Hostel 2 (Blu-ray Disc)

Hostel: Part 2 / 1Vítejte zpět na jatkách. Hostel 2 je stejně brutální, krví nasáklý a nenáročný snímek jako původní film Hostel. Bohužel je i stejně špatný; režisér a scénárista Eli Roth často přináší rozmařile spiklenecké a naprosto nepotřebné úseky.

Protože první díl jen v domácích pokladnách vydělal přes 50 miliónů dolarů, nebylo žádným překvapením, že Sony přikázala natočit jeho pokračování; jak jsem však rozsáhle psal už v mé předchozí recenzi, Hostel byl konceptem spíše snímek, který se hledal. Neměl skutečné postavy ani příběh; jeho jedinou reklamou byla nabídnutá situace (třebaže dokázal být dost poutavým na to, aby přilákal neskutečné množství diváků). Základní premisa byla jednoduchá: nic netušící batůžkáři z Ameriky byli přivábeni do záhadné ubytovny, ale vzbudili se svázání a přichystaní na mučení a na prodej nejvyšší nabídce ve zvrácené, bizarní aukci obchodující s vraždami lidí. Bohužel když sklapne past a hororový děj se utrhne z řetězu, tak navzdory nesporně přesvědčivým (a zneklidňujícím) předpokladům klesne film do stylu násilnické pornografie, výstřednosti, která přináší natolik otřepanou zápletku, že na konci neslouží jinak než ukázka, kolika různými způsoby lze někoho zmrzačit a zabít.

Podobně jako většina pokračování hororových snímků, také Hostel 2 na Hostel příliš nenavazuje; spíše jej přepracovává. Úvod filmu navazuje na (v tomto případě spíše odděluje) otevřený závěr původního filmu; poté přikročí k opakování stejného základních principu. Tentokrát Roth zaměnil pohlaví obětí a trojici rozjařených studujících mladíků z prvního dílu nahradil třemi americkými studentkami, které cestují do zahraničí. Lauren German (mohli jste ji vidět, jak přišla o život v Texaském masakru motorovou pilou) ztvárnila chytrou a vynalézavou Beth, přirozenou vůdkyni skupiny (a je jasně tou, která vydrží nejdéle). Bijou Philips hraje Whitney, krásnou, ale prázdnou barbie, jejíž jediný úkol je zřejmý od první minuty, kdy se objeví na obrazovce. Nakonec se nám představí Heather Matarazzo (Vřískot 3) jako potrhlá Lorna, ale zároveň jediný příslib humorné podpory filmu bez legrace.

Tentokrát musíme Rotha pochválit za to, že duplikoval postavy a zapátral hlouběji v myslích zákazníků organizace. Jde o zdaleka nejzajímavější scény filmu; když se setkáme s Toddem a Stuartem (Richard Burgi a Roger Bart), dvěma americkými obchodníky, kteří hledají menší vzrušení, jež by rozvlnilo vody jejich nudných životů na předměstí; spočítají si, že koupit si pár děvčat na zabití je pro ně tím pravým. Je to právě Rothova skvělá fantazie, která udržuje měnící se dynamiku této dvojice – Todd je vůdcem, který je bez sebe nadšením, kdežto Stuart je pouze pasivním přihlížejícím – čímž s velkým úsilím přináší efektivní kritiku patriarchálních podnětů v zaměstnání. Bohužel toto je oblastí, v níž Roth nezašel dost daleko. Mohli jsme získat soudržné tématické zaměření filmu, ale vše zmizí, jakmile se snímkem rozezní řev motorové pily.

Sotva začne mučení, ztratí Hostel 2 poslední zdání důvěryhodnosti, které kdy mohl mít. Obrovská ubytovna vypadá jako zločinecké doupě ze staré bondovky a je tak technická a přehnaně gotická, že už sama její existence je absurdní. Jak může organizace financovat něco takového a navíc to účinně skrývat, to zůstalo nevysvětleno; a vzhledem k počtu zmizelých amerických studentíků je skutečně neuvěřitelné, že by vyšetřovatelé Dateline, kteří pracují v programu To Catch a Predator, nezaklepali na jejich dveře už dávno předtím? Na film, který se považuje za aktuální a šokující, Roth prostě neuspěl v tom, aby vytvořil hodnověrnou iluzi, jež by svými důsledky byla skutečně děsivá.

