Spider-Man: High Definition Trilogie (Blu-ray Disc)

Spider-Man: The High-Definition Trilogy / 1Pokud z hollywoodské zamilovanosti pro filmové série vzešla alespoň jedna dobrá věc, je to ta, že ještě než se z filmu stane trhák, musí herci a členové štábu většinou podepsat smlouvu o účasti v dalších pokračováních snímku. To znamená, že pokud jste si zamilovali chlápka, který hrál Spider-Mana v prvním dílu, budete mít jistotu, že ve třetím dílu uvidíte toho samého. Podobně také talenty v zákulisí zůstávají často dlouho ve vleku a dodávají sériím jednotný tón, přístup a provedení, což je rys pro nedávnou kinematografii poměrně neobvyklý.

Možná to je důvod, proč se mi série Spider-Mana zdá být podmanivější, než řekněme staré snímky Batmana z konce osmdesátých a začátku devadesátých let. Místo sady pokračování, jež na sebe navazují, se nám představila řádka chlapů v batmanovském kostýmu, která byla vedena různými režiséry (a každý měl viditelně odlišnou vizi); v případě Spider-Mana je většina tvůrčího týmu na palubě této lodi od prvního dne. Za kamerou vždy najdeme Sama Raimiho, v kostýmu Spider-Mana pak Tobeyho Maguira, a dokonce vedlejší role a zápletky byly zpracovány s ohledem k možné trilogii. Díky tomu nevypadají filmy o Spider-Manovi jako hromádka propojených epizod, ale spíše jako jeden soudržný šestihodinový snímek rozdělený do tří dobře navržených a skvěle rozvrstvených jednání.

Velký podíl na úspěších filmů má samozřejmě Sam Raimi. Objevil se na scéně v roce 1981 se svým klasickým kultovním snímkem The Evil Dead a následujících dvacet let zdokonaloval své filmařské umění, až v roce 2002 zakotvil u Spider-Mana; není pouhým kultovním režisérem, který měl zkrátka štěstí, ale uznávaným filmařem, jenž konečně našel projekt, na který se tak dlouho připravoval.

První díl byl dokonalým komerčním skloubením ikonického, klasického komiksového příběhu a režiséra s naprosto unikátní vizuální vnímavostí, jež je na míru střižená pro podobný materiál. Co je důležitější – Raimi jasně prokázal zápal pro postavy příběhu, které převyšují viditelně počítačově upravené prvky, jež potěší každého diváka – staly se jasným startérem celé série. Ve výsledku Spider-Man vydělal na celém světě téměř miliardu dolarů, přesto nepůsobí jako cynické vítězství obchodu nad látkou, ale přináší triumf zcela upřímné populistické kinematografie.

Protože všichni čtenáři Spider-Mana nejspíše znají, nebudu vás nudit rekapitulací zápletky trilogie. Místo toho jen pochválím Raimiho a jeho stálé scénáristy za promyšlenost konstrukce příběhu. Na trilogii Spider-Mana je neobvyklé, že každý jeho díl sice funguje dobře jako samostatné dobrodružství, ale ještě silněji citově rezonuje jako celek. Raimi a jeho společníci obsadili do prvního filmu kvalitní herce a vytvořili pro ně modely chování, které se rozvinou v druhém díle; na konci třetího pokračování se pak vyřeší všechny otevřené souvislosti příběhu. Je to vskutku vítaný přístup, který respektuje inteligenci diváků a souvisí spíše s propracovanými literárními díly, jako jsou romány Pán prstenů nebo Harry Potter, než s filmovou školou ve stylu tak se do toho pustíme, když už máme tu možnost, která je tradičnější a častější v tomto průmyslu. Kdyby jen George Lucas sledoval Raimiho tvorbu při natáčení předcházejících dílů Hvězdných válek, nemuseli jsme být nikdy vystaveni problémům Midi-Chlorianů a Jar Jar Binkse.

Jeden fenomén, který, jak se zdá, sdílí Spider-Man s jinými filmovými trilogiemi (včetně původních Hvězdných válek), se skrývá v tom, že druhý díl série je nejlepší. Jak kritici, tak diváci se shodli, že Spider-Man 2 byl nejnapínavější, emocemi nabitou a nejvíce vzrušující částí série. Podobně jako se Luke Skywalker probíjel dílem Impérium vrací úder, nacházíme i zde něco zvláště poutavého na hrdinovi, který je na dně, protože se právě dozvěděl bolestnou pravdu o své minulosti, a zdá se, že ztratil vše. Poté, když obrazovka zčerná, nemůžeme se dočkat třetího pokračování, které uzavře celý děj. Ve Spider-Manovi 2 se sítě kolem Petera Parkera stahují skutečně těsně a všechny komplikace jsou tak pikantní, že Spider-Man 3 může jen bledě závidět.

