Oldboy (Blu-ray Disc)

Oldboy / 1Oldboy je kritikou uznávané korejské kriminální drama, v roce 2004 oceněné hlavní cenou na festivalu v Cannes. Oldboy nejenomže posouvá hranice, zobrazuje také zcela nová filmová tabu s pokroucenými zábranami. Opatrní by měli být diváci se srdečními potížemi, migrénami a těhotné ženy.

Zcela průměrný obchodník Oh Dae-su (Min-sik Choi) se vzbudí z opice a zjistí, že se ocitl v dokonale uzavřené cele a nemá žádnou možnost kontaktu s vnějším světem. Nemá ani nejmenší tušení, proč je vězněn. Patnáct let v tomto podivném žaláři zevnitř vyhnívá, zdokonaluje své tělo, trénuje svou mysl a postupně se mění v šedivého bojovníka posedlého pomstou. Když je nevysvětlitelně propuštěn, vydá se do ulic hledat člověka odpovědného za své věznění. Setká se s mladou dívkou Mido (Hye-jeong Kangová) a vytvoří si k ní okamžité pouto. Mido je unesena člověkem, který Dae-sua věznil a on se tak střetne s objektem své nenávisti, se záhadným mužem jménem Woo-jin (Ji-tae Yu). Woo-jin Dae-suovi řekne, že musí odhalit důvody svého věznění, jinak Mido zemře.

Tak začíná jeden z nejdivnějších a nejfantastičtějších filmů, které jsem kdy viděl. Oldboy je druhá část v Trilogii pomsty režiséra Chan-wook Parka a v daném rámci funguje velmi dobře. Zatímco se zbývající dvě části zaměřují na individuální scénáře pomsty, Oldboy zkoumá přímou kolizi mezi dvěma druhy hněvu – Oh Dae-suovi jeho neviditelný protivník záměrně uškodí a Dae-su hledá okamžitou fyzickou pomstu, zatímco Lee Woo-jinovi Dae-su uškodil neúmyslně a Woo-jin zareagoval vypočítavou psychologickou pomstou. Tyto dva scénáře nastiňují složitou sadu témat a myšlenek, které režisér může zkoumat – úpornost hněvu, nelogičnost našich citů a při tom nastalé škody, které se dotknou jiných lidí, zachycených ve válečné stezce zloby.

Na Oldboye je asi nejlepší se dívat jako na násilné mravní vyprávění, kde jsou hlavní postavy vydány na milost svým vlastním utkvělým myšlenkám a posedlostem. Není to přímo vyprávění o pomstě, spíše varování před její povahou a schopností zdeformovat pohled člověka na svět. Za tímto účelem Chan-wook Park využívá přehnané obrazy a hrubost inspirovanou mangami, aby tím uchvátil pozornost diváka. Zároveň se spoléhá na přesný scénář a pečlivý vývoj postav, čímž zdůvodňuje sérii velmi neobvyklých událostí. Dokonce běžné scény obsahují bizardní a často znepokojující obrazy, jako hemžící se mravence, vyškrábnuté oči, čirou nahotu, děsivé hotelové pokoje a konzumaci živé chobotnice.

Film zpevňuje skupina neohrožených (a pravděpodobně Oskara hodných) hereckých výkonů. Min-sik Choi je obzvláště působivý, jak svého Oh Dae-sua přetváří z beznadějného opilce do zatvrzelého stroje na zabíjení. Jeho výrazy jsou obroubené drobnými tiky, které odhalují myšlenky jeho postavy dřív, než je uskuteční. Podobně, Hye-jeong Kangová ve své roli není pouhou kňourající holčičkou v úzkých, namísto toho autenticky předvádí strach doprovázející nesmyslnost její situace. Výkony celkově prodávají film, který by jinak byl pouhým absurdním příběhem.

Oldboy / 2Měl bych varovat ty, kteří ještě Oldboye neviděli, aby se nachystali na neobvyklý konec. Poslední konflikt má sice logické vyvrcholení, ale zvrtne se do ostrého obratu, který některé diváky nemusí uspokojit. Chan-wook Park jasně vyjádřil, že si přeje, aby si diváci konec sami určili – závěrečná scéna je proto záměrně mnohoznačná a někteří nad ní mohou kroutit hlavou. Za sebe si však nedokáži představit lepší rozuzlení filmu, který tak pečlivě vyvažuje smutek, pomstu a lítost.

Mohl bych pro Oldboye horovat až bych únavou usnul, ale tím bych asi odkryl příliš z jeho tajů. Nováčci by měli dostat šanci zažít si to celé poprvé. Nemohu vám zaručit, že se vám Oldboy bude líbit jako mě, ale nepochybně zažijete něco zcela jiného a nového. Parkův epický příběh o psychologii pomsty je jeden z nejpochmurnějších, nejunikátnějších a nejobjevnějších filmů, které kdy byly natočeny.

