividné pozůstatky z komprese, i když s tím neustálým zrnem a šumem to není až taková výhra.

Když však uvážíme stylistické záměry Spalující touhy, není to vlastně až tak špatný transfer. Ale v kontextu objevnějších remasterů v této Kubrickově sbírce (především Osvícení a zcela ohromující 2001ka) Vás kvalita obrazu Spalující touhy asi zklame.

Audio: Hodnotíme zvuk

Warner každému filmu z Kubrickovy kolekce nadělil high resolution audio a toto Blu-ray vydání Spalující touhy není vyjímkou – obsahuje nový PCM 5.1 prostorový mix na 48kHz/24-bitech. Zvukový design filmu je ale bohužel tak bezvýrazný, že kdyby vzadu na krabičce nestálo PCM, nevěřil bych tomu.

Kubrick byl známý svým nezájmem o prostorové prezentace svých filmů a tak by Spalující touha klidně mohla být mono. V celém filmu jsem nenašel ani jediný oddělený efekt a zaznamenal jsem jenom hubenou atmosféru a prosakování hudby. Není tu vůbec žádný dojem obklopení, a to je škoda, protože trošinku zvukového povzbuzení by filmu přidalo celou novou působivou úroveň.

Kvalita nahrávky je lepší, ale také daleko od pozoruhodnosti. V mixu není skutečný dojem dynamiky, subwoofer často nemá co dělat a horní rozsahy jsou hubené a slabé. Dokonce i klasické skladby a několik moderních písní (nejpozoruhodnější je Baby’s Done a Bad, Bad Thing od Chrise Isaaka) jsou renderovány s malým oživením. Dialogy jsou obecně srozumetelné, ale v mixu poněkud potlačené, což vyžaduje trochu úprav hlasitosti. Alespoň tu nejsou žádné problémy se zdrojem, jako šumy či zkomolení.

Přídavky: Hlouběji k tomu dobrému

Spalující touha je Kubrickův poslední film a jako taková není v přídavcích probírána samostatně, ale spíše jako epitaf Kubrickově rozsáhlému odkazu.

Nejpatrnější to je ve 42 minutovém, třídílném dokumentu Poslední film: Stanley Kubrick a Spalující touha (The Last Movie: Stanley Kubrick and Eyes Wide Shut). Název je poněkud nevhodný, neboť snímek tráví víc času u přehledu Kubrickova celkového díla a analýzy jeho ztraceného projektu A.I. (později jej zfilmoval Steven Spielberg), než u samotné Spalující touhy. To sice může poněkud zklamat fanoušky, kteří se těšili na hluboký průzkum Kubrickova posledního filmu, tento dokument je ale přesto fascinující.

Eyes Wide Shut / 3V Posledním filmu je také průkopnické to, že byly poprvé vpuštěny kamery do Kubrickových nemovitostí. Jsou tu rozhovory s celou zbývající Kubrickovou rodinou a zběžně nahlédneme i do jeho soukromého pracovního koutu, včetně proslavené střižny, kde upravoval většinu svých pozdějších filmů. Warner očividně rozdělil hrubý materiál z rozvorů do každého bonusového balíčku v nových vydáních Kubrickových filmů, protože v Posledním filmu se znovu objevuje stejná působivá sestava účastníků, kromě jiných režiséři Spielberg, Sydney Pollack a John Boorman, bývalý výkonný ředitel Warneru Terry Sernel a nesčetní další. Jsou tu i archivní rozhovory s Cruisem a Kidmanovou. Jediná vada je poněkud přeslazená grafika a přechody a trochu náhodné tempo. Pro fanoušky Kubricka je toto ale nezbytně nutný dokument.

Dále tu máme 20 minutový snímek Ztracený Kubrick: Nedokončené filmy Stanleyho Kubricka (Lost Kubrick: The Unfinished Films of Stanley Kubrick), který vypráví hvězda z Mechanického pomeranče, Malcolm McDowell. Je to rozšíření Posledního filmu a sleduje několik filmů, které Kubrick plánoval, ale později práci na nich přerušil. Projekty jako Napoleonova biografie nebo nepojmenovaný film o holocaustu jsou Kubrickovým fanouškům asi známy, ale detaily od jeho spolupracovníků (včetně těch, kteří se už objevili v dokumentu Poslední film) budou nejspíš nové. Znovu – fascinující.

Eyes Wide Shut / 1Jak jsem podotknul ve své recenzi k Osvícení, tento nový obsah je prezentován v širokoúhlém formátu 16:9, ale kódován pouze v 480p/MPEG-2 videu. Kvalita je sice nadprůměrná, byl jsem ale překvapen a zklamán, že takový nový materiál nebyl uveden ve skutečné high definition.

Zbývající bonusy budou už známy těm, kdo mají předchozí DVD vydání Spalující touhy. Nejdříve je tu trojice rozhovorů s Tomem Cruisem, Nicole Kidmanovou a Stevenem Spielbergem z roku 1999, celkem asi 28 minut. I když jsou už teď postarší, stojí za podívaní, především kvůli emotivním a hlubokým komentářům Kidmanové. Protože byly původně natočeny pro obrazovky 4:3, jsou zde uvedeny v 480i/MPEG-2 videu.

Věci zakončuje krátká řeč Kubricka těsně před jeho smrtí, po přijetí ceny Griffith Award. Dále dvě televizní upoutávky a trailer na Spalující touhu. Vše pouze v 480i/MPEG-2 videu.

Závěrečné zamyšlení

Spalující touha má své mouchy a obecně není řazena mezi Kubrickovy lepší výkony, přesto je fascinující. To stejné by se dalo říci o prvním Blu-ray vydání tohoto filmu. Diváci v USA mají sice první příležitost vidět film v jeho nehodnocené podobě, ale transfer je stejně trochu zrnitý a přesaturovaný a PCM stopa je prostě nijaká. Pozitivní je ale hezký výběr nových bonusů. Tento Blu-ray disk pravděpodobně nezpůsobí žádné znovu objevení Spalující touhy, je to ale zatím to nejlepší vydání pro domácí video.

Přidejte komentář




Poznámka k překladu

Obsah recenze byl přeložen a znovu publikován na Blu-ray.cz se svolením od highdefdigest.com, copyright © 2006 - 2018 Snugglefish Media. Všechna práva vyhrazena.

Translation notice

Review content has been translated and republished on Blu-ray.cz by permission from highdefdigest.com, copyright © 2006 - 2018 Snugglefish Media. All rights reserved.

Hledat




High Defintion & Blu-ray

Kategorie

Archiv