Paprika (Blu-ray Disc)

Paprika / 1Většina filmů ve mně nezanechá pocit, že bych byl hloupý. Nikdy jsem neměl problémy pochopit sci-fi hlavolamy jako Donnie Darko, animovanou bláznivinu Tekkon Kinktreet nebo fantazijní výlety ve stylu Mazací hlavy. Ale japonský režisér Kon Satoshi (Perfect Blue, Millenium Actress a Tokijští kmotři) mě docela zmátl svým nejnovějším oceněným celovečerním animovaným filmem s názvem Paprika.

Děj je zasazen do blízké budoucnosti, v níž byla vytvořena experimentální pomůcka zvaná DC Mini, která dovoluje vědcům a psychologům vstupovat do lidských snů, nahrávat a ovlivňovat je. Během vývoje tohoto zařízení jej dobromyslná doktorka Atsuko Chiba (hlas jí propůjčila Megumi Hayashibara) tajně používala, aby poradila některým pacientům; jedním z nich byl i detektiv Konakawa Toshimi (Akio Ohtsuka). Vstupovala do jeho mysli v podobě dívky Papriky a pomáhala mu vypořádat se s jeho nočními můrami, jež obtěžovaly jeho vědomí. Když je však tento vynález ukraden záhadným teroristou, který chce zařízení využívat ke zlu, stane se říše snů velmi nebezpečným místem. S pomocí detektiva Toshimiho a svých kolegů musí doktorka Atsuko/Paprika vstoupit do temných zákoutí teroristovy mysli a za každou cenu ho zastavit.

Paprika je neproniknutelným, vizuálně ohromujícím jedovatým kouskem, který začne dávat smysl až v samém závěru. Příběh sám o sobě není příliš matoucí, ale pečlivě skrývá všechna fakta, aby si udržel hybnost. Diváci, kteří neradi hrají na schovávanou, budou tímto filmem pohrdat každou molekulou své bytosti. Osobně mám rád snímky, které mě vrhnou do bludiště děje bez mapy; v tomto případě jsem však měl s orientací problémy, protože jsem se neustále musel zabývat těmi nejzákladnějšími otázkami. Jak pracuje DC Mini? Proč je tolik nebezpečné, jak všichni tvrdí? Jaká jsou pravidla pro vstup a existenci ve světě snů? Co s tím vším má společného detektiv? A kdo je vlastně ta Paprika?

K mé veliké úlevě do sebe nakonec vše zapadlo; uvědomil jsem si, že Paprika není nesmyslem, jako jsem se zpočátku domníval. Satoshiho zajímá jediná věc – vytvořit tón a atmosféru průzračného snu. Jeho scény bez problémů zkreslují realitu a je nemožné přesně odlišit, co se odehrává ve skutečnosti a co jen ve snech. Když jsem se přestal snažit získat odpovědi na své logické otázky a akceptoval jsem vyobrazení a popis snů takových, jaké jsou, začal jsem si nádherně vychutnávat Papriku jako druh experimentálního filmu; zaměřil jsem se raději na jeho komplexní abstraktní témata než na faktická omezení děje. Tento přístup se vyplatil, protože po jeho skončení jsem se už těšil, kdy se budu moci ponořit zpět a podívat se na snímek ještě jednou.

Neříkám, že je Paprika perfektní film. Satoshi spoléhá na řadu avantgardních prožitků, které však nijak účinně nedefinují povahu skutečného světa ve filmu. Konflikt, naléhavost a následky vytvoření DC Mini se dostávají do vleku a jsou nakonec ztraceny. Nikdy jsem se necítil, jako by šlo o reálný příběh – místo toho se zážitek s Paprikou podobá spíše důkladnému pohledu na umělecké dílo, které využívá minimálního plánu, aby ospravedlnilo svou existenci. Satoshi je tak nesmlouvavý ve svém pojetí, že potřebuje na scéně nestranného vypravěče, aby usměrnil své zamotané myšlení. Problém je ještě výraznější v druhé polovině filmu. Závěrečné jednání má náboj a smysl, jasného hrdinu i záporáka a jasně určený směr – pokud by celý snímek nabízel vodítka týkající se těchto tří prvků, byla by Paprika mnohem lepší. Ve své současné podobě přináší příliš mnoho záhad, které vytvářejí chaos a brání filmu dosáhnout svého potenciálu.

