Osvícení (Blu-ray Disc)

The Shining / 1Ačkoli dnes považujeme snímek Osvícení od Stanleyho Kubricka za hororovou klasiku, v roce 1980, kdy byl film uveden do kin, se stal propadákem. Přišel v červnu do napjaté atmosféry očekávání; jak diváky, tak kritiky však snímek ponechal naprosto chladnými – stěžovali si na pomalé tempo vyprávění, nepřítomnost typických hororových překvapení a přehnané herecké výkony Jacka Nicholsona. Přestože první víkend byla návštěvnost snímku v kinech poměrně vysoká, výdělky nakonec silně klesly a Osvícení se stalo propadákem léta.

Je legrační, že stejně jako přízrak ducha ve filmovém horském hotelu jménem Overlook laškoval s myslí chudáka Jacka Torranceho, se postupem času změnilo také vnímání filmu samotného. Mnoho kritiků, kteří dříve ostře odsuzovali film za to, že nebyl dost děsivý, jej dnes hodnotí jako jeden z nejpůsobivějších hororů, jaký byl kdy natočen; podobně také diváci, jež dříve snímek nesnášeli, na něj teď vzpomínají jako na hrůzyplný zážitek. Osvícení povstalo z popelu špatných kritik, aby se znovu představilo nejen jako klíčové dílo žánru, ale také jako nejvznešenější a nejumělečtější horor, který byl natočen.

Dnes zná tento příběh už téměř každý. Je velmi volně založen na knize Stephena Kinga; během několika týdnů v hotelu Overlook, který je kvůli sněhu odříznutý od okolního světa, dodá ctižádostivý spisovatel Torrance nový význam frázi zemřít pro umění. Protože chce dokončit svůj Velký americký román, vezme Jack svou dlouho trpící ženu Wendy (Shelley Duvall) a malého syna Dannyho (Danny Lloyd) s sebou, aby strávili zimu v zapadlém hotelu Overlook – předchozí obyvatelé hotelu však mají jiné úmysly. Jack je pronásledován hrůznými představami, které se stupňují; pomalu se odkrývají jeho temné stránky a nakonec propadne šílenství (a zálibě pro sekery). Zapomnětlivá Wendy není schopna (nebo nechce) vidět Jackovu narůstající psychózu. Pouze malý Danny, který má skryté psychické schopnosti, čili osvícení, spatří zlo a zachrání rodinu.

Snímek Osvícení mám velmi rád, ale na právoplatnost filmu byla navršena spousta kritiky. Film ubíhá slimáčím tempem a Kubrick často narušuje rytmus a zpomaluje okamžiky překvapení, které jsou znakem efektivních hororových kousků. Prodlužuje scény za jejich vyvrcholení (což snižuje napětí) a promeškal několik zlatých příležitostí, kdy by divák poskočil hrůzou a které by komerčně smýšlející režisér naservíroval divákům na stříbrném podnosu. Člověk by mohl předpokládat, že kdyby Kubrick točil Čelisti, tak před okamžik, kdy žralok vyskočí z vody na loď přímo na Roye Scheidera, by vložil desetiminutový záběr západu slunce.

Ironicky je tomu právě naopak – Kubrick přinesl natolik neobvyklý přístup k tradičnímu hororovýmu žánru, že se Osvícení chlubí jedinečným, podmanivým kouzlem. 148 minutová délka filmu se zdá být dvojnásobná, ale právě díky tomu, že děj tak pomalu prohořívá, přináší ve chvíli, kdy Kubrick začne vrstvit vrcholnou sérii šokujících zvratů, ještě větší požitek. Vzhledem ke spodním proudům sexuality všech jeho děl bude nejtrefnější označit posledních 30 minut snímku za přímo orgasmické. Jackův rozvíjející se vztek na jeho ženu a dítě je vyjádřen tak divoce, že se stává primárním a zásadním prvkem hmatatelného podtextu. Nikde to není viditelnější, než když Kubrick chytře zakomponuje do příběhu svůj záběr za všechny peníze – dnes ikonický pohled na vlnu krve valící se chodbou; je to natolik tělesná scéna, že dosahuje operní úrovně. Jako vždy, také ve snímku Osvícení Kubrick odrazuje diváky metodicky strnulým tempem, přesto oprávněně platí za mistra manipulace, podobně jako Hitchcock; nakonec se můžeme těšit na odměnu za naši trpělivost, takže stojí za to vytrvat.

