Muž v ohni (Blu-ray Disc)

Man on Fire / 1Režisér Tony Scott (Krvavý příliv, Deja Vu) vyrobil hodně hitů v kinetickém stylu, který si během své kariéry vytvořil. Na rozdíl od techniky svého bratra Ridleyho, Tony diváky znepokojuje roztřesenou kamerou, rychlým editováním a drsným násilím. Ještě důležitější je jeho schopnost kombinovat hrubé emoce a svůj intiutivní styl a tím vytvářet něco zcela unikátního – diváci jsou zcela nevyhnutelně přeneseni přímo do bouřlivého světa jeho filmu.

Muž v ohni vypráví příběh Johna Creasyho (Denzel Washington). Je to neklidný bývalý agent CIA, jehož si bohatý mexický obchodník (Marc Anthony) najme jako ochránce pro svou dceru (Dakota Fanning) a ženu (Radha Mitchell). Když je ale proveden únos a dopadne špatně, Creasy se rozhodne vykonat pomstu. S pomocí svého starého přítele Paula Rayburna (Christopher Walken) se Creasy se zbraní v ruce vydá na cestu po kriminálním žebříčku a chce při tom potrestat každého, kdo se do toho zpackaného komplotu připletl.

Muž v ohni může být místy opravdu náročný na dívání. Creasyho osobnímu poslání budete lehce fandit, ale je těžké zvládnout jeho násilnické metody. Scott nevytváří prostého drsného hrdinu, kterému každý drží palce, představuje nám nedokonalého muže, který musí sáhnout mezi své dlouho potlačované démony, aby dosáhl svých cílů. Není to běžný hrdina a toto není běžný příběh – je to historka o pomstě, kde se nezastavíme při žádném úlevném či komickém okamžiku, jaké jsou nedmyslitelně včleněny do snímků s podobnými tématy (Kat).

Navzdory ponurému tónu filmu je výsledek vyloženě osvěžující – především po všech těch snímcích o pomstě, kde je msta brána jako výmluva pro extrémní chování postav. Pod Scottovou taktovkou Denzel Washington své postavě dokáže vdechnout lidskost a vnitřní konflikt. Ve filmu nejsou černo-bílé scény, vše je naopak promáčeno spornými šedými odstíny našeho skutečného světa. Nejpůsobivější je, že se Scott nikdy neuchyluje k laciné sentimentalitě nebo ke konvenčním vypravěčským postupům. Je to především znatelné během klíčové scény koncem filmu, když Creasy dosáhne svého dna. V té chvíli vypadá jako skutečný člověk během duševního rozpadu. Po chvíli zcela opravdově prohlédne, vydrápe se z temnoty a odčiní násilnické činy, které stravovaly jeho život. Nechci mluvit příliš alegoricky, ale Scott Creasyho ztvárňuje do perfektně zobrazené narážky na Ježíše, který povstane z bláta a vykoná něco čistého a dobrého pro nevinné.

Co se týká Scottova často kritizovaného vizuálního stylu – osobně se mi líbil každý záběr z Muže v ohni. Silné barvy a neklidná kamera jsou úzkostlivě navrženy k vytváření zcela specifických reakcí u diváků. Chaos se odehrává při nestabilní kameře a násilí je předloženo na odiv za vysoce kontrastního denního světla z jednoho důvodu: Scott chce zajistit, aby diváci zcela jistě viděli a slyšeli každičký kousek bolesti, kterou Creasy cítí či způsobí. Ne každému se tato estetika bude líbit, ale fanoušci jiných filmů tohoto režiséra – a také obdivovatelé filmařů s podobným stylem, jako Paul Greengrass (Let číslo 93, Bournovo ultimátum) – tyto techniky jistě budou považovat za zajímavé a působivé.

I když mnozí kritici nesdílejí mé hodnocení tohoto filmu – Rotten Tomatoes mu dává propastných 39% mezi kritiky, především kvůli vizuálnímu stylu a násilí – nenechejte se tím odradit. Muž v ohni neustále bourá konvence a podává srdcervoucí příběh pomsty. Výkony jsou výjimečné, režie vedena jistou rukou a příběh i jeho postavy fascinující.

Video: Zvětšujeme obraz

Muž v ohni je uveden na poctivém 1080p/AVC MPEG-4 transferu, který perfektně podává Scottův vizuální záměr. Barvy jsou bohaté a svěží, i když se paleta místy může zdát přesycená. Nikdy se však nezdá nestabilní. Úrovně černé jsou neuvěřitelně hluboké, bílé neprokvétají a kontrast je rovnoměrný. Detaily jsou ostré a přirozené – pleť, vlákna oblečení či strniště vypadají křehce a trojrozměrně. Podívejte se na scénu v ložnici dcery. Všimněte si názvů knih v pozadí, švů na povlečení postele a různých drobnůstek – každý detail vyskakuje z plátna. Tato prezentace je z nejpřesnějších.