Abych to shrnul, Paprika určitě není filmem pro každého. Je skličující a extrémně vyzývavá, ale trpělivé diváky odmění ohromujícím vizuálním designem a napínavým závěrem. Jsem zvědavý, jestli se po opakovaném zhlédnutí do filmu zamiluji, nebo mě jeho neproniknutelná skořápka jednoduše omrzí.

Video: Zvětšujeme obraz

Snímek Paprika je uveden se zářivým 1080p/MPEG-2 transferem, který celkově vypadá velmi dobře. Paleta barev je nádherná a přináší tolik základních odstínů, že mi začaly slzet oči. Barvy jsou navíc stabilní a neprosakují mimo obrysy, takže ve výsledku se obraz nechvěje ani nevlní, a to dokonce ani v záběru, kdy přes obrazovku letí tisíce motýlů. Kontrast je svěží a příjemný, černé jsou perfektní a zdroj není zatížen komprimačními artefakty nebo jinými kazy. Nejlepší na snímku je, že jde o první animovaný snímek, který jsem viděl, v němž se tradiční animační techniky naprosto hladce mísí s počítačovými úpravami. Kromě obvyklých rozdílností kolem rámu obrazu byla počítačová animace použita zejména na to, aby úzkostlivě upravila ručně kreslené postavy; takto dokázaly oba animační styly spolupracovat v míru, a to dokonce pod dohledem high definition transferu jako je tento.

Paprika / 2Bohužel se i zde objevilo několik nedokonalostí. Za prvé, ačkoli jsou obrysy ostré a obraz je dobře zpracován, najdeme ve snímku několik záběrů, které vypadají rozmazaně, jako by byl obraz lehce nezaostřený. Abych to objasnil, nestěžuji si na žádnou záměrnou jemnost, které Kon využil, aby oddělil snové úseky. Zdá se mi, že jemnost, o které mluvím, je technickým následkem vlastního transferu. Podívejte se například zblízka na doktora Shimu v prvním aktu a srovnejte jasnost obrazu s jeho detailem o několik scén dále. Druhým problémem je, jako u většiny animovaných snímků, že se obraz stal obětí nedokonalého odstupňování barev.

Ačkoli tyto malé nedostatky zabránily Paprice dosáhnout stejného hodnocení jako jiné animované tituly, například Tekkon Kinkreet, nenechte se zmýlit – celkově snímek vypadá velmi dobře.

Audio: Hodnotíme zvuk

Paprika přináší anglické a japonské Dolby TrueHD 5.1 surround tracky (48 kHz/16-bit/3.0 Mb/s), které vytvořily přesvědčivou atmosféru až zarážející snové reality filmu. Surroundy jsou využívány docela agresivně a jsou okořeněny nejjemnějšími slyšitelnými detaily. Snový pochod se rozprostírá po celém zvukovém poli, takže každé cinknutí a zachrastění k nám přichází ze zadních reproduktorů. Záběry jsou rychlé a postavy se čistě přesouvají v přední části zvukové palety. Paprika / 3Přesnost umístění efektů je skvělá a vytváří dojem přesvědčivého prostoru obývaného všemi zvuky. Co je nejlepší, dialogy jsou jasné a srozumitelné a jsou nabídnuty ve dvou mixech, což potěší příznivce titulků i dabování.

Jedinou stinnou stránkou obou TrueHD mixů je vedlejší produkt jinak poutavého hudebního soundtracku. Když se kolem rozvine melodie, zní skvěle, protože využívá hukotu a pronikavosti bušících nízkých basů, a stabilní vysoké tóny tak dotvářejí bizarní disharmonii zvuků. Když však postavy otevřou pusu, hudba se výrazně ztlumí. Ať už záměrně, nebo ne, výsledek je hodně rušivý. Místo spoléhání na správné vyvážení designér zvuku nejspíše zcela převzal vládu nad hudbou. Pokaždé, když se to stane, mě to naprosto vytrhne z jinak obklopujícího zvukového pole.

Přídavky: Hlouběji k tomu dobrému

Blu-ray edice snímku Paprika přináší všechen bonusový materiál, který je uveden na současně vydané standard DVD verzi. Stojí za zmínku, že kromě trailerů jsou všechny bonusy uvedeny v japonštině s možností volitelných titulků.