Video: Zvětšujeme obraz

Podobně jako film samotný, transfer v 1080p/AVC MPEG-4 na tomto disku je těžké někam zařadit. Vypadá sice o hodně lépe než dřívější prezentace filmu na DVD, má však jisté velmi zvláštní vizuální problémy, které mohly, ale také nemusely, být záměrem režiséra. Nejdříve krátký historický přehled. Oldboy byl v Americe k dispozici na třech standardních DVD: edice od Korean Starmax (která zahrnuje jediný režisérem oficiálně schválený transfer), základní vydání od Tartanu a tří-diskové sběratelské vydání od Tartanu. Všechny z těchto dřívějších vydání trpěly pixelací, artefakty a digitálním šumem. Transfer na sběratelské edici vypadá technicky lépe než zbývající dvě verze, ale má zřetelné barevné odchylky ve srovnání se schváleným transferem na vydání od Starmaxu.

Když toto všechno vezmeme v úvahu, má Blu-ray transfer co napravovat. Po několika srovnáních si myslím, že tento transfer je upgradovaná verze z vydání Starmaxu. Barevná paleta protěžuje zelené a červené častěji, než na DVD od Tartanu, ale primární barvy jsou čisté a zdravé tam, kde si to režisér přeje. Tento nový transfer se může pochlubit fenomenálním zlepšením v ostrosti a jemných detailech, což zapixelované sběratelské vydání od Tartanu vyloženě zahanbuje. Prokreslení stínů je obecně lepší a zmizely i artefakty, které se shlukovaly v tmavších scénách na všech DVD. Tisk je také v lepší formě – nezachytil jsem žádné skvrny nebo očividné doostřování hran. Tento transfer nemá sice stejný high definition lesk jako prvotřídní Blu-ray tituly, režisérovi a jeho vizi však skládá patřičnou poklonu.

Na druhé straně je tu i několik očividných nedůsledností, které se dají většinou přičíst na vrub zdroji. Patří mezi ně silné zrno a digitální šum, který se stále objevuje v temnotě, a hezkých pár záběrů je až moc měkkých. Některé tmavší scény prostě nejsou trojrozměrné jako ty denní a úrovně černé se pohybují mezi inkoustovými a problematickými. Kontrast místy váhá a detaily se občas nemilosrdně ztrácí ve slabém osvětlení. Klíčové momenty (jako bitva kladivy na chodbě) bohužel postrádají jasnost, kterou jsem doufal najít při svém prvním high definition výletě do Dae-suova světa.

Oldboy / 3Jediná přetrvávající podivnost na tomto transferu je lehké kolísání obrazu – toto specifické chvění nebylo na discích od Tartanu, bylo však zřetelné na Chan-wookem schváleném korejském DVD. Uvážíme-li však zaměření filmu na téma nestability a jeho studium narušení lidské mysli, mohlo být toto chvění režisérem použito k ještě hlubšímu rozrušení svých diváků.

Celkem vzato je kvalita obrazu na tomto Blu-ray disku výrazným krokem vpřed a fanoušky filmu jistě potěší. Transfer přesto obsahuje několik nedokonalostí, které mu neumožní stát se vynikajícím přírůstkem do Blu-ray katalogu.

Audio: Hodnotíme zvuk

Tento Blu-ray disk obsahuje několik zvukových možností. V původním korejském znění tu máme mocnou prostorovou DTS-HD Master Audio 7.1 stopu (její hlavní bitrate je 768 kbps místo běžných 1,5Mbps), přiměřený Dolby Digital-EX 5.1 prostorový mix (640kbps) a základní Dolby Digital 2.0 stereo stopu (224 kbps). Pro fanoušky anglického dabingu Tartan nabízí prostorové Dolby Digital 5.1 (448kbps) a Dolby Stereo (224kbps). Pro tuto recenzi se většinou zaměřím na hlavní atrakci – korejské DTS-HD Master Audio 7.1.

Oldboy už na sběratelském DVD zněl skvěle, ale tento Blu-ray mix je tvrdým, basově dunivým odhalením. Dynamika je impozantní (a to je slabé slovo) a kanál pro nízké frekvence mi vysloveně otřásal podlahou pod nohama. Každý výstřel, rána do tváře a úder zbraní vás citelně zasáhne a pulsující soundrack zvyšuje dojem z intenzívních scén. Vysoké tóny jsou pevné, dialogy zřetelné a zvukové pole má hezkou prioritu. Každičká scéna vystavuje na odiv vynikající zvukový design – akustika je přesvědčivá, atmosféra neustále přítomná a každý kanál je zcela využit. Stopa používá zadní kanály k vytvoření obklopujícího zvukového pole, takže se cítíte jako uprostřed živoucího světa.