Na tom však příliš nezáleží. Spider-Man je nejen jedna z nejlepších komiksových adaptací, jaké kdy Hollywood přinesl, ale je také nejsoudržnější. První snímek je přeplněný výklady, zatímco třetí díl je zatížený velkým počtem záporných hrdinů a zbytečnými vedlejšími zápletkami. Ale to je jen slovíčkaření, protože celkově přináší trilogie Spider-Mana skvělou vzrušující jízdu – působivé oživení hrdiny, který se již stal ikonou, a až překvapivě silný zážitek jen zvyšují účinek snímku po jeho opakovaném zhlédnutí. Co více si přát od komiksové série uvedené obrazovce?

Video: Zvětšujeme obraz

Spider-Man: The High-Definition Trilogy / 2Přestože Sam Raimi spolupracoval na trilogii s různými kameramany (Bill Pope pro první a poslední díl, Don Burgess pro druhý), stejně jako samotné filmy, také vizuální pojetí Spider-Mana je konzistentní. Raimi vytvořil velmi grafický, troufalý styl, který se stal pojítkem tohoto podniku; vše je umocněno, když máme konečně možnost vidět všechny tři snímky v řadě na Blu-ray. Ať už si pustíte kterýkoli z těchto tří disků, jen těžko rozpoznáte nějaký rozdíl.

Sony uvedla všechny tři díly v 1080p/AVC MPEG-4 videu, přičemž každé pokračování dostalo vlastní dvouvrstvý disk BD-50 (stojí za připomínku, že disk se Spider-Manem 3 obsahuje nějaké bonusy, jedná se však převážně o audio materiál, který nezabere příliš místa). Spider-Man je samozřejmě nejstarší ze série a chvílemi to je i vidět. Zejména barvy mi nepřipadají tak odvážné jako v následujících dílech a jsou chvílemi silně přesycené a vypadají mírně rozmazaně. Obraz druhého a třetího dílu je stabilnější, přestože jak jsem uvedl ve své recenzi Spider-Mana 3 (všimněte si, že disk je shodný s tím, který je obsažen v sérii, a to i co se týče transferu), přinášejí všechny tři kousky ostrý obraz s hasnoucími bílými, což však otupuje barvy. Nejviditelnější je to v prvním dílu, který vypadá jemněji než druhé dva.

Obecně lze říci, že všechny tři transfery uspěly v oblasti hloubky obrazu i detailu, které jsou přímo hvězdné. V trilogii určitě najdeme úseky, jež mohou lehce posloužit jako demo materiál. Vzhledem k mé osobní averzi k silně kontrastním transferům na mě nejvíce zapůsobily tmavší scény, které přinášejí příjemnější barvy a vytvářejí tak hladší a přirozenější obraz. Rozlišení ve stínech je také skvělé ve všech třech snímcích a detaily jsou viditelné i v tlumených interiérech. Možná nejzajímavějším vizuálním rozdílem mezi snímky je postupné vylepšování počítačových efektů. Nejrušivějším prvkem prvního Spider-Mana je pro mě přílišné spoléhání na kinetické rozmazání, které občas dodávalo pohybům postav (zejména v akčních scénách) velmi měkkou a nezaostřenou kvalitu.

Nechci však vyvolávat dojem, že by první nebo druhý snímek přinášely špatný zážitek. Zcela naopak. Rozdíly v barvách, kontrastu a ostrosti jsou minimální a jako celek přinášejí tyto filmy vynikající transfer. Myslím si, že Raimi a jeho posádka při dokončování závěrečného dílu zdokonalili už tak působivou vizuální paletu, již představili v prvním snímku, takže většina mých připomínek se týká původního zdroje každého dílu. Řekl bych, že fanoušci Spider-Mana budou touto sadou více než potěšeni.

Poznámka: Spider-Man 2 je uveden ve dvou verzích – původním kino-vydání a rozšířeném vydání, jež bylo nazváno Spider-Man 2.1. Možnost zvolit si vybranou verzi najdete v úvodním menu disku a kvalita obou verzí je naprosto shodná. Také jsem si všiml, že po výběru 2.1 verze nás neobtěžují žádné časové prodlevy, takže výsledný přechod je naprosto hladký.