  • Jako první tu máme nezáživný Komentář tvůrců filmu (Filmmakers Commentary) s režisérem Satoshi Konem, hudebním skladatelem Susumu Hirasawou a jedním z producentů filmu. Track brnkne na veselou notu, když se naše trojice začne bavit o filosofii a vlastních vysněných obrazech, jinak ovšem komentáři dominuje nekonečný tok technického povídání. Přál bych si, aby se komentář zaměřil více na neobvyklé pojetí obrazu – v současné podobě se filmaři sice dotknou některých překvapujících okamžiků, ale většinu návrhářské práce přeskočí.
  • Paprika / 4Ve srovnání s komentářem přináší dokument Tvorba snímku Paprika (The Making of Paprika, SD, 30 minut) daleko zajímavější pohled na vznik filmu. Obratně nabídne pohled na původní román autora Yasutaky Tsutsui, upravený animovaný scénář, vlastní animaci, herecké obsazení i úspěchy filmu na Filmovém festivalu v Benátkách. Líbila se mi fakta, která přinesli Tsutsui a Kon, stejně jako sledování dvojí práce na úpravách románu tak, aby zapadl do nového filmového prostředí. Jde o skromný a upřímný dokument, který mě zaujal od začátku do konce.
  • Rozhovor o snu (A Conversation About the Dream, SD, 29 minut) nabízí rozhovor mezi Tsutsui, Konem a několika herci a je skutečně neočekávaným dárečkem. Místo aby se zaměřil na tvorbu filmu, probírají účastníci své reakce na film. Tento bonus je poutavým doplňujícím kouskem k bonusu The Making of Paprika, protože zhmotní film, jeho možnou interpretaci i celkový dopad.
  • Umění fantazie (The Art of Fantasy, SD, 12 minut) je poctou uměleckému režisérovi filmu Notubaku Ikemu a prozkoumává jedinečný design filmu. Ačkoli není tak podrobný jako předchozí dva dokumenty, přidává k vývoji Papriky další maličkosti.
  • Snový svět počítačové animace (The Dream CG World, SD, 15 minut) je tak trochu typickým bonusem, který mapuje proces kombinování počítačových úprav a tradiční animace filmu.
  • Na závěr tu máme několik high definition upoutávek (HD, 8 minut), a to na snímky Tekkon Kinkreet, Resident Evil: Zánik, Životy těch druhých, Spider-Man 3 a Černá kniha.

Blu-ray bonusy: Máme tu nějaké exkluzivní lahůdky?

Jako přídavek ke standardním bonusům převzatým z DVD vydání obsahuje Blu-ray vydání Papriky také sérii Srovnání náčrtů (Storyboard Comparisons, HD, 3 minuty). Tento bonus nabízí možnost zhlédnout původní kresby, náčrty a malby. Na rozdíl od většiny statických srovnání, která jsou obsažena na vydáních pro domácí kina, vám tento bonus umožní prohlédnout si kompletní uměleckou práci, a to buď přípravy samostatně, nebo po boku se související scénou z hotového filmu.

Závěrečné hodnocení

Snímek Paprika pokračuje v rozdělování fanoušků animovaných filmů na dva tábory – na ty, kteří milují bizarní vyobrazení, a ty, kterým se neproniknutelné záhady protiví. Jako Blu-ray vydání se disk chlubí zářivým transferem, působivými japonským a anglickým Dolby TrueHD audio tracky a solidní sbírkou bonusového materiálu. Přesto je těžké doporučit film všem. Pokud už nejste fanouškem filmu, raději si jej napřed vypůjčte, než se rozhodnete zařadit jej na poličku ke svým ostatním Blu-ray vydáním.

Přidejte komentář




Poznámka k překladu

Obsah recenze byl přeložen a znovu publikován na Blu-ray.cz se svolením od highdefdigest.com, copyright © 2006 - 2018 Snugglefish Media. Všechna práva vyhrazena.

Translation notice

Review content has been translated and republished on Blu-ray.cz by permission from highdefdigest.com, copyright © 2006 - 2018 Snugglefish Media. All rights reserved.

Hledat




High Defintion & Blu-ray

Kategorie

Archiv