Ve výsledku, když se dostaneme k vlastním scénám mučení, nejsou vůbec hrůzostrašné – jsou jen sprosté. Bez faktoru překvapení, který byl přítomen v prvním dílu (teď přesně víme, co se na naše hrdiny chystá – a to zcela popírá jakékoli napětí) je Rothovou jedinou možností jít dále za hranice; různé metody mučení, které boří všechna tabu, snímku však lesku nedodala. Jak pomalu ubíhá posledních 30 minut filmu, vracíme se zpět ke všem známým klišé ječících děvčat, jež jsou v temných chodbách pronásledována zkaženými vrahy, kteří kolem sebe mávají falickými symboly. Dokonce i okamžik, kdy se role vymění, je jen opakováním scén, které jsme mnohokrát viděli v jiných, lepších hororech.

Možná to tak nevypadá, ale snímky jako Hostel 2 mě neuráží (na to jsou příliš hloupé). Také si nemyslím, že by měly být cenzurovány. Jen bych si přál, aby filmaři jako Eli Roth byli upřímnější při mluvení o tom, co uvádějí na obrazovky. Navzdory všemu jejich povídání o tématech a významu a dopadu snímku je jediným důvodem, proč jsou filmy jako série Hostelu natáčeny, posunování hranic sadismu v médiích a pohlazení křehkých dušiček filmařů, kteří zkoušejí, co všechno diváci snesou. Čím hůře nám je, tím více se oni poplácávají po zádech ze dobře odvedenou práci. Odstraňte z filmu jako Hostel 2 všechno mučení a nezbude pro jeho existenci jediný důvod, ať si Roth říká co chce.

Protože Hostel 2 nedosáhl ani poloviny zisků jeho předchůdce, zdá se, že tentokrát s mým názorem souhlasili i diváci. Je nejslabší částí průmyslu Hostelu (a podle Rotha zřejmě také posledním dílem) a dokázal, že ať jsou filmaři sebevíce vynalézaví při zabíjení svých postav, nenahradí to podmanivý příběh.

Za zmínku stojí, že Sony uvedla na tomto Blu-ray vydání Hostel 2 v jeho nezkrácené režisérské verzi, která přináší až příliš hrůzné záběry na to, aby byly zařazeny do kino verze snímku, která je i tak přístupná až od 18 let.

Video: Zvětšujeme obraz

V mé recenzi Hostelu, která vyšla před pár týdny, jsem pochválil transfer disku, který je světlý, ostrý, barevný a velmi přirozený. Bohužel tato Blu-ray edice Hostelu 2 nedosahuje kvality předchozího dílu.

Za prvé, barvy jsou přesycené a odstíny pleti příliš oranžové, takže téměř každý ve filmu vypadá jako vosková figurína. Nepřiměřené úhlové natáčení kamery nijak nepomáhá chladné a rozmrzelé fotografii filmu, přičemž tmavé modré a zelené ruinují i poslední dojmy realismu. Úroveň detailu je snížena nejen neostrými barvami, ale také překvapivě vysokou mírou šumů. Tmavé scény vypadají doslova hrozně, protože černé barvy jsou ve stínech silně rozdrceny, splývají do inkoustové temnoty a odplavují všechny jemné textury. Navíc se tu objevuje mnoho horizontálního chvění, takže pomalé záběry odhalují příšerné vroubkování. Dokonce můžeme postřehnout rozostření obrazu, které vytváří četné haló efekty.

Ke kladům snímku patří, že světlé scény na tom jsou trochu lépe – alespoň přinášejí ostrý transfer a stálou úroveň černých barev. Nenajdeme tu žádné komprimační artefakty, jako problematické odstupňování barev nebo makroblock. Přesto tato malá pozitiva jen těžko vynahradí bídně reprodukované barvy, přehnané množství šumu a zatemněné detaily tohoto transferu. V krátkosti, je to skutečné zklamání.

Audio: Hodnotíme zvuk

Zvuk je naštěstí mnohem lepší než obraz. Sony přinesla PCM 5.1 Surround track (48 kHz/24-bit/6.9 Mb/s), který je efektivní a nabitý atmosférou.

Na film s průměrným rozpočtem zní Hostel 2 obzvláště dobře. Kvalita zdroje je perfektní, s jasnými liniemi všech prvků a silnými basy, které vás skutečně ohromí. Surroundy jsou využívány agresivně, přičemž jemné okolní efekty a energické diskrétní efekty jsou profesionálně ztlumené. Miluji způsob, jakým hudba Nathana Barra hladce dokresluje efekty a jak se při neumístěných efektech vynořuje se na všech kanálech. Dialogy jsou dobře vyváženy, a proto jsem neměl žádné problémy s hlasitostí.