Jediným zaváháním v tomto balíčku je anglický dabing – zvukový mix je ve srovnání s DTS-HD MA stopou obecně přitlumený a dialogy jsou jakoby vytrženy ze zbytku zvukového pole (což mě na takovém vynikajícím disku opravdu překvapilo). Fanoušci, kteří se na film budou dívat s titulky, budou nepochybně z Oldboye v extázi. Je to působivý demo materiál, který ohromí každého v místnosti.

Přídavky: Hlouběji k tomu dobrému

Toto Blu-ray vydání Oldboye obsahuje pořádnou porci přídavků, které se objevily už na třídiskové sběratelské edici na DVD od Tartanu. Z této dřívější edice zde ale chybí tříhodinový dokument a 200 stránkový grafický román. Přesto, kdybych náhodou nevěděl, že tady ten dlouhý dokument chybí, ani bych si to neuvědomil. Tento balíček se prostě jeví jako zcela vyčerpávající.

Komentář režiséra je natočen v korejštině s titulky. Režisér Chan-Wook Park podává rozohněný a detailní popis svého prvního setkání s grafickým románem, zrodu filmu, scénáře, produkce a následného obdržení konečné úpravy. Nejvíce jsem si užil jeho vyprávění o tématech a postavách ve filmu a také o jeho záměrech s daným materiálem.

Oldboy / 4V Komentáři režiséra a štábu Chan-wook Park řídí upřímnou a nezaujatou diskuzi se třemi svými herci (Mink-sik Choi, Hye-jeong Kangová a Ji-tae Yu). Aby zabránil opakování věcí ze svého prvního komentáře, dává hlavní slovo hercům a získává od nich odpovědi umožňující nám hluboký pohled na film a jejich zážitky na place. Tento komentář je také v korejštině s titulky.

Komentář režiséra a kameramana je také prezentován s titulky a je stejně poutavý a nacpaný fakty jako první dva. Chan-wook Park volně rozpráví s kameramanem Chung-hoon Chungem o výběru barev, úhlů, záběrů a použití opakujících se obrazů. Jejich diskuze je sice místy příliš technická, ale nikdy ne natolik, aby tím ztratili zběžné posluchače.

Vystřižené scény (25 minut, SD) jsou uvedeny s volitelným komentářem režiséra a ten mě osobně bavil víc, než samotné vystřižené scény. Přesto ale poskytují zajímavý pohled na rozšířené vedlejší zápletky filmu.

Pětidílný dokument ze zákulisí (72 minut, SD) je rozdělen do pěti snímků (Tvorba filmu – členové štábu, Výrobní design, Hudba, Počítačová animace a Ohlédnutí zpět). Objevuje se tu téměř každý možný herec či člen štábu a mluví o svých myšlenkách o výrobě a o filmu samotném. Každý byl asi důležitou součástí placu a každá osoba v rozhovoru ukazuje stejné nadšení jako režisér.

Dále se tu objevují Interview se štábem a herci (42 minut, SD), které se mohou zdát ve srovnání s ostatními přídavky jakoby navíc, jsou ale překvapivě svěží. Tyto rozhovory poskytují také množství pohledů do zákulisí, které se neobjevují v dokumentu. Cekově jde ale vidět, jak jsou členové štábu a obsazení pyšní na svou účast v projektu Oldboy, přestože zůstávají skromní.

Velká cena v Cannes (9 minut, SD) dokumentuje zážitky herců a členů štábu v Cannes. Tento dokumentík se mi velmi líbil. Díky svému přetrvávajícímu skromnému vystupování mají všichni ze svého vítězství ještě větší radost.

Balíček bonusů uzavírá původní trailer (2 minuty, SD).

Závěrečné zamyšlení

Oldboy je náročný film plný bizardních obrazů, zneklidňujících zvratů a hrůzyplného násilí. Do hloubky také zkoumá povahu pomsty a hněvu, hlava se vám z toho jistě bude točit ještě několik dní. Toto Blu-ray vydání obsahuje ucházející transfer, který vypadá o hodně lépe než u svých standard DVD předchůdců, ohromující DTS-HD Master Audio stopu a dlouhý seznam vyčerpávajících přídavků. Kéž by obraz nebyl poškozen svým zdrojem! Toto vydání však tutově mohu doporučit fanouškům korejského filmu, hororového žánru a hranice posouvajících filmů.

Přidejte komentář




Poznámka k překladu

Obsah recenze byl přeložen a znovu publikován na Blu-ray.cz se svolením od highdefdigest.com, copyright © 2006 - 2018 Snugglefish Media. Všechna práva vyhrazena.

Translation notice

Review content has been translated and republished on Blu-ray.cz by permission from highdefdigest.com, copyright © 2006 - 2018 Snugglefish Media. All rights reserved.

Hledat




High Defintion & Blu-ray

Kategorie

Archiv