I přes znovuzískané ocenění se do Osvícení nezamilovali všichni diváci. Sám Stephen King zůstal jedním z nejhlasitějších odpůrců snímku, stále odsuzuje Kubrickovo pojetí a obviňuje jej takřka ze znesvěcení své knihy (King zašel dokonce tak daleko, že v roce 1997 natočil vlastní verzi Osvícení v podobě televizní minisérie). Ano, Kubrick hodil přes palubu většinu otevřených opěrných nadpřirozených prvků knihy a také herecké obsazení je velmi vzdálené Kingově představě (obzvláště Wendy v režii Duvallové se nijak nepodobá blonďaté krásce z knihy). Kubrick dále nadužívá vizuálních metafor, takže chvílemi je příběh téměř nesrozumitelný. Nikde to není viditelnější než během závěrečných desíti minut filmu, kdy se Wendy (a divákům) odhaluje rozsáhlá perverznost minulosti hotelu ve scénách, jež jsou dnes už legendární díky své neúmyslné veselosti. (Pokud by některý ze čtenářů věděl, co znamenají Wendiny představy, v nichž se na sebe vrhnou dva chlapíci oblečení v králičích kostýmech, tak mi dejte vědět.) Není tedy nijak překvapující, že mnoho příznivců knihy sdílí Kingův názor. Co do přesnosti adaptace je tak Kubrickovo Osvícení nepochybným neúspěchem.

Osvícení však zůstává fascinující i přes – nebo možná díky – svým vadám. Jedná se o velkolepý, zdobný a inteligentní hororový snímek – takový, který se zajímá méně o to, aby naservíroval očekávané šoky a strašení, ale vykresluje záměrně otupělý obraz americké rodiny zajaté ve spárech šílenství. Ano, Kubrick je chladnokrevným režisérem a zdá se, že má často potěšení z toho, když zhatí naše očekávání jen pro své vzrušení; proto je Osvícení chvílemi až nepříjemné. Bezpochyby je však také hrozivé, provokativní a naplněné nezapomenutelnými obrazy, jež by vystačily na dalších deset filmů. Osvícení je jedinečným kouskem svého žánru – jeho složitost je výzvou a každý filmový fanoušek jej musí vidět alespoň jednou.

Video: Zvětšujeme obraz

Osvícení není možná nejlepším z Kubrickových filmů, ale je mým nejoblíbenějším, takže vlastním snad každou jeho verzi vydanou na videu (jak ty dobré, tak i naprosto hrozná vydání). Nejlepším z předchozích vydání bylo DVD vydání od Warneru z roku 2001, které konečně pozvedlo kvalitu obrazu tak, že téměř dosahoval své původní slávy. Bohužel bylo toto vydání uvedeno v plném obrazu a širokoúhlé Osvícení, jež poctivě napodobilo verzi snímku, která byla uvedena v kinech, vylepšením uniklo.

The Shining / 2Warner nakonec splnil úkol a uvedl Osvícení v zamotaném 1.78:1 transferu, který je trochu otevřenější než původní kino-verze, uvedená v poměru 1.85:1. Jak Blu-ray, tak HD DVD vydání přinášejí shodné 1080p/VC-1 kódování a obě jsou skvělá. Přestože tu objevíme stále dost kazů, přináší tento transfer jasné vylepšení oproti starým ušmudlaným a skvrnitým vydáním; není tedy nač si stěžovat. Osvícení bylo vždy měkkým filmem, který silně využívá rozptýleného světla; tady je snímek však ostrý a nabízí množství viditelných detailů, což je na film téměř třicet let starý velmi působivým výkonem. Warner však chytře nepřehnal ostrost zdroje, takže snímek zůstal přirozený a skutečně filmový.

Přiměřeně k chladné a tísnivé atmosféře, kterou Kubrick zamýšlel vytvořit, je vybledlá i paleta barev. Co mě zaujalo nejvíce na tomto novém transferu, je, že prvně ožila vizuální estetika filmu a nabídla mírné využití vybraných odstínů barev, což se zdá být spíše úmyslem než náhodou. Od sytých zelených a fialových v pokoji 237, přes intenzivní záplavy modrého světla v závěrečné honičce v labyrintu, až po odstíny rudé, které Kubrick výběrově rozdělil mezi oblečení, prostředí a (samozřejmě) krev, vypadá Osvícení přinejmenším rozzářeně namísto dřívějšího jednotvárného vyobrazení. Můžete si být jisti, že jde stále o snímek ze sedmdesátých let, ale čistota a bohatost barev (ani se nemusím zmiňovat o odstínech pleti, které jsou dokonalé) vynesla tento transfer na hranici obrození.