Přídavky: Hlouběji k tomu dobrému

Hostel: Part 2 / 2Sony připravila hodně materiálu pro video vydání Hostelu 2 a na DVD a Blu-ray vydání snímku navršila pěknou hromádku bonusů (přičemž Blu-ray Disc přináší navíc malý exkluzivní bonusek – podívejte se do sekce Exkluzivní bonusy).

Podobně jako při vydání Hostelu na Blu-ray disku, také tady se vyskytla v oddělení komentářů až přílišná síla – máme tu v nabídce tři komentáře. Sólový komentář Rotha je nejzábavnější, i když možná jen proto, že se na konci vyjadřuje i ke kritikám díla. Tento bonus musíte slyšet, abyste uvěřili – Roth útočí na ty, kteří se opovážili zkritizovat sérii Hostelu a jeho násilnickou pornografii jako nejen zavádějící, ale také nezodpovědnou; snímky měly zachytit vztek namísto grafického vyobrazení skutečných krutostí jako Katrina nebo 11. září. I přes jeho tvrzení, že série Hostelu je ve skutečnosti kritikou kapitalismu (od muže, který vydělal milióny na lidském utrpení, je to k smíchu), je jasné, že zcela upřímně věří absolutně všemu, co říká. Jinak režisérský komentář nepřináší nic zajímavého.

Další dva komentáře jsou ve srovnání s předchozím zklamáním. Producentský track s Eli Rothem, jeho bratrem Gabrielem Rothem a Quentinem Tarantanem je zcela bezduchý. Tarantino zjevně viděl Rothův první film Cabin Fever asi osmkrát a oslavuje jej jako nějaký geniální horor. Mezi příběhy z natáčení popisují různé šprýmy a dále nabízejí základní produkční informace o natáčení v Praze, problémových podmínkách, designu prostředí i osvětlení, atd. Je to většinou suchopárné a nudné. Více zábavy přináší až debata skupiny herců, kde můžeme vedle Rotha spatřit i Lauren German, Veru Jordanovou (šílená slečna se srpem) a Richarda Burgiho (který se v první třetině tracku vůbec neukázal a potom se jen nepřetržitě smál). Samozřejmě jediná osoba, kterou jsem chtěl skutečně slyšet – chudák Heather Matarazzo, která zřejmě musela celé dny vydržet nahá zavěšená hlavou dolů, aby z ní Jordanová mohla pomalu ukrajovat – tady chybí. Bonus však přichystal spoustu zajímavých detailů z konkurzu a výběrových řízení a pro jednou není Roth tím otravným účastníkem a místo toho popohání herce ostrými otázkami na tělo.

Dále tu máme spoustu krátkých bonusů a doplňkových sestřihů, které jsou však bohužel uvedeny jen v 480p/i/MPEG-2 videu, což je otrava. No uznejte, jak dobrá může být krev ve standard definition? Hostel 2: Další Část (Hostel Part II: The Next Level) je sestřihem nad úrovní (omlouvám se, ale nemohl jsem si pomoct) obvyklých reklamních materiálů. Je podobný plnohodnotnému dokumentu z prvního disku snímku Hostel; jedná se o video deník, který přináší vybrané zážitky z natáčení v Praze, prvního pre-produkčního setkání, editace i natáčení hudby. Se svými 26 minutami je to velmi pěkná zkrácená verze všech detailů, které byly jako nadbytečné odstraněny z komentářů, a pro zvídavé diváky je tím pravým místem, kde začít.

Umění KNB efektů (The Art of KNB Effects, 6 minut) přináší několikeré pohledy na hlavní krvavé scény, od krvavé lázně se srpem, po nechvalně proslulou kastrační scénu (v hlavní roli s nejméně přesvědčivým umělým penisem, jaký jsem kdy viděl). Design produkce (Production Design, 7 minut) se zaměřuje na dovednosti a zručnost, které Robb Wilson King vložil do navržení a vystavění kulis. Nakonec jsem se těšil na související bonus Odkaz mučení (A Legacy of Torture, 23 minut), který slibuje mnoho odborných příspěvků (včetně jednoho od Rothova otce, psychoanalytika Dr. Sheldona Rotha), které nabízejí doplňující informace k vyobrazování mučení v umění a na plátnech kin. Bohužel je tento bonus vycpaný opakováním děje, klipy k filmu a reklamními rozhovory s Rothem. Vypadá jako rozšířená reklama s občasnými ostrůvky přiblížení ke snímku, místo aby tomu bylo naopak. Kupodivu je i video kvalita mnohem horší než u ostatních bonusů, takže obraz vypadá viditelně vybledle.

