Saw IV (Blu-ray Disc)

Saw IV / 1Máte rádi Saw? V tom případě si nenechte ujít Blu-ray recenze snímků Saw: Hra o přežití, Saw II a Saw III.
Už od první scény Saw IV neztrácí čas a vychutnává si krvavé scény, v nichž se staneme svědky pitvy – se skutečně krutými detaily – zabijáka jménem Jigsaw (Tobin Bell). Lebka je rozřezána, mozek vytažen a rozmanitá šedá hmota se rozstřikuje po celé obrazovce. Jde o efektivně vystavěný úsek (všechna krev je v této Blu-ray verzi zachována) bez zřejmého vyprávěcího účelu – jinými slovy jde o základní principy Saw podniku. Pokud hledáte horor, který ve vás vyvolá napětí jen náznaky nebo nechá něco na vaší představivosti, pak tento to jistě není.

Na začátku Saw IV jsou Jigsaw a jeho učednice Amanda mrtví a zdá se, že případ se uzavřel jejich smrtí. Po vraždě detektiva Kerryho (byl jednou ze zapomenutelných obětí v některém z předchozích dílů) jsou povoláni dva agenti FBI, agent Strahm (Scott Patterson) a agentka Perezová (Athena Karkanis), aby podrobně prozkoumali poslední úmrtí v případě a seskládali dohromady nové kousky smrtelné skládanky Jigsawa. Poté je však unesen a zatažen do hry velitel SWATu (Lyriq Bent), který má pouhých devadesát minut na to projít sérií šílených pastí a zachránit starého přítele, jinak bude muset čelit smrtelným následkům.

Jak filmaři v bonusech dobrovolně přiznávají, snímek Saw IV existuje jen proto, aby vytěžil něco z úspěchů předchozích tří dílů. Bohužel jako většina filmů, které jsou inspirovány jen ziskem, jsou jeho tvůrčí možnosti již dlouho vyčerpány a natáčení Saw IV přináší stále tu samou, jen méně efektivní práci. Líbil se mi první díl Saw (druhý a třetí postupně čím dál méně), ale smrtelné hádanky, zamotané zvraty děje, zcela zapomenutelné postavy – všechno to zkrátka působí jako včerejší pornografie plná násilí.

Ironií je, že právě největší nedostatek filmu se stal jeho největší prodejní silou – rádoby hrůzostrašné pasti snímku jsou tak propracované, že nejen vzdorují věrohodnosti, ale stávají se samy sobě parodií.

Jednoletý produkční cyklus snímků Saw viditelně ztrácí šťávu. Kamera působí uspěchaně, scénář je ohraný a herecké výkony až překvapivě slabé. Urazili jsme dlouhou cestu od prvního snímku, kde si zahrála i herecká kapacita jako Danny Glover. Dnes tu máme řádku tuctových herců, kteří ztvárňují kartonové postavy, a filmaře, kteří se nesnaží zatáhnout diváky do děje. Většina jejich úsilí je vynaložena na masivní krvavé scény, jež však postrádají jakýkoli prvek lidskosti. První Saw nebyl žádným uměleckým kouskem, ale přinášel alespoň příběh – Saw IV je jednoduše sérií zvratů děje charakteristických svými extrémními projevy sadismu.

Navzdory vší kritice bude Saw IV nejspíše diváky série zajímat. Dělá, co slíbila – pokračuje ve vyprávěcí linii a nabízí přihlouplé pasti na všechny příhodně slaboduché způsoby. Osobně jsem už asi unavený těmito vzorci druhořadých filmů, ale vzhledem ke vzrůstajícím výdělkům Saw IV to vypadá, že Amerika má stále chuť na tuto značku násilnické pornografie. Je škoda, že s tak zdánlivě spolehlivým podnikem filmaři nevyužili toho, že získali diváky, a nepokusili se o něco skutečně troufalého a originálního. Navzdory své pověsti šokujících a podvratných snímků se série Saw stala jen dalším Big Macem hororového průmyslu.

Video: Zvětšujeme obraz

Saw IV je zkrátka nejlépe vypadajícím Saw snímkem na high definition. Předchozí filmy byly na Blu-ray již vydány, a přestože všechny přinášejí velmi dobré transfery, žádný z nich se nestal pravým demo diskem, který byste museli vidět.

Saw IV / 2Snímek Saw IV se pyšní 1080p/AVC MPEG-4 kódováním (s poměrem obrazu 1.85:1) a je dostatečně zářivý na to, aby nadchl všechny diváky; i přesto si dokázal ponechat zrnité prvky, které jsou pro sérii tak typické. Stejně jako u předchozích filmů, také Saw IV si libuje v temných interiérech a mučírnách, zatímco všední scény jsou spíše nevýrazné. Proto jsou barvy v některých okamžicích tupé a vybledlé a přestylizované v jiných. Bohužel v nejzářivějších scénách se transfer chvěje přesycením barev, ale kromě těchto problémů se sytostí barev jsou scény bohaté a pevné.