Audio: Hodnotíme zvuk

Osvícení je posledním ze série katalogových titulů Warneru, které byly poctěny zvukem ve vysokém rozlišení; na Blu-ray se tedy chlubí PCM 5.1 Surround trackem (48 kHz/16-bit/4.6 Mb/s), zatímco HD DVD vydání přináší Dolby TrueHD mix. Bohužel i po několika přímých srovnáních jsou měl stále pocit, že je zdrojový materiál příliš zastaralý na to, aby si něco odnesl z tohoto vylepšení.

The Shining / 3Warner nepřinesl možnost volby původního mono tracku filmu, a proto budou skalní příznivci nejspíše oplakávat 5.1 remix, protože byl zjevně zpracován až dodatečně, aby bylo dosaženo efektu obklopení. Skutečné diskrétní efekty tu však nenajdeme. Fantasticky tajuplný úvod nastavil měřítka pro další vývoj, kde se na pozadí objevuje pouze strašidelná hudba Wendy Carlosové a nic víc. Jak se příběh vyvíjí, dostávají tu svůj prostor také nejmenší okolní efekty, ale jen zřídka odhalíme jejich zjevnou přítomnost na pozadí; celá atmosféra však nikdy není zpracována tak, jak by si snímek zasloužil.

Rozsah dynamiky je od decentní po anemickou. Basy nejdou nikdy do hloubky a vysoké polohy působí komprimovaně a měkce. Ačkoli tu nenajdeme žádné zdrojové problémy nebo zjevnou drsnost, celý mix nepůsobí nijak zvlášť realisticky nebo obsáhle. Dialogy jsou celkově dobře zpracovány, ale při nižší hlasitosti jsem měl problémy jasně slyšet některé repliky, takže pokud si snímek nezesílíte, můžete čas od času postrádat titulky.

Přídavky: Hlouběji k tomu dobrému

Vzhledem ke Kubrickovu pohrdání doplňkovým materiálem pro DVD (můžete si jej zapsat do klubu odpůrců hned vedle Woodyho Allena) se většina z dřívějších Kubrickových DVD vydání nemůže chlubit nijak zvlášť bohatými bonusovými balíky.

Osvícení je však výjimkou, protože Kubrickova dcera Vivian Kubricková, sama režisérka dokumentárních filmů, natočila o tomto snímku pro televizi BBC 35 minutový speciál z natáčení už v době jeho uvedení do kin. Uvedení bonusu Tvorba Osvícení (The Making of The Shining) na tomto vydání je spíše náhodou, ale každopádně nabízí fascinující ohlédnutí v čase. Viditelně mladší Kubrick pomáhal s dokončováním sestřihu, což mu dodává na intimitě, tak vzácné i pro nejlepší dokumenty ze zákulisí. Máme neobvyklou příležitost vidět Kubricka při práci, jak za kamerou, tak při přípravě několika nejznámějších scén filmu. A co více, bonus přináší i důkazy o proslulém napětí při natáčení mezi Kubrickem a Shelley Duvall – v jednom okamžiku režisér dokonce vynadá herečce před celým štábem za to, že neotevřela správně dveře. Duvallová vypadá, jako by byla potěšena, zároveň však neschvalovala Kubrickův perfekcionismus; právě tento druh upřímnosti dělá z Tvorby Osvícení bonus, který zkrátka musíte vidět.

Poznámka: Dokument byl původně natočen na 16 mm film pro televizi, a proto je uveden ve formátu plného obrazu 4:33 a 480p/MPEG-2 videu. Vivian Kubricková také nabízí volitelný audio komentář, jenž je stejně dlouhý jako samotný dokument, a přináší několik svěžích vzpomínek na práci, kterou její otec na snímku odvedl.