Man on Fire / 2Tisk je také v dokonalé kondici. Zrno je samozřejmě součástí výtvarného záměru a objevuje se pouze když si režisér přeje zhrubit násilné scény a odlišit je tak od chvilek tiché konverzace. Transfer samotný netrpí žádným podstatným zdrojovým šumem, artefakty či doostřováním hran. Jestli se mi něco nelíbilo, pak asi stíny v interiérech, které se zdály místy potlačené. To je ale také výsledkem Scottova stylu, takže se to nedá počítat jako podstatná kritika. Celkově vypadá Muž v ohni ohromně a standardní DVD verze smetl ze stolu. Fanoušky filmu rozhodně nadchne a zaujme i náhodné diváky.

Audio: Hodnotíme zvuk

Muž v ohni obsahuje agresivní DTS HD 5.1 Master Lossless Audio prostorovou stopu, která při reprodukci vřavy i šepotu odvádí vynikající práci. První akt filmu nabízí většinou tichou atmosféru a ostré konverzace, chaos však ve zvukovém poli brzy převládne a dynamika při tom zazáří. Dunění z kanálu pro nízkofrekvenční efekty se mísí s vyrovnanými vysokými tóny a dohromady vytváří přirozené a mocné zvukové pole. Když jsem uprostřed své hrudi cítil údery výstřelů, uznal jsem, že tento track je na cestě za krví. Navíc na mě zapůsobilo množství jednotlivých prvků v zadních kanálech – zvukoví designéři dokázali během celého filmu vrhat obklopující akustiku a zvuky explozí přes zadní část mého domácího kina.

Tento mix však trpí jedním základním neduhem. I když tiché i akční scény zní úžasně, občas jsou akční zvuky přehnané. Na čtyřech místech jsem musel upravit hlasitost, když do konverzace najednou vpadla střelba či hlasitá hudba. Přesuňte se na scénu, kde Creasy přepadne karavan raketometem. Slyšíte ten nepoměr mezi úrovněmi hlasitosti? Jakmile vypukly exploze, musel jsem snížit hlasitost na přijatelnější úroveň. Přivítal bych trochu víc vyrovnanosti.

Kromě toho jediného problému jsem díky přirozenému zvukovému poli a neklidné dynamice neustále zapomínal, že se vlastně dívám na film.

Přídavky: Hlouběji k tomu dobrému

Man on Fire / 3Muž v ohni na DVD poprvé vyšel v roce 2004. Obsahoval tehdy dva výjimečné komentáře. V roce 2005 byla vydána sběratelská edice a zahrnovala navíc dlouhometrážní dokument, různé snímky, vystřižené scény a další. Takže kolik z těchto snímků bylo přeneseno na Blu-ray vydání filmu? Nic. Ani jediný. Jediné co Fox na toto vyzáblé vydání nabalil je sbírka trailerů na Muže v ohni, Strážce, Pan a paní Smithovi a Past.

To je neuvěřitelné zklamání pro fanoušky filmu. Také mě to vede k přesvědčení, že se v budoucnu dočkáme dalšího high definition vydání Muže v ohni. Kdy už studia konečně pochopí, že takové manévrování jenom odrazuje fanoušky a snižuje hodnotu jinak výjimečného disku?

Závěrečné zamyšlení

Muž v ohni je pozoruhodný film a na Blu-ray je to technický zážitek díky neobyčejnému video transferu a mocné DTS HD MA zvukové stopě. Toto vydání by se dalo doporučit, kdyby obsahovalo bonusy ze standardního a sběratelského DVD. Studia se musí poučit a uznat, že fanoušci už při koupi high definition vydání sahají do svých kapes podruhé. Chatrné vydání jako toto pouze fanoušky přiměje počkat si na další.

Přidejte komentář




Poznámka k překladu

Obsah recenze byl přeložen a znovu publikován na Blu-ray.cz se svolením od highdefdigest.com, copyright © 2006 - 2017 Snugglefish Media. Všechna práva vyhrazena.

Translation notice

Review content has been translated and republished on Blu-ray.cz by permission from highdefdigest.com, copyright © 2006 - 2017 Snugglefish Media. All rights reserved.

Hledat




High Defintion & Blu-ray

Kategorie

Archiv