Černé jsou záměrně našedlé a silně tmavé, zatímco kontrast je velmi zvýrazněn (podobně jako je tomu u mnoha nových vydání v dnešní době), není však přehnaný. Transfer si během celého filmu uchovává hloubku, nemá tedy problémy s otravným ztrácením detailů. Zdroj je také skvělý, bez kazů a skvrnek; mírné množství zrnění je však viditelné. Lionsgate dovolil transferu stát se chvílemi měkčím a odolal tak nástrahám přinášejícím rozostření hran. Přestože tu nenajdeme žádné viditelné komprimační artefakty, všiml jsem si lehké posterizace v několika oblastech hladkého vystínování barev. Celkově však Saw IV vypadá skvěle.

Audio: Hodnotíme zvuk

Lionsgate nabídl ke snímku Saw IV další působivý DTS-HD Lossless Master Audio 7.1 Surround track, díky němuž film mnoho vytěžil z rozsáhlého využití zadních kanálů – výkřiky nesnesitelné bolesti nikdy nezněly tak dobře.

Protože je film Saw IV nabitý rychlými střihy a hlasitými údery, přináší zážitek podobný tomu, jako byste dostali po hlavě akustickým kladivem. Téměř neustále tu máme nějakou aktivitu v pozadí a poslouchání zvuků mučení, přeskakujích z jednoho reproduktoru na druhý, přináší až perverzní potěšení. Pozornost věnovaná jemným detailům je příjemným překvapením, přičemž zvuky okolního prostředí jsou směrovány na specifické kanály, mezi nimiž se rozprostírají s naprostou přesností. Začlenění hudby ve zvukovém spektru je také pěkně provedené a kombinované efekty působí skutečně hrůzostrašně.

Zbytek tracku je už méně zajímavý. I přes velké výdělky v kinech mají snímky Saw vždy velmi nízké produkční náklady, takže samotná nahrávka zní uspěchaně. Zvukové efekty i hlasy znějí jakoby dutě a dynamické rozpětí tracku není tak rozsáhlé jako u nejlepších mixů s vysokým rozlišením, které jsem slyšel. Dialogy jsou dobře vyvážené, ale občas hraje všechno to řinčení, křičení a nabubřelá hudba prim; osobně bych se vůbec nezlobil za razantnější využití centrálního kanálu. Přese všechno je jen těžké představit si, že by Saw IV mohl znít lépe než na tomto 7.1 mixu.

Přídavky: Hlouběji k tomu dobrému

Bonusové balíky filmů Saw si vždy užívaly radostné popisování sadismu a dělaly si legraci ze sebe samých. Stejně tvůrci pojali i bonusy ke snímku Saw IV, které nabízejí jen málo nových informací, ale fanoušci tohoto podniku si je určitě užijí.

Poznámka: Většina bonusů je uvedena v plném high definition, ale zdrojový materiál je jasně v nízké kvalitě, takže je nejspíše konvertovaný.