Místo opakujících se zjednodušení, jež byly uvedeny na předchozím DVD vydání, vytvořil Warner novou sadu tří bonusů, které jsou uvedeny jak na Blu-ray, tak na konkurenčně vydaném standard definition DVD. Ačkoli jsem se dopředu připravil na nezáživné vědce, kteří budou stále dokola omílat přežité Kubrickovy teorie, shromáždil Warner velmi působivou řádku talentů, jež se vyjadřují k filmu. Bonus nabízí nové rozhovory se scénáristkou Diane Johnson, hudební skladatelkou Wendy Carlos a hercem Jackem Nicholsonem; navíc přináší komentáře áčkových režisérů, jako jsou Steven Spielberg, John Boorman, William Friedkin a častý Kubrickův spolupracovník Sydney Pollack. V závěru, kdy by se dalo čekat, že kousek zabředne do učeností, se objeví na scéně také autoři John Baxter (Stanley Kubrick: A Biography) a David Hughes (The Complete Kubrick).

Rozhled z hotelu Overlook: Umění Osvícení (View from the Overlook: Crafting The Shining) trvá 26 minut. Jde o všestranný pohled na celý projekt, od jeho koncepce přes produkci až k vydání. Přestože trvá necelou půlhodinu, je tento bonus na můj vkus stále ještě krátký; komentuje základní aspekty snímku a zvláště Nicholson a Johnson poskytli kouzelné detaily o Kubrickově pojetí Osvícení.

Wendy Carlos, skladatelka (Wendy Carlos, Composer) trvá asi 7 minut a je v zásadě statickým rozhovorem s legendární autorkou elektronické hudby. Ta mluví zejména o svém přístupu k materiálu a láskyplně vzpomíná na blízký vztah s Kubrickem.

Nakonec tu máme Vize Stanleyho Kubricka (The Visions of Stanley Kubrick), které trvají 15 minut; přinášejí však povětšinou přehled Kubrickových filmů, tedy nic specifického pro snímek Osvícení. Bonus navíc vypadá trochu jako výběrová verze důkladnějšího dokumentu z Blu-ray vydání snímku Spalující touha, takže pokud jste sběratelem Kubrickových filmů, může vám tento bonus připadat nadbytečný.

Poznámka: Všechny tyto tři bonusy jsou uvedeny v širokoúhlém formátu 16:9, ale přesto jsou kódovány v pouhém 480p/MPEG-2 videu. I přes jejich nadprůměrnou úroveň je překvapením a zároveň zklamáním, že tento čerstvý materiál není uveden v high definition.

Warner se však nezastavil jen u bonusů. Přináší také další překvapení – audio komentář v plné délce filmu, který uvádějí dřívější kameraman Garrett Brown a Baxter. Měl jsem mírné obavy, že tento kousek bude suchý a nudný. The Shining / 4Vzhledem k 146 minutové délce snímku bylo ovšem obdivuhodné, že Brownovi a Baxterovi nikdy nedošla slova. Brown je výmluvný, nabízí hluboký pohled na spolupráci s Kubrickem den po dni a popisuje detaily některých nejlepších filmových scén – jedná se zejména o vrcholnou honičku v bludišti a ikonický záběr přílivu krve. Baxter osvětluje spíše samotné vyprávění, jeho názor na Kubrickovy záměry však určitě vyvolá diskuze. Celkově jde o velmi dobrý dokument.

Bonusový balík uzavírá původní upoutávka k filmu, jež je uvedena v plném obrazu 4:3 a 480i/MPEG-2 videu.

Závěrečné zhodnocení

Po téměř třiceti letech přináší snímek Osvícení stále stejné chladné, plíživé kouzlo, díky němuž vám jistojistě nejednou přeběhne mráz po zádech. Ačkoli mě remixovaný zvuk ve vysokém rozlišení nechal chladným, zbytek tohoto dlouho očekávaného high definition vydání je prvotřídní. Transfer je lepší než u předchozích vydání a ani na bonusech studio nešetřilo. Jako dlouholetý fanoušek filmu můžu říct, že toto Blu-ray vydání se chová přesně podle mých nejvyšších očekávání, takže bez výhrad doporučuji.

Přidejte komentář




Poznámka k překladu

Obsah recenze byl přeložen a znovu publikován na Blu-ray.cz se svolením od highdefdigest.com, copyright © 2006 - 2018 Snugglefish Media. Všechna práva vyhrazena.

Translation notice

Review content has been translated and republished on Blu-ray.cz by permission from highdefdigest.com, copyright © 2006 - 2018 Snugglefish Media. All rights reserved.

Hledat




High Defintion & Blu-ray

Kategorie

Archiv