Další na řadě je deset vystřižených scén (Deleted Scenes), které dohromady běží něco málo přes 12 minut. Většinou se jedná o rozšířené scény zachycující postavy v první polovině filmu, které se nijak nedotýkají krvavých honiček; najdeme tu však také lehce rozšířenou verzi úvodní vraždy, která jasně nastíní osud jedné z klíčových postav snímku. Stojí za zmínku, že bonus neobsahuje žádný komentář, ale Roth napsal úvod ke každé scéně. Kvalita tohoto materiálu je lepší než u ostatních bonusů a podle mého názoru je jeho 1080p/AVC MPEG-4 video možná lepší než samotný film – i kdyby jen proto, že není tak strašně pokroucený.

Hostel: Part 2 / 3Mezi drobnostmi tu máme 6 minutový Kolotoč krve a vnitřností, který není nijak zábavný, tedy kromě zpackaných scén s umělým penisem. Také tu najdeme podstatnou 26 minutovou epizodu z rádio seriálu The Treatment, kde byl Eli Roth zpovídán hostitelem Elvisem Mitchellem. Stále je pro mě těžké uvěřit, že si Roth myslí, že vytvořit horor, kde jsou zlosyni stejní jako kluci z vedlejšího vchodu, je nějak osvěžující; přesto vypadá, že spoléhá na vzorec, který si prorazil cestu před třiceti lety snímkem Halloween.

Nakonec tu máme tři trailery ke snímkům Motel smrti, Tekkon Kinkreet a Resident Evil: Zánik, který je v době psaní této recenze stále v kinech. Nevím z jakého důvodu, ale nenajdeme tu upoutávku na Hostel nebo Hostel 2.

Blu-ray bonusy: Máme tu nějaké exkluzivní lahůdky?

Exkluzivním bonusem, uvedeným na tomto Blu-ray vvdání, se stal kousek nazvaný Pozorovací kamery (Surveillance Cameras), který přináší dodatkový sestřih z pozorovacích monitorů používaných ostrahou organizace stojící za hostelem. Každá z místností mučírny v ubytovně má svou vlastní kameru a sestřih je záměrně zrnitý a v nízkém rozlišení, aby získal ten správný vzhled. Protože jde o dodatkový bonus pro Blu-ray fanoušky, Eli Roth osobně dohlížel na tuto výběrovou kompilaci, která je integrována na interaktivním rozhraní. Spusťte si bonus a objeví se detailní grafika (v plném HD), která vám dovolí vybrat si jednu z osmi podívaných. Každá trvá kolem 4 – 5 minut bez přerušení; některé jsou banální, jiné pěkně znepokojující. Osobně se mi bonus po chvíli zdál lehce zdlouhavý, ale jde o jedinečný a pěkný bonus nové generace.

Závěrečné zhodnocení

Stejně jako jeho předchůdce, také Hostel 2 se chlubil zajímavými předpoklady, ale scénárista a režisér Eli Roth bohužel nevyužil obrovské příležitosti přinést zneklidňující bližší pohled. Toto Blu-ray vydání je také pěknou směsicí. Obraz mě nechal zcela chladným, ale zvuk a bonusy jsou skvělé. Pokud umíráte touhou vlastnit Hostel 2 na Blu-ray disku (a tedy víte kým opravdu jste), je toto vydání přiměřené ceně; jinak se tomuto filmu raději vyhněte.

Přidejte komentář




Poznámka k překladu

Obsah recenze byl přeložen a znovu publikován na Blu-ray.cz se svolením od highdefdigest.com, copyright © 2006 - 2018 Snugglefish Media. Všechna práva vyhrazena.

Translation notice

Review content has been translated and republished on Blu-ray.cz by permission from highdefdigest.com, copyright © 2006 - 2018 Snugglefish Media. All rights reserved.

Hledat




High Defintion & Blu-ray

Kategorie

Archiv