Audio: Hodnotíme zvuk

Specifika zvuku v našich třech dílech Spider-Mana se jaksi liší. Ačkoli všechny tři filmy nabízejí Dolby TrueHD track, Spider-Man 3 je jako jediný uveden také s nekomprimovaným PCM trackem. Navíc technické informace, které Sony nabídl, odhalují fakt, že přestože jsou TrueHD tracky pro všechna tři pokračování kódována v 48 kHz/24-bit, skutečné zdroje Spider-Mana 2 a Spider-Mana 3 jsou v 48 kHz/24-bit, kdežto původní Spider-Man je kódován v 48 kHz/16-bit. Jinými slovy je první snímek vzestupně konvertovaný.

Dobrou zprávou je, že navzdory těmto nesrovnalostem je jen obtížné představit si, že by si jich běžný divák všiml. Nikdy mě nijak nerušilo (ani se nijak nepřipomínalo), když jsem poslouchal Spider-Mana s jeho slabším 16-bitovým zdrojem. Místo toho jsem byl zcela nadšen zvukem všech tří snímků, který mi ve skutečnosti připadal naprosto ohromující.

Zvuková paleta celé trilogie Spider-Mana byla nádherně natočena a zpracována. Čistota a hmatatelný realismus plného tónového spektra jsou prvotřídní. Jak se dalo čekat, nízké basy vámi skutečně zatřesou a subwoofer má plné ruce práce ve všech třech dílech. Na zdroji navíc neobjevíme žádné slyšitelné zvukové defekty. U filmu se zvukovým designem tak dunivým jako tento jsem byl obzvlášť potěšen faktem, že dialogy nejsou nikdy zastíněny. V mixech je zjevně věnována pozornost i nejmenším detailům, a proto i ty nejtišší scény nabízejí velmi kvalitní výsledek.

Spider-Man: The High-Definition Trilogy / 3Samozřejmě, že prvotním lákadlem snímků o Spider-Manovi je jejich komiksová kvalita, která vás obklopí. Sam Raimi byl všemi chválen za své kreativní pohyby kamer, ale jen málokdo mu vzdal hold za pozornost, kterou věnoval zvuku. Jak Spidey poskakuje po okolí nebo když se některý ze záporáků v jakémkoli pokračování představí v masové ničivé scéně, efekt zvukové stěny je vždy nabitý silou. Surroundy jsou jako samostatná postava – diskrétní efekty jsou vysoce aktivní a časté a hladké přechody mezi kanály vytvářejí hrozivé, plně důvěryhodné 360 stupňové zvukové pole.

Jeden z důvodů, proč byly snímky o Spider-Manovi tak dobře přijaty Blu-ray fanoušky, je, že jsou v kinech vždy akustickým husarským kouskem. Přestože Sony přinesl pro tuto sadu lehce nesourodé audio, konečný výsledek nabízí zážitek, který se vyrovná nejlepším soundtrackům, jaké můžete slyšet.

Přídavky: Hlouběji k tomu dobrému

Jediným skutečným krokem vedle je, že Sony odstranil všechny bonusy z vydání Spider-Mana a Spider-Mana 2. Ano, přibalil do sady dvoudiskovou verzi Spider-Mana 3, ale kvůli tomu působí bonusový balík ještě nevyváženěji. Je to velmi překvapivý tah, protože dřívější standard definition DVD verze prvních dvou snímků byly nabité bonusy, takže studio mělo k dispozici celou knihovnu zábavného bonusového materiálu.

Každopádně závěrečný díl se skutečně povedl – zde je tedy přehled kompletního bonusového materiálu ke Spider-Manovi 3; tento výčet jste si mohli přečíst už v mé recenzi na samostatné vydání Spider-Mana 3.

Poznámka: Bonusy jsou rozděleny na dvou discích; pro účely této recenze budu disk s filmem samotným nazývat disk jedna a bonusový disk jako disk dva.

Bonusy na prvním disku otevírají dva audio komentáře. V prvním uvidíme Sama Raimiho s Tobey Maguirem, Kirsten Dunstovou, Jamesem Francem, Topherem Gracem, Bryce Dallas Howardovou a Thomasem Hadenem Churchem, ve druhém se setkáme s producenty Avi Aradem, Grantem Curtisem a Laurou Ziskin, editorem Bobem Murawskim a supervizorem speciálních efektů Scottem Stokdykem.

Na prvním disku dále najdeme 6 minutový kolotoč Pitomostí (Bloopers) a fešácký výběr z Fotogalerie (Photo Galleries), rozdělený na pět částí: Režisér a herci (Director & Cast, 16 obrazů), Kresby (Paintings, 21 obrazů), Sochy (Sculptures, 10 obrazů), Speciální efekty (Special Effects (20 obrazů) a Náčrty (Sketches, 34 obrazů).