  • Na disku jsou uvedeny dva audio komentáře (Audio Commentaries). První z nich, s režisérem Darrenem Lynn Bousmanem a hercem Lyriqem Bentem, je velkým zklamáním. Bousman hned zkraje prohlásí, že se nechtěl účastnit prací na dalším dílu Saw, ale byl k tomu donucen úspěchem předchozích snímků – což dokazuje i naprostý nedostatek jeho nadšení. Bent je také nudný a pokud vůbec promluví, tak jen shrnuje to, co běží na obrazovce. Je to skutečně na usnutí.
  • Mnohem lepší je druhý track s produkčním týmem, jmenovitě s Orenem Koulesem, Markem Burgem, Peterem Blockem a Jasonem Constantinem. Přestože jsem měl problémy rozpoznat, kdo právě mluví, jsou všichni daleko víc vzrušení a zaujetí než Bousman. Přestože se věnují povětšinou produkčním faktům, dlouze rozebírají také svůj pokračující zájem o sérii a nevyhnutelnost natočení snímku Saw V (je již v produkci). Je škoda, že se nezúčastnil také Bousman, možná by na něj přeskočilo trochu entusiasmu z některého z producentů.
  • Ne pro každého je bonus Darrenův video deník (Darren’s Video Diary, HD, 33 minut). Některé části přinášejí jen pozorování natáčení, zatímco jiné se snaží napodobit strukturou tradičního dokumentu. Mně osobně se líbí pocit filmové upřímnosti, který u Saw snímků funguje výjimečně dobře. Obsah bonusu je skutečnou všehochutí – přeskakuje od tajemství pre-produkce přes natáčení až k závěru bez špetky zaváhání; příspěvek však nemá šťávu, protože Bousman opět působí jako nevrlý, nešťastný a jakoby litoval, nemusí natočit ještě další příběh Saw. Obdivuji Lionsgate, že nechalo něco tak nelichotivého objevit se na disku – pokud chcete vidět nepřikrášlený bonus o tvorbě tohoto žánru, jistě si pusťte tento.
  • Bonus Nástrahy Saw IV (The Traps of Saw IV, HD, 17minut) mapuje všech osm strašlivých natáčecích prostor snímku Saw IV. Je tak osvěžující, jak jen každý pohled na prostoduché smrtonosné pasti může být; bonus navíc přináší zvláštní potěšení, když sledujeme, jak byly vytvořeny mechanismy, které skutečně fungují – jakkoli znepokojující jejich využití může být. Upřímně řečeno jde o nejlepší bonus na disku.
  • Saw IV / 3V bonusu Rekvizity Saw IV (The Props od Saw IV, HD, 8 minut) navštívíme rekvizitáře Jima Murraye, který nás vezme na prohlídku sbírky skutečných zbraní a dalších ničících nástrojů, kterých Jigsaw ve filmu využíval.
  • Pouhá jediná vystřižená scéna (Deleted Scene, SD, 1 minuta) je nazvána Policejní stanice (The Police Station). Není to nijak výjimečně zajímavá scéna, a protože k ní není nabídnut ani žádný komentář či další kontext, je zcela zbytečná. Navíc je uvedena jen ve standard definition.
  • Dále tu máme hudební klip (Music Video, SD) od X Japan k písni I.V. a další standard definition transfer.
  • Na závěr disk nabízí upoutávky (HD) ke snímkům Zabij, nebo budeš zabit, War, Pád do tmy a filmy přicházející na Blu-ray, a to Rambo a Oko. Dále tu máme trailery ke snímkům Saw III a Saw IV.

Blu-ray bonusy: Máme tu nějaké exkluzivní lahůdky?

Lionsgate se v oblasti exkluzivních bonusů nijak nepředal, ale titul je památný už tím, že je teprve druhým Blu-ray titulem kompatibilním s webem, který přišel na trh (prvním nesním je War taktéž od studia Lionsgate). Bohužel v době psaní této recenze není na trhu dostupný hardware, jenž by podporoval Profil 2.0 (který potřebujete, abyste se dostali k BD-Live bonusům podporovaným přes web). Znovu se k vydání vrátíme, až bude k mání hardware Profilu 2.0, takže mezitím zůstane nejlepší bonus Saw IV utajen…

MoLog je zkratkou slov MovieLog (Deník filmu) – jedná se o bonus, který divákům slibuje možnost vytvořit si a sdílet vlastní přidaný obsah pomocí vstupů přes blogy. Takže až se objeví Profil 2.0, vrátíme se k MoLogu a recenzi obnovíme.

Easter Eggs

Díky příspěvkům čtenářů bylo zatím objeveno jedno velikonoční vajíčko (tj. skrytá funkce).

Z hlavního menu přejděte do nabídky speciálních bonusů. Tady označte položku Also From Lionsgate, ale místo enteru zmáčkněte levé tlačítko ovladače. Nalevo se objeví se ikona pily (Saw) – když ji označíte, dostanete se k podivné skládance založené na filmech Saw.

Závěrečné hodnocení

Snímek Saw IV pokračuje v krvavých hrátkách zabijáka Jigsawa, ale jeho pokřiveným pastem a ohavným hádankám začíná docházet dech. Najdeme tu stále dost dějových zvratů, které udrží pozornost fanoušků filmu, ale náročnější diváci se už pravděpodobně po pořádném děsu poohlížejí jinde. Toto Blu-ray vydání převyšuje většinu vydání žánru svým velmi dobrým obrazem, ještě lepším audio trackem a poměrně rozsáhlým balíkem bonusů. Pokud jste fandou Saw, rozhodně neváhejte a přidejte si jeho poslední pokračování do své high definiton sbírky.

Přidejte komentář




Poznámka k překladu

Obsah recenze byl přeložen a znovu publikován na Blu-ray.cz se svolením od highdefdigest.com, copyright © 2006 - 2017 Snugglefish Media. Všechna práva vyhrazena.

Translation notice

Review content has been translated and republished on Blu-ray.cz by permission from highdefdigest.com, copyright © 2006 - 2017 Snugglefish Media. All rights reserved.

Hledat




High Defintion & Blu-ray

Kategorie

Archiv