První disk uzavírá klip na Signal Fire od Snow Patrol a kino upoutávky na filmy Divoké vlny, Casino Royale, Ghost Rider a Across the Universe (který v době psaní této recenze na Blu-ray disku ještě nevyšel) od studia Sony.

Poznámka: Na rozdíl od druhého disku, který přináší všechny přídavky v high definition, je všechen bonusový materiál na prvním disku uveden jen v 480i/MPEG-2 videu. Bohužel, protože kvalita je viditelně slabá.

Když se přesuneme k druhému disku, dostaneme se k pravému vrcholu bonusového materiálu. Sony vytvořil skvělý dlouhý dokument, rozdělený do třinácti kapitol, který se svými 126 minutami velmi přibližuje délce filmu samotného.

Bonusy Zrnka písku: Tvorba Sandmana (Grains of Sand: Building a Sandman, 13 minut), Přepracování Goblina (Re-Imaging the Goblin, 11 minut) a Skryto v černé: Tvorba Venoma (Covered in Black: Creating Venom, 16 minut) nám představují tři hlavní záporáky filmu.

Dalších pět bonusových kousků je věnováno přípravám akčních scén: Zavěšení: Gwen Stacy a hroutící se podlaha (Hanging On: Gwen Stacy and the Collapsing Floor, 10 minut), Souboje, létání a řízení: Práce kaskadérů (Fighting, Flying and Driving: The Stunts, 19 minut), Vodní stěna (Wall of Water, 7 minut), Cleveland: Honička na Euclid Avenue (Cleveland: The Chase on Euclid Avenue, 7 minut) a New York: Od mrakodrapů k bočním uličkám (New York: From Rooftops to Backstreets, 13 minut).

Zašmodrchané pavučiny: Milostné trojúhelníky Spider-Mana 3 (Tangled Webs: The Love Triangles of Spider-Man 3, 9 minut) prozkoumává podceňovaný prvek všech Spidermanových filmů – jejich srdce.

Na konci dokumentu nalezneme ještě dvě části z post-produkce. Ve střižně (Inside the Editing Room, 4 minuty) je velmi krátkou návštěvou u editora Boba Murawskiho; Nauka o zvuku (The Science of Sound, 16 minut) přináší rozhovor se skladatelem Christopherem Youngem.

Spider-Man: The High-Definition Trilogy / 4Druhý disk dále naservíroval kompletní Ad Campaign galerii, která přináší tři domácí trailery ke snímku Spider-Man 3 a reklamní kompilaci z Pro TV International, jež nabízí osm full-screenových reklam z rozličných zámořských oblastí.

Pokud se chcete dozvědět více infomací o jednotlivých bonusech, podívejte se na naši recenzi snímku Spider-Man 3.

Poznámka: Jak si můžete všimnout, v recenzi samostatného vydání Spider-Mana 3 jsem bonusový balík ohodnotil čtyřmi hvězdičkami. Vzhledem k širšímu záběru této sady jsem však hodnocení snížil jen na dvě hvězdičky, protože by mělo odrážet hodnotu bonusů sady jako celku. Kdyby Sony zacházel s prvními dvěma snímky rovnocenně, určitě bych vydání udělil lepší hodnocení.

Blu-ray bonusy: Máme tu nějaké exkluzivní lahůdky?

Bohužel tu nenajdeme žádné Blu-ray přídavky. Tipoval bych, že si je Sony schovává pro vydání Spider-Man: High Definition Trilogie 2.0 … ?

Závěrečné zhodnocení

Konečně se trilogie Spider-Mana objevila na high definition, seskládaná do milé Blu-ray série. Tato sada je rozhodující; chlubí se silným obrazem a zvukem v referenční kvalitě. Jediným zklamáním je nepřítomnost bonusů z prvních dvou dílů řady. Pokud pro vás bonusy nejsou důležité, tak po tomto vydání rovnou skočte… pokud však čekáte na definitivní vydání této řady na Blu-ray, je mi líto, že musím říct, že tato jí není.

Přidejte komentář




Poznámka k překladu

Obsah recenze byl přeložen a znovu publikován na Blu-ray.cz se svolením od highdefdigest.com, copyright © 2006 - 2018 Snugglefish Media. Všechna práva vyhrazena.

Translation notice

Review content has been translated and republished on Blu-ray.cz by permission from highdefdigest.com, copyright © 2006 - 2018 Snugglefish Media. All rights reserved.

Hledat




High Defintion & Blu-ray

Kategorie

Archiv